Carport aanbouwen, advies constructie

reink

Actieve deelnemer
19 feb 2017
65
21
Na enige radiostilte voortgang gemaakt; het hout en staal is binnen.

De stalen staander is een koker met een aangelaste voet- en kopplaat. De voetplaat komt op een zelf te storten betonpoer. Hiervoor heb ik de voetplaat van 4x M12 (gaten zijn ca. 13,5 mm) gaten laten voorzien voor de mee te storten draadeinden. Nu ik de gaten zo echter zie, lijken ze me wat ielig (zie foto's) vergeleken met de loodzware stalen koker en IPE balk. Zou 4x M12 volstaan of kan ik de gaten het beste nog wat uitboren naar M14/M16? Dit doe ik natuurlijk het liefst niet aangezien het geheel al verzinkt is...

Maakt het qua sterkte iets uit of ik RVS of gegalvaniseerde draadeinden neem? En gaat RVS draadeinden i.c.m. verzinkt staal überhaupt goed?

voetplaat 1.jpgvoetplaat 2.jpg
 

Bijlagen

  • voetplaat 1.jpg
    voetplaat 1.jpg
    425,9 KB · Weergaven: 5

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
925
Leeuwarden
Zou ik niet doen als het al gegalvaniseerd is. De krachten die er op komen zijn grotendeels verticaal en dan zijn vier van die M12 bouten best sterk.

Fons
 

reink

Actieve deelnemer
19 feb 2017
65
21
OK dan laat ik het gelukkig zo.

Kan ik het bevestigen van de balken aan de raveeldragers ook spaanplaatschroeven gebruiken? Ik las namelijk dat deze minder sterk zouden zijn dan andere houtschroeven. Zijn overigens wel van een goed merk (geen bouwmarktkwaliteit) waar ik nog een doos van had liggen.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
Maakt het qua sterkte iets uit of ik RVS of gegalvaniseerde draadeinden neem? En gaat RVS draadeinden i.c.m. verzinkt staal überhaupt goed?
ik veronderstel dat deze draadeinden in de poer komen
die vangt alle vertikale druk op
de kracht waaraan de draadeinden weerstand moeten bieden, is zuiver horizontaal
er is zelfs weinig kans dat op de voet van de staander een horizontale kracht komt, want het gewicht van het dak zal vermijden dat die wiebelt of verschuift
wat bv bij een elektriciteitspaal wel het geval is (die wordt bovenaan niet vastgehouden)
neem dus gerust rvs draadeinden
rvs is minder sterk dan staal, maar hier is dat verschil niet van belang
Kan ik het bevestigen van de balken aan de raveeldragers ook spaanplaatschroeven gebruiken?
hangt van de diameter van de spaanplaatschroeven af
als dat 3 mm is, dan neem je toch beter houtschroeven
als ik op ' houtschroeven' zoek, dan vind ik het linkse
ik zou eerder houtdraadbouten nemen (rechts)
daar verlies je tegen de kop aan geen doorsnede ten gevolge van de draad
voorboren is aangeraden

1600019750703.png 1600019855535.png
 

reink

Actieve deelnemer
19 feb 2017
65
21
Weer enige vorderingen gemaakt.

Draadeinden (M14) op maat gemaakt en lipjes van balkdragers wat ingekort. Alles weer netjes van een laagje zinkspray voorzien naderhand.

002 draadeinden op maat.jpg

Met chemisch anker de draadeinden in de buitenmuur gelijmd en daar een 17x4 balk op gemaakt. Balk is aan de achterkant en zijkanten 2x in de ijzermenie gezet en tussen muur en balk zit nog een laagje bouwvilt (voor gelijke ondergrond & verminderen doorgifte contactgeluid). Wel vraag ik me af hoe vast ik die moeren moet draaien, gewoon 'goed handvast' of nog strakker?

003 muurbalk gemonteerd.jpeg
Volgende stap is de exacte plaats van de IPE 180 ligger (dus parallel aan de balk aan het huis) te bepalen, zodat ik vervolgens de plek van de te storten betonpoer kan bepalen.

Alleen: nu ik de plek waar de IPE balk zou komen heb uitgetekend (zie onder, wit met krijt gearceerd) lijkt het mij toch wel dicht bij boven- en zijkant van de muur van de garage. Zou dit kwaad kunnen? De zijkant van de garage is halfsteens, de voorkant is volsteens. Plan is om de voorkant 10cm uit te hakken en daarna met chemisch anker draadeinden in de resterende 10cm baksteen te verlijmen, om daar de IPE balk aan te verankeren.

Overigens denk ik met de eerste dwarsbalk die tegen de voorgevel van de garage aan komt evt. opwaartse krachten op te vangen die de IPE ligger zou kunnen uitoefenen op de bovenste laag bakstenen. Deze balk wordt namelijk op 5 punten aan de voorgevel van de garage bevestigd (weer met draadeinden en chemisch anker) valt redelijk strak in de IPE ligger zodat deze hopelijk nergens heen gaat:

004 plek IPE uitgezet.jpg
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
Balk is aan de achterkant en zijkanten 2x in de ijzermenie gezet en tussen muur en balk zit nog een laagje bouwvilt
ga je de muur inslijpen om een loodslab te plaatsen ?
Wel vraag ik me af hoe vast ik die moeren moet draaien, gewoon 'goed handvast' of nog strakker?
handvast volstaat
de krachten die op de balk komen, zijn hoofdzakelijk vertikaal
nu ik de plek waar de IPE balk zou komen heb uitgetekend (zie onder, wit met krijt gearceerd) lijkt het mij toch wel dicht bij boven- en zijkant van de muur van de garage
hoe dicht die bij de bovenkant kan komen, hangt af van wat er nog bovenop komt, en hoe het afschot is (richting + cm/m)
Plan is om de voorkant 10cm uit te hakken en daarna met chemisch anker draadeinden in de resterende 10cm baksteen te verlijmen, om daar de IPE balk aan te verankeren.
het is mij niet duidelijk hoe je de draadeinden gaat plaatsen + met de balk verbinden
opwaartse krachten op te vangen die de IPE ligger zou kunnen uitoefenen op de bovenste laag bakstenen
door zijn gewicht zal die enkel naar beneden willen
 

reink

Actieve deelnemer
19 feb 2017
65
21
Bedankt voor je reactie ZotVanHout.

ga je de muur inslijpen om een loodslab te plaatsen?
Boven de balk langs het huis zit al een loodslab (bitumen) ingeslepen, dat is bij de bouw voorzien voor toekomstige carport (handig!)

hoe dicht die bij de bovenkant kan komen, hangt af van wat er nog bovenop komt, en hoe het afschot is (richting + cm/m)
Qua afstand moet het kunnen, vroeg me meer af of de laag bakstenen erboven het aan zouden kunnen, maar die vraag beantwoord je gelukkig positief hieronder 👍 opbouw dak wordt 2cm underlayment met daarop Epdm. Afschot is ca 16mm/meter, van het huis richting zijkant carport. Aan de garage kant voorzie ik geen loodslab maar wil ik de Epdm tot onder de bestaande zinken kraal lijmen.

het is mij niet duidelijk hoe je de draadeinden gaat plaatsen + met de balk verbinden
De IPE ligger heeft een aangelaste kopplaat met 4x M12 gaten. Er komen dus draadeinden in de baksteen die aan de kopse kant van de IPE ligger verankerd worden.

door zijn gewicht zal die enkel naar beneden willen
Dat is natuurlijk ook zo. Was alleen bang voor evt. opwaaiende krachten maar dat kan de verankering wel opvangen mijns inzie ns.
 
Laatst bewerkt:

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
De IPE ligger heeft een aangelaste kopplaat met 4x M12 gaten. Er komen dus draadeinden in de baksteen die aan de kopse kant van de IPE ligger verankerd worden.
hieruit begrijp ik dat de draadeinden parallel met de ligger in de poortkant van de garage komen
je hebt reeds een houten balk op die poortkant
en de dakopbouw zal voor een starre onwrikbare rechthoekige struktuur zorgen
broeksband + bretellen ?
Was alleen bang voor evt. opwaaiende krachten
het dak lijkt me voldoende zwaar om niet door de wind opgetild te worden
woon je aan zee & staat die carport langs de windzijde ?
 

reink

Actieve deelnemer
19 feb 2017
65
21
Er komt balklaag waarbij de eerste balk tegen de garage uur verankerd wordt inderdaad. I.c.m. met dwarsverbindingen moet het inderdaad een onwrikbare rechthoek worden.

Verder wonen we niet aan zee, redelijk winderig en ook de windkant. Rede dat ik ernaar vroeg is dat ik me wellicht bang heb laten maken door de standaardberekeningen voor windbelastingen e.d. heb roeren te doorgronden...
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Balken aan raveeldragers kan met schroefspijkers. Die hebben veel meer doorsnede dan een gemiddelde schroef. Je tikt ze er met de hamer zo in.
 

reink

Actieve deelnemer
19 feb 2017
65
21
Ondertussen besloten inderdaad schroefspijkers te gebruiken. Inmiddels de bekisting voor de betonpoer gemaakt (70x70cm onder, 32x32cm boven, 50cm hoog) van 18mm OSB. Mee te storten draadeinden op maat gemaakt (35cm M12) en voorzien van sluitplaat zodat ze op hun plek blijven zitten in het beton:

005 bekisting betonpoer.jpg
006 draadeinden betonpoer.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

reink

Actieve deelnemer
19 feb 2017
65
21
Da's wel RVS?
Nee is gewoon verzinkt. Aangezien de staander verzinkt is zou RVS ervoor zorgen dat deze eerder zou gaan oxideren (dat is de theorie althans). Is wel op te lossen met verf/kunstof ringetjes e.d. maar dat lijkt mij tricky. Als de zink laag niet beschadigd is lijkt mij dat ook prima?
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
Ik neem aan dat je ze ter plekke stort. Mocht je dat niet van plan zijn, dan schrik je misschien van het gewicht o_O .

Als de opgegeven maten netto binnenmaten van de bekisting zijn, kom je op 136 liter inhoud x 2,3 = 313 kg per poer... En dat is nog zonder de toegevoegde ijzerwaren.
 

reink

Actieve deelnemer
19 feb 2017
65
21
Ik neem aan dat je ze ter plekke stort. Mocht je dat niet van plan zijn, dan schrik je misschien van het gewicht o_O .

Als de opgegeven maten netto binnenmaten van de bekisting zijn, kom je op 136 liter inhoud x 2,3 = 313 kg per poer... En dat is nog zonder de toegevoegde ijzerwaren.
Vandaar dat ik hem zelf stort inderdaad, niet eens zoveel goedkoper dat het de moeite waard is maar dan hoef ik hem in ieder geval niet met een kraan of vorkheftruck op z'n plek te hijsen...
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Verzinkt gaat hoe dan ook enig moment roesten. RVS is altijd beter. Vraag is hoe erg het is als je wat roestplekjes krijgt.
 

reink

Actieve deelnemer
19 feb 2017
65
21
Verzinkt gaat hoe dan ook enig moment roesten. RVS is altijd beter. Vraag is hoe erg het is als je wat roestplekjes krijgt.
Vraag is dan dus of het beter is om wat roest te riskeren op het draadeind (als ik verzinkt neem) of op de staander (als ik RVS neem, door galvanische corrosie). Misschien voor de zekerheid dan toch maar RVS draadeinden met een kunststof ring onder de moer en een flinke kwak menie om de boel te isoleren.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.