Precies dat, ik heb ook zo'n lamp, dan wel voor een knaak bij de kringloop vandaan, met een felle lamp. Ondanks de hoeveelheid licht boven mn werkbank heb ik toch af en toe puntverlichting nodig. De leeftijd begint een beetje een rol te spelen...
Ik dacht dat ik 4 armaturen op had er zitten maar drie op het plafond en een staat ergens in een hoek. Zoiets heb ik er op zitten. https://www.elektramat.nl/led-panee...WAQHzcS2lSxBBHRgG6GC3YAZKC2QPkJAaAtmREALw_wcB@Rizz & @Wim Kluck dank voor jullie reacties. Zal eens een plannetje gaan maken en inlezen over hoe je elektra doortrekt. Mijn garage is nagenoeg gelijk aan jouw ruimte Wim dus wat jij hebt is een mooie indicatie!
Dat zie je goed, Wim. Voor kleine stukken niet handig, maar het vergroot de afkortcapaciteit enorm tot ongeveer 120x60cmDie wordt heel mooi. Zie ik het goed en heb je links van je zaag een houten roltafel?
Ziet er erg goed uit!Weer wat aan mijn zaagmeubel gedaan. Nadat het eindelijk gelukt was om een mooi glijdend geheel te maken kon de zaagtafel gericht worden. Hoogte met vulplaatjes en uiteindelijk ook parallel aan de glijtafel, de referentie. vastgemaakt met m6 bouten in rampamoeren
Bekijk bijlage 133908
Daarop kon ook de freestafel gericht worden en de t-tracks ingefreesd
Bekijk bijlage 133909
En de stand voor nu:
Bekijk bijlage 133910
Nog te doen: Uitvoertafel richten, freestafel infrezen, glijtafelgeleider en freesgeleider maken. Het einde is in zicht!
Dit zijn inderdaad een beetje de minpunten van dit ontwerp. Ik ben zelf dan ook van plan om een andere zaag-geleider te maken, een zgn T-geleider, die alleen aan de voorzijde van de tafel klemt. Hiervan zijn meer dan genoeg voorbeelden te vinden op YouTube en op het internet. Voor de uitgang van de afzuigiong heb ik helaas nog niet echt iets gevonden.... maar als je de uitvoertafel al niet meer steeds naar beneden hoeft te klappen om de zaaggeleider te verstellen of er vanaf te halen, dan is dat probleem ook niet echt meer een probleem.Ziet er netjes uit hoor.
Eind vorig jaar heb ik dezelfde gemaakt maar bij mij staat hij wat te verstoffen omdat ik er niet helemaal blij mee ben en dus wat aanpassingen moet gaan doen, wanneer ik tijd heb…
Als ik de geleider vd tafel naar links schuif, dus richting zaagblad, komt de achterste rail tegen het uitstekende deel van het linker blad van de tafel en wordt mijn minimum zaagbreedte best beperkt. En als ik het lange blad aan de achterzijde naar beneden kantel, komt hij tegen de aansluiting van de afzuigslang vanuit de ruimte onder de frees te rusten waardoor dat blad schuin blijft staan. Heb jij dit ook?
Top ding! Moet ik ook maar eens gaan maken.Even een zijprojectje: Ik had moeite om het HPL fineer goed aan te drukken met de beschikbare middelen. Had het hier over met een oom van mn vrouw die voor zn pensioen technische dienst op een machinefabriek was met 45 jaar ervaring. Die suggereerde dat ik een PVC buis vol beton ook kon gebruiken, die oplossing hadden zij gebruikt toen hun roller stukging waarmee ze bedrijfswagenvloeren beplakten. Dan gaan bij mij gelijk de raderen draaien
Zo gezegd...
100mm pvc buis. Met de bovenfrees en een simpele cirkeljig twee mulitplex doppen uitgefreesd en op de schuurmachine pas gemaakt. Twee simpele handvaten gemaakt van vuren met 12mm koperen buis erin, dat past nl precies over M10 draad, wist ik toevallig.
Bekijk bijlage 132381
Bekijk bijlage 132382
Bekijk bijlage 132383
Bekijk bijlage 132384
1 dop er tijdelijk opgeschroefd. Helaas geen foto's van de stortopstelling en het storten zelf. Beton was wel een beetje te nat (als betontechnoloog een beetje hmm), dus tijdens de verharding kwam er wat water uit zetten, maar goed, zelfs al krimpt t wat en zorgt het teveel aan water voor wat scheurvorming, lekker belangrijk.
Het resultaat: Het ding weegt 9 kg, binnenkort maar 's proberen, eerst nog een paar dagen uitharden
Bekijk bijlage 132385
mag ik vragen waar je de rollagers besteld hebt? komen die met een volledig frame of heb je die alu latten zelf nog moeten regelen?Die tekeningen van de heer Paoson heb ik ook gekocht en op die manier mijn nieuwe werkbank gebouwd.
Bij mij duurt het al een flinke tijd om de werkbank af te ronden, maar ik kan ook niet steeds alles laten liggen in de garage, aangezien daar ook nog allerlei andere spullen staan (fietsen, koel- en vrieskast, voorraadkasten, etc.). Als ik wqil verder werken, moet ik de garage voor de helft uitruimen en alles naar de inrit verplaatsen. Verder ben ik ook geregeld erg druk met mijn werk als zelfstandig ICT'er, dus ik moet het hebben van de spaarzame vrije tijd en dan ook nog eens hopen dat het niet te heet is om op de inrit te werken.... en ook weer niet regent...
Maar goed, mijn werkbank is inmiddels gelukkig bijna klaar, afgezien van de ladefrontjes, deurtje en achterzijde (met stofafzuiging) van de freestafel.
Enkele aanpassingen heb ik ook al op het oog, zo wil ik een eigen langsgeleider maken die tegelijk voor de zaagtafel als voor de freestafel te gebruiken is, dus met stofafzuiging voor de freestafel ingebouwd. En verder kan ik nog een extra lade inbouwen onder mijn freesmachine, is het midden wil ik ook twee lades inbouwen, waarvan 1 voor de zaagslede (wat meer een uittrekbare plaat met een frontje zal zijn, maar dan is wel alles netjes afgewerkt.
Hierbij een aantal foto's van mijn versie van de mobile workbench van Paoson:
Bekijk bijlage 133740
Bekijk bijlage 133743
Bekijk bijlage 133741
En inmiddels ook begonnen met de lades:
Bekijk bijlage 133744Bekijk bijlage 133745
Ik (in tegenstelling tot de originele bouwtekening) wel alle lades bevestigd met rolgeleiders (incl. softclose).
Voor mijn glijtafel heb ik overigens ook afgeweken van de originele tekening en rollagers gebruikt ipv de mitertracks die in de tekeningen stonden. Dit werkt makkelijker en er is geen steun nodig van de bovenste lade voor het uittrekken van de tafel.
Bekijk bijlage 133748
Bekijk bijlage 133749
Bekijk bijlage 133746
En voor de freestafel heb ik uiteindelijk besloten om een AUKTools freesmachine aan te schaffen icm een Incra freeslift:
Bekijk bijlage 133747
Die heb ik via AliExpress besteld.... je kan setjes kopen van rails inclusief rollagers.mag ik vragen waar je de rollagers besteld hebt? komen die met een volledig frame of heb je die alu latten zelf nog moeten regelen?
thnx
Wim