De nieuwe werkplaats van Richie

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.391
719
Moordrecht
@Superbra Voor mij precies genoeg. De zaagtafel is van zichzelf al precies genoeg, de opklapbare uitvoer maakt het vooral veel veiliger en, niet geheel onbelangrijk, wanneer er geen bewerkingen zijn, is het een flinke oppervlakte erbij als werkbank.

De, in mijn geval, schuiftafel, wordt nog verbazingwekkend veel gebruikt, voornamelijk voor delen die te breed zijn om stabiel op de tafel te liggen voor het zaagblad, maar ook lange delen. Niets wat niet met een slede opgelost kan worden, maar ik ben er blij mee.

• Leuk
Waarderingen: Superbra

jvdheuvel

Actieve deelnemer
10 jan 2021
61
12
@Rizz en @jvdheuvel : zijn jullie tevreden over de werkbank/zaagtafel/freestafel combinatie? Ik overweeg die ook te maken maar vraag me af of je er precies genoeg mee kan werken. Ik wil (hobbymatig) kleine meubeltjes gaan maken (formaat dubbele keukenkast) en zie een echte tafelzaag als alternatief, maar dat kost behoorlijk wat geld en dan ben je nog beperkter qua afmetingen als deze paoson werkbank. En ik heb al een Dewalt 7492. Dus voor de prijs van een 'echte' tafelzaag kan ik deze werkbank maken en hou ik nog geld over voor een frees en lift. Graag jullie mening na toch al ettelijke maanden gebruik...
@jvdheuvel : ik zie dat je in je werkbank gebruik gemaakt hebt van lineaire geleiders voor de schuiftafel. Krijgen die geen last van het stof in de werkplaats? Wordt die schuiftafel eigenlijk vaak gebruikt?
Helaas heb ik kort nadat ik de werkbank grotendeels af had een hartaanval gehad en heb ik sindsdien eigenlijk niet heel veel meer gewerkt met mijn werkbank. Of ik de schuiftafel veel ga gebruiken weet ik dus niet. Wel heb ik allerlei ideeen opgedaan om de werkbank nog wat breder inzet baar te maken door op het uitvoerdeel een aantal dogholes ga maken (MFT-stijl), zodat ik daar ook kan werken met klemmen en andere tools die daarvoor geschikt zijn. Verder wil ik eigenlijk de langsgeleider van de zaagtafel gaan vervangen door een soort T-ruler systeem (alleen dan van hout), zodat ik een langere geleider heb die ook aan de invoerzijde materiaal ondersteunt.

Of de lineaire geleiders veel stof gaan vangen, dat weet ik dus (nog) niet.... de schuiftafel bevalt op zich wel, dus we gaan het wel zien.

• Wow
Waarderingen: Rizz en Superbra

Superbra

Actieve deelnemer
16 feb 2014
468
217
Wetteren, Belgie
Helaas heb ik kort nadat ik de werkbank grotendeels af had een hartaanval gehad en heb ik sindsdien eigenlijk niet heel veel meer gewerkt met mijn werkbank. de schuiftafel bevalt op zich wel, dus we gaan het wel zien.
Oww. Het spijt me dat te horen. Ik hoop dat het ondertussen beter gaat met jou. Ik heb ondertussen het besluit genomen om de werkbank voor mezelf te maken maar ben wel van plan om enkele wijzigingen aan te brengen. Bedankt voor je antwoord en ik wens je het beste met je gezondheid!
Bart

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.391
719
Moordrecht
@jvdheuvel Dat is even schrikken! Ik weet er alles van helaas. Goed om te lezen dat je er iig nog bent. Een voorspoedig herstel gewenst in ieder geval!

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.391
719
Moordrecht
Jammer genoeg niet al teveel foto's gemaakt, ik vergeet t iedere keer, maar dit begint echt serieus ergens op te lijken!

Sidetable van een wijnvat voor m'n schoonmoeder:

1000019407.jpg

• Leuk
Waarderingen: Marijn en Athanor

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.391
719
Moordrecht
Hij is klaar, erg goed gelukt, heeft me op momenten erg uitgedaagd. Afwerking is erg mooi geworden. Wilde oorspronkelijk de duig met het gat gebruiken, maar die was gescheurd langs het gat. Goed idee van mijn vrouw: boor een nepgat, niet helemaal door. Dat lostte wel gelijk een aantal uitdagingen op en door 'm zwart te maken contrasteert het lekker.

1000020881.jpg
1000020863.jpg1000020864.jpg

Het voorbeeld van pinterest:

1717942951944.png

Laatst bewerkt:

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.391
719
Moordrecht
Da's ook wat, koop je ineens een ander huis, met nieuwe werkplaats erachter..
Ongeveer net zo groot, alleen nu in 1 ruimte ipv 2 en de gehele bovenverdieping is ook van mij. Nu is de bovenverdieping van ons, omdat we in het huidige huis geen opslagruimte hebben. Het nieuwe huis heeft een grote zolderberging.

Foto's nieuwe werkplaats, vanaf 18 november van ons. Leuk dingetje: geen trap, maar een lift.. 😂
1000022302.jpg

1000022303.jpg

• Leuk
Waarderingen: Wim Kluck, Marijn en Rdl

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.451
3.219
Je werkplaats was ook bijna klaar, dus dan gaat het jeuken. Gefeliciteerd, mooie ruimte.

• Leuk
Waarderingen: Rizz

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.079
560
Noord-Veluwe
Gefeliciteerd met je nieuwe stekkie! Daar ga je vast heel veel plezier van krijgen. Maar eerst wordt het uren en uren klussen... 😏 Weet ik alles van. Ben ook al maanden bezig na een grote verbouwing. Hopelijk kan ik dit najaar eindelijk weer verder met het inrichten van mijn werkplaats en leuke houtprojecten. Maar eerst het huis afmaken.

Mijn oog valt trouwens nu pas op dat fraaie tafeltje. Puik werk! Voor mijn smaak is jouw versie mooier dan het origineel.

• Leuk

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.391
719
Moordrecht
Mijn oog valt trouwens nu pas op dat fraaie tafeltje. Puik werk! Voor mijn smaak is jouw versie mooier dan het origineel.

Thx! Dat gebeitste vond ik ook niet mooi.
Gefeliciteerd met je nieuwe stekkie! Daar ga je vast heel veel plezier van krijgen. Maar eerst wordt het uren en uren klussen... 😏 Weet ik alles van. Ben ook al maanden bezig na een grote verbouwing. Hopelijk kan ik dit najaar eindelijk weer verder met het inrichten van mijn werkplaats en leuke houtprojecten. Maar eerst het huis afmaken.
Was met het vorige huis ook, pas na een jaar aan mn werkplaats begonnen, hoop dat nu wat eerder te doen, hier moet veel minder aan gebeuren

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.391
719
Moordrecht
Je blijft maar bezig he :) was dit buitenkansje of werd huidig huis te klein.
We hebben ons een beetje vergist in de weg langs het huis. Ondanks dat het een fijn huis is en we er echt een mooi plekje van hebben gemaakt, wisten we al vrij snel dat dit m niet ging worden. Het was eigenlijk nog niet de bedoeling, maar dit kwam ineens voorbij. Midden in de wijk, geen verkeer in een doodlopende straat. Niet een heel erg mooi huis, wel 1 die aan nagenoeg alle wensen voldoet. 1 concessie: een kleinere woonkamer.. dat is dan wat t is..

Laatst bewerkt:
  • Geweldig
Waarderingen: hstraat

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.104
44
Leiden
Ik ga weer met veel bewondering naar je volgende project kijken. Eerste taak nodig alle buren uit om kennis te maken en drankje te doen (goede wil kweken tegen eventueel machine geluid ;) ).

• Leuk

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.391
719
Moordrecht
Mijn Pleegzusje heeft een kindje gekregen, ik ben dus pleegoom geworden van een pleegneefje.. Dat is vast geen woord, maar we doen het er maar mee. Ze wonen in Cambridge, dus daar gaan we as weekend naartoe.

Ter ere dus een kistje. Ik heb helaas geen foto's van het bouwproces, wel van het eindresultaat. Gewolkt Mahonie, vogelogen Esdoorn en Wengé. In verstek gelijmd en de boven - en onderzijde in een groef ingelaten (los, om werking te faciliteren). De knop van een sandwich Wengé en Mahonie. Daar was ik nog niet helemaal happy mee, maar de tijd was te kort en dus moet het er mee. De foto's doen de tekening geen eer aan..

Afwerking: blanke hardwaxolie en een laagje meubelwas van eigen makelij

1000027239.jpg
1000027243.jpg
1000027240.jpg
1000027241.jpg

Laatst bewerkt:

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.426
2.072
Terkaple
www.woodworking.nl
Daar gaat je prijs bij de komende Open Dag Hout... prachtig mahonie en de tekening komt ook mooi uit door je olie en was afwerking.
Een mooi en persoonlijk kado man, ik hoop dat dit nog generaties in de familie blijft!

jaap

ps. als je nog een tip wilt, dan zou ik de uitholling links en rechts van het knopje veel groter maken.

• Leuk

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.391
719
Moordrecht
Daar gaat je prijs bij de komende Open Dag Hout... prachtig mahonie en de tekening komt ook mooi uit door je olie en was afwerking.
Een mooi en persoonlijk kado man, ik hoop dat dit nog generaties in de familie blijft!

jaap

ps. als je nog een tip wilt, dan zou ik de uitholling links en rechts van het knopje veel groter maken.
Dat is een goeie tip, Jaap! Waard om 's te proberen. Ik heb nl nog meer van beide houtsoorten. Het is wel passend om een werkstuk op de ODH tentoon te stellen van hout wat ik daar ook heb gekocht

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.