Hoi allemaal,
Erg leuk initiatief karangetang en bijzonder schappelijk dat je dit ook via het forum aan gaat bieden. De discussie tussen Chevvy66, Karangetang en anderen over het wel of niet gebruiken van een cycloon heeft me aan het denken gezet. Graag roep ik de hulp van de experts hier in om mij te helpen dit te begrijpen en een vergelijking te maken tussen een afzuiging met cycloon en een afzuiging met filterzak. Laten we stellen dat er 2000 m3/h afgezogen wordt, gemeten bij de uitgang van de ventilator. Dan kunnen we het type ventilator en fijnstoffilter even buiten beschouwing laten. Wie wil/willen dan voor mij de volgende gegevens afschatten? (ik begrijp dat niemand exacte waarden heeft, maar schat zo goed mogelijk op basis van ervaring, literatuur, etc. geef eventueel een bereik aan)
Situatie 1 - cycloon
Drukval (dus drukverschil tussen ingang en uitgang cycloon):
Kleinste stofdeeltjesgrootte die nog voor meer dan 90% afgevangen wordt:
Kosten (exclusief ventilator en fijnstoffilter):
vloeroppervlak:
Situatie 2 - filterzak systeem
Drukval (dus drukverschil tussen ingang en uitgang filterzakhouder):
Kleinste stofdeeltjesgrootte die nog voor meer dan 90% afgevangen wordt:
Kosten (exclusief ventilator en fijnstoffilter):
vloeroppervlak:
Wat betreft die stofdeeltjes kan ik me niet voorstellen dat deeltjes van bijvoorbeeld 10 micron volledig afgevangen worden, maar deeltjes van 9 micron niet meer. Daar moet een soort van verloop in zitten, bijvoorbeeld dat 50% van de 10 micron deeltjes afgevangen wordt en 40% van de 9 micron deeltjes. Om dat ik in getal te vangen dus de kleinste deeltjesgrootte waarvan nog 90% afgevangen wordt. @karangetang: jouw fluide prijsvoering maakt een prijs aangeven natuurlijk lastig, maar wellicht weet je de materiaalkosten.
Bij dezen mijn poging om de argumenten voor en tegen een cycloon wat te verduidelijken. Hopelijk helpen jullie mee!
Met vriendelijke groet,
Martijn
Daar kan ik je helaas niet mee helpen, volgens mij zorgt een cycloon er voor dat je de grove delen afscheidt van de fijne delen zodat je die grove delen apart kunt afvoeren en gaat dat wellicht makkelijker. In mijn geval, AF16 van Felder zonder cycloon, heb ik de opvangzak vervangen door een kist op wieltjes waarmee ik de houtkrullen simpel naar buiten breng. De standaard zak is vervangen door een een fijnstoffilter om zo min mogelijk stof in de ruimte te brengen. Vloeroppervlak is 60*90. kosten plm 1200. De houtkrullen gaan dus wel door de ventilator (moet daardoor ruimer bemeten zijn) en dat kun je voorkomen door een cycloon ervoor te bouwen. Voor mij heeft dat onvoldoende toegevoegde waarde.