...
En Jos Cuypers
Bedankt vor je heldere bijdrage . Je bijdrage maakt duidelijk dat naast een goede cycloon de ventilator en de daar bij gekozen motor afgestemt moet worden op he hele systeem ..daar wijst Pentz ook al op. En ja het zal altijd een compromis blijven
maar er valt toch van alles te optimaliseren. En we hebben vooral financieel beperkte middelen dus ook in mijn geveal: ik had al een afzuiger en gebruik gewoon de ventilator en de motor die ik al heb. Wel koos ik daarom voor 125 mm pijpen omdat ik bang ben dat de luchtsnelheid te laag gaat worden ... we zullen het ervaren. Puf heeft mooie 150 mm buizen met een niet al te sterke ventilator maar het werkt behoorlijk goed. de weerstand van de Cycloon is echt vrij klein (zeker geen 30% verlies zoals kwaadsprekers beweren) dus het kan gewoon en het kan beter maar niet tegen elke prijs .
Ook de vetilatoren kunnen veel beter dan de goedkope chinese dingen. Dat wordt na de cycloon het volgende project Wie er echt verstand van heeft laat maar horen.
De cycloon bij Puff heeft met een iets te zwakke vantilator 1.5KW met pijpen van 150 mm nog alijd nog een snelheid van 10 m/sec op ca 6 m afstand van de cycloon.
Dat zou met een sterkere ventilaor (ca 3Kw) naar 20 m/s gaan. Cijfers laten zien dat het cysteem van Puff behoorlijk goed is. Een onderdruk meter moet ik nog ergens vinden. Zijn scheiding is zeker hoog vermoed ergens bij de 97-98% misschien zelf hoger. Ook de fijnstof.
wordt vervolgd
Daarom is het verloop van een project ook iets anders. Hier vertrek je van de Cycloon en dan .....eigenlijk hopen dat hij goed werkt.
In werkelijkheid vertrekt men van de installatie (welke leidingen hangen er, hoeveel en welke bochten, verbredingen , koppelingen ...) . Als dat gekend is wordt de cycloon berekend/gemaakt.
Soms wordt er een proef-ventilator op gezet (met frequentie regelaar) om de verliescurve van het "systeem" te meten (lees: mijn rode lijn) .
Als dat alles gekend is, wordt de juiste ventilator gekozen om de juiste luchtsnelheid in de leidingen te bekomen.
Een paar bijkomende opmerking
1) Een cycloon heeft een rendementscurve.
Bij een te lage omtreksnelheid maar ook bij een te hoge omtreksnelheid van de lucht in de cycloon gaat het rendement naar beneden. Er ligt in een dergelijke systeem een punt met het "beste rendement". Nu best rendement is dan weer voor een bepaald partikelsize. Dit betekent in realiteit dat je voor grove deeltjes een lagere omtreksnelheid in de cycloon nodig hebt dan voor fijnstof. (daarom zie je voor kritische systemen soms 2 tot zelfs 3 cyclonen achter elkaar).
2) Het drukverlies van de cycloon is niet een vast getal van 30%.
bv. Als je 5km leidingen met 2000 bochten en een diameter van 40mm hebt aangesloten op een cycloon met Diameter van 400mm...dan is het drukverlies in de cycloon minimaal. Maar als je een een Cycloon met 200mm diameter zet op een 5m leidng van 200mm diameter , tja dan ga je snel naar de 50%.
3) Nu je valt steeds terug op het vermogen, je staat een beetje te fel gefocused op die 3kW , maar dat is niet belangrijk. het type ventilator en capaciteit bepalen het nodige vermogen. dus zet daar je focus van weg.
Een 3kW axiaalventilator is echt niet sterker/beter dan een 1.5kW voorwaartse Radiaalventilator. Focus op je waaier (onderdruk/volumestroom) en niet op dat vermogen.
Groejtes
Jos
ps.. dit draadje blijf ik volgen omdat ik ook wel uitkijk naar een cycloon. maar dan 1 voor de stofzuiger (40mm) en 1 voor de grotere afzuiging (100mm)... en Tongeren en Maastricht liggen niet ver van mekaar.