Hallo allemaal,
We willen een carport tegen ons huis en (bestaande) garage aanbouwen. De carport krijgt een plat wat aansluit op het bestaande platte dak van garage.
Links is de huidige situatie, rechts is hoe het moet worden:

De carport komt dus vast aan het huis en de garage. De "onderbouw" is zowel praktisch als esthetisch; voor inbouw spots/bekabeling en het oppervlak een beetje te breken (en alle buren met zelfde woning hebben ook zoiets). Verder:
Optie 1

2e optie is om deze ligger te verwerken in de balklaag waardoor deze dus minder uitsteekt en weggewerkt wordt in de onderbouw:
Optie 2

Dit lijkt mij meer werk maar levert wel een elegantere constructie op. Lastige hieraan lijkt mij dat de overstek (~=20cm) ook nog op afschot moet (toch?). Daarnaast is de bovenkant van de ligger natuurlijk horizontaal waardoor de OSB-platen er bovenop niet netjes zouden aansluiten.
Aantal eerste vragen (er komen er vast nog meer):
Groeten,
Rein
We willen een carport tegen ons huis en (bestaande) garage aanbouwen. De carport krijgt een plat wat aansluit op het bestaande platte dak van garage.
Links is de huidige situatie, rechts is hoe het moet worden:

De carport komt dus vast aan het huis en de garage. De "onderbouw" is zowel praktisch als esthetisch; voor inbouw spots/bekabeling en het oppervlak een beetje te breken (en alle buren met zelfde woning hebben ook zoiets). Verder:
- Op de hoek ondersteund door een stalen kolom (buis).
- Overspanning lengte is 4,68m
- Overspanning breedte is 3,18m
- Bestaande boeiboord (25cm hoog met zinken kraal) trekken we door.
- Balklaag heb ik bepaald m.b.v. de balkenschuif; het plan is vurenhout 145x58 C24 met HoH 60cm
- Afschot is 2cm/m, 1 richting van links (huis) naar rechts (buitenkant garage)
Optie 1

2e optie is om deze ligger te verwerken in de balklaag waardoor deze dus minder uitsteekt en weggewerkt wordt in de onderbouw:
Optie 2

Dit lijkt mij meer werk maar levert wel een elegantere constructie op. Lastige hieraan lijkt mij dat de overstek (~=20cm) ook nog op afschot moet (toch?). Daarnaast is de bovenkant van de ligger natuurlijk horizontaal waardoor de OSB-platen er bovenop niet netjes zouden aansluiten.
Aantal eerste vragen (er komen er vast nog meer):
- Voor de ligger hanteer ik de vuistregel overspanning / 20 = balkhoogte, is die hier toepasbaar?
- Wat zouden jullie adviseren, de 1e optie (en hoe die balk netjes weg te werken), 2e optie of een ander alternatief?
- Voor de stalen kolom voorzie ik een maat van +/- 120x120mm, zou dat afdoende zijn?
- Is de balklaag zo stijf genoeg of zou ik nog dwarsbalkjes tussen de balken moeten aanbrengen?
Groeten,
Rein
Laatst bewerkt: