DTV naar een HH (Durf Te Vragen naar een Helpende Hand...)

EvdL

Actieve deelnemer
14 sep 2011
224
24
Eemnes
Dat gaat wel lukken, de printer (Creality CR-20 Pro) is opgehaald en heeft z'n eerste werkstukje al uitgespuugd. Nu al een goede aankoop, alleen nog Fusion360 onder de knie zien te krijgen...
Ik teken meestal in 3d builder een gratis app van Windows10. Dit programma is zo simpel dat ik ben getopt met mij te verdiepen in Fusion360
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Een vraag voor mijn broertje. Hij en zijn vriendin hebben een huis gekocht in Zwijndrecht (Z-H) wat verbouwd is/wordt. Nu heeft hij iets van 8 nieuwe deuren gekocht voor in het huis, waarvoor de schanrnieren ingefreesd moeten gaan worden.

Wie zou hem hiermee kunnen helpen of zou het materiaal hiervoor (mallen en bovenfrees) een dagje willen uitlenen/verhuren? Bovenfrees en frees heb ik zelf eventueel ook wel, maar geen 30mm copieerring en ook geen mallen.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Die schanieren teken je toch gewoon af en hak je even uit met een beitel?
Ik heb hier nog nooit een mal voor gebruikt.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.762
980
Omgeving Eindhoven
Bovenfrees en frees heb ik zelf eventueel ook wel, maar geen 30mm copieerring en ook geen mallen.
Hier kan je zelf toch gewoon een mal voor maken?
Met 3 plankjes de vorm van het scharnier uitleggen en deze vastzetten op een plaatje multiplex/mdf/betonplex oid. En dan het scharnier weghalen en met een kopieerfrees met bovenlager de mal frezen. En vervolgens deze mal op de deur schroeven/klemmen en dan met dezelfde frees het scharnier uitfrezen. Zo heb ik het in ieder geval hier bij de deuren gedaan.

ff quick & dirty zoals ik bedoel om de mal te maken: zo wegleggen, vastzetten en uitfrezen en je hebt je mal.
IMG_1446.jpg
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.162
868
Ulvenhout
Ik heb niet de mal waar je op hoopt, maar ik heb gisteren de scharnieren van mijn poort deur ingefreesd met onderstaande 'mal'. Ik heb een kopieerring gebruikt, maar als je een frees met bovenlager hebt kan het ook prima.
Wat voor een mal je nodig hebt hangt ook af van de scharnieren die je gaat gebruiken. 76 of 89mm? Rechthoekig of afgerond? Je kan dus niet zomaar iedere mal gebruiken....thumbnail_20210629_192732.jpg
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik heb een kopieerring gebruikt, maar als je een frees met bovenlager hebt kan het ook prima.
het voordeel van de kopieerring is dat de cirkel die tegen de mal loopt groter is, waardoor je rechter freest
+ dat je de diepte van de frees kan instellen zonder tegen de begrenzingen van de hoogte van het bovenlager te stuiten
Rechthoekig of afgerond?
bij rechthoekige moet je altijd de hoeken nog uitsteken
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Ik heb een (zelfgemaakte) mal die ik wel wil uitlenen. Met een mal is zeker aan te raden. Het gaat veel sneller, mooier en nauwkeuriger. De afstand tussen de scharnieren is op kozijn en deur exact gelijk, dat red je met de hand nooit zo nauwkeurig.

Ik heb er twee voor twee maten scharnieren. De kleinere maat moet nog verbeterd worden (kan met afstandsplaatjes). Daar kwam ik achter nadat de kozijnen geschilderd waren. Je hebt wel een kopieerring nodig (ik geloof 30mm). Als alle 8 in één keer gefreesd kunnen worden, kan ik desnoods wel even helpen.
 
  • Leuk
Waarderingen: jpandriesse

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik heb een (zelfgemaakte) mal
@Bijtel
nu heb je ook mijn interesse gewekt !
vooral dit doet mij de ogen wijder open zetten ' De afstand tussen de scharnieren is op kozijn en deur exact gelijk '
als ik daaruit mag begrijpen dat je de mal slechts 1 keer op deur en kozijn hoeft plaatsen, én tegelijk 2 of meer scharniergaten uit kan frezen, dan ben ik zeer geïnteresseerd
mogen we alle (bouw)details van jou ?
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
@Bijtel
nu heb je ook mijn interesse gewekt !
vooral dit doet mij de ogen wijder open zetten ' De afstand tussen de scharnieren is op kozijn en deur exact gelijk '
als ik daaruit mag begrijpen dat je de mal slechts 1 keer op deur en kozijn hoeft plaatsen, én tegelijk 2 of meer scharniergaten uit kan frezen,
Dat is ook de werking van een 'officiële' mallen op een lat/rail. Je stelt de hoogte voor je scharnieren 1x af en doordat je deze dan of op je deur legt of in het kozijn houd heb je gelijke afstanden. Meestal ook voorzien van een aanslaglip aan de bovenkant om rekening te houden met de keir aan de bovenzijde.

 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.559
Gaanderen
De maat kopieerring is inderdaad 30mm. De benodigde frees is 20mm. Scharnieren 63 of 76mm. Deurhoogte tot 2,315m.
63 mm Weet je dat zeker. De standaard maten voor deuren zijn 3 en 3.5 duim. Ja 63 is 2.5 duim maar die worden normaal niet op standaard deuren gebruikt.
 

MrHLN

Actieve deelnemer
26 apr 2020
70
30
Noord-Holland
Ik zoek iemand in de regio Alkmaar die mij kan helpen met het vlakken en schaven van de snijplank die ik aan het maken ben. Ik ben toch niet zo’n held met strak lijmen als ik dacht. En voordat ik er een dag op ga schuren 🙈
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.