DTV naar een HH (Durf Te Vragen naar een Helpende Hand...)

MartijnEHV

Actieve deelnemer
22 jan 2018
353
183
Eindhoven
Je mag het op mijn Record Power 250 komen doen/proberen. Ik woon in Veldhoven.
Het heeft wat langer geduurt dan gepland, maar vandaag eindelijk de door Jan gezaagde stukken geschuurd en de inkepingen gezaagd. Twee mooie rugby bal houders voor de collectie (1 in gebruik, 1 voor over 4 jaar als we weer een officiele WK bal kopen). Jan nogmaals bedankt!
 

Bijlagen

  • 1 gezaagd.jpg
    1 gezaagd.jpg
    84,5 KB · Weergaven: 40
  • 2 in elkaar.jpg
    2 in elkaar.jpg
    80,8 KB · Weergaven: 39
  • 3 met bal.jpg
    3 met bal.jpg
    110,5 KB · Weergaven: 43

Henkies

Actieve deelnemer
10 sep 2021
65
46
Noordwijk
#durftevragen
Ik heb een klusje waarvoor ik 7 lijmklemmen met een klembereik van 650mm nodig heb. Is er iemand in de buurt van Noordwijk die mij voor een paar dagen wat klemmen zou willen uitlenen?

650mm heeft de voorkeur, maar desnoods zou ik ook uit de voeten kunnen met 610
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.700
101
Utrecht
Ik heb wel het een en ander liggen aan pijpklemmen, maar das wel Utrecht...
In ieder geval het topic even een schopje op deze manier.
 

mroden

Actieve deelnemer
13 feb 2013
214
69
Rotterdam Ommoord
Gevraagd: assistentie mbv cilinderschuurmachine.

Heb al geruime tijd een serie snijolanken staan (10-15 stuks, afmeting ca 30x40cm) die bijna af is. Echter ben ik onvoldoende tevreden met de vlakheid van boven/onderkant. Het gaat om de laatste mm hoogteverschil die ik met een excenter/Rotex er niet lekker uit krijg.

Is er iemand in omgeving Rotterdam/Zuid Holland waar ik een middagje de cilinderschuurmachine mag gebruiken?
Betaling/vergoeding nader te bepalen.
Aanschaf heb ik overwogen maar onvoldoende ruimte en verdere toepassing.

Bij voorbaat dank!
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
967
308
Rosmalen
Ik kan je niet direct helpen, maar had recent wel een zelfde issue met een enorme beuken snijplank (60x40), uiteindelijk zelf met de handschaaf gedaan (5 1/2). Maar goed, voor 10-15 stuks is dat een hele klus.
 

mroden

Actieve deelnemer
13 feb 2013
214
69
Rotterdam Ommoord
Zeker in combinatie met mijn schaaf (en slijp) skills zou dat zeker een avontuur zijn. Echter ook zonde als hierdoor hoekjes of randen van het kops hout zouden afbreken. Cilinder schuurmachine zodoende een wat veiliger keuze.
 

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
301
119
Zuid Holland
Zeker in combinatie met mijn schaaf (en slijp) skills zou dat zeker een avontuur zijn. Echter ook zonde als hierdoor hoekjes of randen van het kops hout zouden afbreken. Cilinder schuurmachine zodoende een wat veiliger keuze.
Als je van buiten naar binnen schaaft heb je die uitbraak niet. Blijft wel wat meer werk dan een cilinderschuurmachine. Die laatste heb ik helaas niet voor je.
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
363
122
Wie o wie zou dit kunnen repareren? (Als dat überhaupt mogelijk is)
De breuk is netjes, de twee delen passen goed op elkaar. De moeilijkheid zit volgens mij in de schaats, die ook mee is afgebroken.

Ik baal als een stekker, want ik was juist zo blij met deze schaaf in de collectie.
Ik had hout nodig uit de opslag boven mijn werkbank. In een onbeholpen moment viel er een plankje naar beneden dat precies de schaaf uit z'n rek tikte en via de werkbank op de grond liet vallen. En dat was fataal.

Ik zit zelf in omgeving Utrecht (stad). Ik zou bereid zijn om er een stuk voor te rijden, maar voorlopig is mijn tijd schaars. Wat mij betreft is opsturen en retour op mijn kosten ook een optie.
Voor niets gaat de zon op - daar komen we ook wel uit.

1000031540.jpg1000031541.jpg
 

Marcus84

Nieuw lid
27 aug 2015
21
5
Boxtel
Wie o wie zou dit kunnen repareren? (Als dat überhaupt mogelijk is)
De breuk is netjes, de twee delen passen goed op elkaar. De moeilijkheid zit volgens mij in de schaats, die ook mee is afgebroken.

Ik baal als een stekker, want ik was juist zo blij met deze schaaf in de collectie.
Ik had hout nodig uit de opslag boven mijn werkbank. In een onbeholpen moment viel er een plankje naar beneden dat precies de schaaf uit z'n rek tikte en via de werkbank op de grond liet vallen. En dat was fataal.

Ik zit zelf in omgeving Utrecht (stad). Ik zou bereid zijn om er een stuk voor te rijden, maar voorlopig is mijn tijd schaars. Wat mij betreft is opsturen en retour op mijn kosten ook een optie.
Voor niets gaat de zon op - daar komen we ook wel uit.

Bekijk bijlage 141372Bekijk bijlage 141371
Is het gietijzer of gietaluminium?
Ik heb wel eens eea hersteld d.m.v. Loctite 2-componenten "lijm". Wel een moeilijke locatie gezien dit de kracht van het handvat moet overbrengen. In de buurt een smederij/staalbedrijf zoeken die kunnen lassen/hardsolderen.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
850
445
Noord-Veluwe
Ik heb wel eens gelezen dat J-B Weld sterker zou zijn dan het originele verlijmde materiaal. Misschien is het iets om eens wat dieper in te duiken? Het is in ieder geval specifiek voor het herstellen van metaal bedoeld en in jouw geval is het bijkomende voordeel dat het grijs opdroogt, waardoor het mogelijk ook niet al te zichtbaar zou zijn. Ik heb het zelf nog nooit gebruikt om gietijzer te repareren, maar wel om staal te lijmen en dat ging uitstekend.
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
967
308
Rosmalen
Auw, dat is naar!
Volgens mij is dat gietijzer, maar het valt niet mee om dat te repareren. in principe kun je gietijzer lassen met geschikte electrodes, maar bij zulk dun materiaal gaat dat niet goed komen. Veelal worden breuken en scheuren van kleinere gietijzerdelen gehardsoldeerd, bij mijn weten, maar dan moet je ook wel wat voorbereiden om ervoor te zorgen dat je ruimte maakt voor het soldeer.
Met lijmen heb ik zelf geen ervaring, maar dat zou best wel eens goed kunnen werken, zeker met de lijmen van tegenwoordig.
Wel zien dat je het uit het gat voor die zijgeleider houdt uiteraard, en dat draadgat. 50mm2 heb je wel, dus dat is al wel aardig wat oppervlakte.
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
363
122
Dankje voor de tips. Het is inderdaad een vervelende plek vanwege de schroefdraad en de geleidestang, en omdat hier veel kracht op komt. Volgens de archieven is de Record No. 050 van gietijzer gemaakt.

Heldere uitleg, @LFlab . Ik had hardsolderen ook al gevonden, maar niet gezien dat daarbij ook ruimte moet worden gemaakt voor het soldeer. Met name bij de schaats is er maar heel weinig materiaal daarvoor.
Ik vind net onderstaande filmpje en dan is duidelijk dat het geen makkelijke klus is.

Tenzij iemand hier het aandurft om dit te hardsolderen, ga ik denk ik maar de J-B weld (Original?) lijm proberen. Lukt dat niet, dan zal ik toch een donorschaaf moeten zoeken.

 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
363
122
Hier in Dld staat er wel eentje op de Duitse MP:

Metallhobel Nuthobel Kombinationshobel Record Stanley

Ik heb hem even gevraagd of hij misschien dat stuk los heeft (hij heeft nogal wat los spul, geloof ik)..
gr Rop
O top, dankjewel voor het meedenken!
Ik was automatisch al in Engeland aan het kijken voor een nieuwe no. 50, maar Duitsland heeft ook een flink aanbod en stuk makkelijker (zeker met familie in Duitsland).
Laat maar weten wat hij reageert, ben benieuwd!

Ik heb ook wat filmpjes van JB Weld bekeken. Het is mooi spul en werkt in veel gevallen behoorlijk, maar is beperkt. Misschien dat ik het alsnog ga proberen, en in de tussentijd zoek ik verder naar een nieuwe schaaf..
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Als je er met epoxy aan gaat rommelen, dan kun je daarna hardsolderen vergeten en de epoxy is voor deze toepassing niet geschikt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

Rop66

Actieve deelnemer
27 aug 2020
55
13
Nijmegen
O top, dankjewel voor het meedenken!
Ik was automatisch al in Engeland aan het kijken voor een nieuwe no. 50, maar Duitsland heeft ook een flink aanbod en stuk makkelijker (zeker met familie in Duitsland).
Laat maar weten wat hij reageert, ben benieuwd!

Ik heb ook wat filmpjes van JB Weld bekeken. Het is mooi spul en werkt in veel gevallen behoorlijk, maar is beperkt. Misschien dat ik het alsnog ga proberen, en in de tussentijd zoek ik verder naar een nieuwe schaaf..
1709321061906.png

Dit is zijn reactie, misschien toch even zelf contact opnemen? Ik weet niet of het precies het goede stuk is.. Ik woon wel in Dld, als het goedkoper is het hierheen te sturen.. bij Nijmegen. Ik zeg hem even dat je zelf contact opneemt.. ok? groet Rop.. (het is die man van die link)
 
  • Geweldig
  • Leuk
Waarderingen: Marijn en AvdLinden

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.