Mathieu
bedankt!
En het probleem zit hem er juist in dat als je gaat reduceren de kans groot wordt dat jeturbulente stroming krijgt.
Eindelijk iemand die het snapt !
Het klopt mits! Even geduld maar je geeft de goede voorzet
weet je meer ? Mathieu? Kom er mee !
Dan stijgt de weerstand exponentieel en zakt je debiet in elkaar. Vandaar het belang om ruime bochten en verloopstukken die traag vernauwen te gebruiken.
Geheel eens ! Niet alleen traag maar ook en
vooral vloeiend zonder hoeken en riggels en naden, daar wil ik naartoe .
De vraag is :
"wat wil de lucht?"
Bij mijn Cyclloon heb ik juist gekozen voor een epoxy omdat ik dan een
naadloze cyclon
kan maken met een gladde binnen wand.
Een de
inlaat zoals Pents die maakt van blik heeft veel te veel hoeken en loopt verre van vloeiend.
De cycloon die ik nu maak heeft een inlaat die mooi vloeiend verloopt met nergens hoeken riggels etc
en dat scheelt een hoop.

voorbeeld van de door mij gemaakt inlaat, deze is 150 mm
Pentz zijn bijdrage was vooral de vondst om de inlaat
schuin te plaatsen dat heeft vele voordelen. Zit de inlaat
horizontaal zoals voorheen en nog steeds gebruikelijk is. Gevolgs is :dan botst de luchtstroom na één omloop tegen zich zelf op en de botsingen van de molekulen veroorzlaken werfelingen.
Ook heb je in cirkelvormige beweging van deeltjes te maken met giroscopische krachten die overwonnen
moeten worden. Ook die worden door de schuin geplaatse inlaat ook vermeden.
met de schuin geplaatse inlaat is een cyclon beduidend efficienter dus minder druk val > minder verliezen.
Het gaat ook over efficiëntie en dat moet. Want we kunnen wel ventilatoren van een enorm vermogen
gaan installeren maar dat kost ook enorm veel energie.
Dus verlopen en bochen moeten zo gevormd worden dat de luchtsroom geen (zo min mogelijk ) weerstand ondervind en
geen terbulenties worden opgewekt.
Bij simuatie zie je dat bv in een bocht, ook in een wijde, de luchtstroom als het ware uit de bocht vliegt en aan
de buien kant samen gedrukt wordt . In de oksel van de bocht ontstaan dan ook turbulenties .
voor meer plaatjes zie
https://bit.ly/2z1D1jv
De lucht wil hier recht door na de bocht onstaat een druk verhoging (
rode kleur) en is de weerstand van de wand cruceaal
en juist daar zit dan vaak een riggel van de koppeling en bij spiro bochten allemaal ribbels.
Ribbels in de bocht zoals bij Spiralo bochten zijn uit den boze .
PVC bochten zijn te scherp maar inwendig wel mooi glad , 2 x 45 is al beter maar nog niet perfekt
Het wordt een hele zoek tocht .
En hier moeten we ook op letten: het moet kunnen met zo min mogelijk
energie gebuik. (en liefst goedkoop)
Zonder veel problemen is het al een hele verbetering te kiezen voor pijpen met een
lage weerstand !
Dan kom je bij mijn weten uit op
PVC
PVC heeft een behoorlijk lagere weerstand dan Spiralo pijpen (ik om nog met de cijfertjes)
en ze zijn nog goedkoper ook. (de dunwandige en die zijn sterk genoeg voor de betrekkelijk lage drukken)
Statische electriciteit en vermeende exlosies in onze werkplaatsen zijn indianen verhalen :
onzin dus
Wil je mee helpen en mee praten ?
Vertekpunt is dit: lees dat eerst : http://billpentz.com/woodworking/cyc...nerscorner.cfm