Wat een absurde ervaring! Vanmorgen op een hele stille weg met 4 lege banen richting Den Haag. Naar Puff met achter in de auto de eerste complete
Cyclon prototype I.... zal hij werken ? en hoe goed ? We hebben alles via dit forum goed voorbereid. Zou alles precies passen ?
Na een bakje kofife bij een geanimeerd kenismakings geprekje tussen gelijkgestemde hobbyisten. gelijk maar aan de gang .
Ojé, Puff had op mijn aanwijzing zijn ventilator nog wat verhangen, de hardlijn van de inlaat moest exact 25 cm van de wand afzitten. Puff kijgt een niewe centimeter van mij want het was 24cm maar ok, een paar schroefes los een stukje mutliplex ertussen schroefjes weer aandraaien en was in orde. Door het verhangen was het zaakje ook iets lager komen te hangen vanwege zijn schuine dak en paste de cycloon er net niet onder. Nou dat hebben we snel opgelost gewoon een paar tegels eruit in in een paar tellen later was het zo gefikst. Gelijk maar zijn aorta aangesloten want nieuwsschierig waren we! Wanneer je een maand aan een project als dit werkt bouw je toch enige spanning op ...stel je voor dat er iets fout zit, je aannames verkeerd waren , of je toch iets verkeerd begrepen en uigtgevoerd hebt, alle moeite en kosten voor niks zijn gebleken... (dat zou niet de eerste keer zijn)
Je krijgt met de dag meer respect voor mensen die complexe dingen uitdenken en realiseren!
.
Kijk het door mij bedachte ophangsysteem werkte perfekt een paar schroeven en klaar was het !
Fantasich wat je allemaal met zoiets eenvoudigs als een spanbandje kan doen!
De aansluitinging op de pijperij paste perfect, de spyro-pijp 150 mm ging er strak in,
dus er is geen duur verloopstuk nodig, dat scheelt weer in de kosten.
En werkte het?
Ja het werkte heel
goed zelfs, als een speer!
Een paar handen zaagsel losgelaten bij de ingang van de pijpen verdwenen nagenoeg geheel in de ton
De Cycloon is van epoxy licht tranparant en het was mooi om te zien met wat voor een hoge snelheid het zaagsel
naar beneden werfelend in de ton verdwijnt !
Hoe verder :
De mallen staan klaar, materiaal is in huis , nu waar het om te doen was een cycloon voor mijzelf .
Ook daar wel heel erg beniewd hoe die gaat werken met de ventilator die van de Holzmann afzuiger komt.
is die wel efficient genoeg. Zou het beter kunnen?
Verder ben ik begonnen met een mal te maken voor een
Cyclon prototype II
die krijgt een doorsnede van 38 cm en tussen 80 cm 100 meter hoog voor de kleiner behuizenden zeg maar
als ik nog zin heb en er vraag naar is ook nog eentje
met een diameter van 30 cm de
Cyclon Prototype III 60 tot 80 cm hoog voor in het kleine schuurje
Voor nog kleiner is volop aanbod uit China .
Prototype I heeft een diameter van 46 cm en is tussen de 100 en 120 cm hoog voor in het kleine schuurtje
Door de modulaire aanpak kan ik de cycloon in diverse uitvoereningen maken verschillende grotes en
verschillende aansluit maten. Dus voortaan spreken we
over de
Cyclon prototype custom made
Er is nog veel te doen, vooral een zoektocht naar de meest geschikte en ook betaalbare ventilator. Het kopen van een bv HBM of Hofmann of Schleppach etc. etc. afzuiger om die vervolgens te slopen is niet slim. Dat moet beter kunnen dus als iemand tips adviezen of contacten heeft ? Help mij op mijn zoektocht, zodat het voor iedere hobyist mogelijk is een goed en functionerende afzuiginstalatie te bouwen voor een betaalbare prijs.
Want als we op één ding dezer dagen weer gedrukt worden: niets gaat er boven je
gezondheid en vooral: wees zuinig op je longen
Want zwakke longen, copd etc maakt je tot een mooi doelwit voor bv virussen.
.