Onlangs onze eettafel een opknapbeurt gegeven. Hij was vlekkerig, te licht voor het interieur en echt toe aan een nieuwe laag afwerking.
Ik heb helaas geen foto's gemaakt van het kaalmaken, omdat het een behoorlijk "rustieke" tafel is, zit er bijna geen vlak stuk op. Ik wilde wel het karakter van het hout bewaren, dus ff de bandschuurmachine erover was geen optie. Dus ik hen een
restorer gekocht, met een extra nylon rol. Binnen 10 minuten de tafel kaal... ff de bandschuurmachine alleen om de scherpe randjes eraf te halen
Omdat er toch iets tijdelijk voor in de plaats moet komen, een gratis tafel van marktplaats opgehaald. Eis was massief hout om later weer te kunnen verwerken. Daarover later meer.
De tafel netjes gemaakt en aan de onderkant 5 vlinders aangebracht. Niet echt nodig, maar wel een goeie oefening en erg leuk om een keer te doen.
Tafel in de kleur (Rustin's wood dye, medium oak).
En het eindresultaat met 3 lagen Danish oil van de Cokerije:
Heel erg tevreden met het eindresultaat! Hij kan weer jaren mee..
En dan de tijdelijke teak tafel? Die aan stukken gezaagd, poten waren niet samengesteld, dus mooie 8x8 massieve balkjes voor in de verzameling. De oude schoenenkast was ook aan vervanging toe, dus daar ook iets voor gefabriekt. Zo gemaakt dat het lijkt alsof er aan de rechterzijkant alles zwevend lijkt te zijn.
Door het ontbreken van een (vlak- en )vandiktebank was het een uitdaging om ook dit rustieke hout op z'n plek te krijgen, maar het sloot mooi aan met het meubel in de keuken. Mock-up:
Het eindresultaat:
Meubel keuken (niet zelf gemaakt):