De balk en koker zijn inderdaad thermisch verzinkt (gedompeld in een bad zink), dat zal dus behoorlijke laagdikte hebben en niet snel wegroesten. Ik verwacht dat het zolang houd dat ik er tegen die tijd toch niet meer woonThermisch verzinkt van dit staal is voldoende voor 30 jaar of langer.
Klopt helemaal, vergeet dat RVS, thermisch verzinkt is meer dan voldoende.Thermisch verzinkt van dit staal is voldoende voor 30 jaar of langer.
Ik snap niet waar die RVS fetish vandaan komt tegenwoordig, maar er zijn buiten zoveel thermisch verzinkte constructies die al vele jaren staan. Denk hierbij aan hoogspanningsmasten, lichtmasten en dergelijke constructies.
Draadeinden en moeren/sluitringen is ook in thermisch verzinkt te koop, dat houdt inderdaad langer dan elektrolitisch verzinkt.
Maar zink heeft als voordeel dat het omliggende materiaal ook deels beschermt wordt, dus zo snel zal het niet roesten.
Volgens mij maken de mensen elkaar de kop gek.
RVS is rotmateriaal als het op bevestigingsmateriaal aan komt, het is beduidend zwakker. En het vreet zich ook nog veel eerder vast, ook reageert het behoorlijk hard met materialen als aluminium.
De ontwerplevensduur is leidend, dat vertaald zich vanuit praktijknormen in de bouw tot bovengenoemde.Interessante discussie.. Ik heb enkel ervaring in stalen constructiebouw, ook offshore en en wat ik tot nu toe enkel ben tegengekomen zijn thermisch verzinkte constructies met thermisch verzinkte bevestigingsmiddelen als norm. RVS op thermisch verzinkt was uit den boze ivm galvanische corrosie. Dat waren dan geen constructies die het 50 jaar vol moesten houden, dat dan wel weer. Staat in dat bouwbesluit dat je RVS moet toepassen? Of relateer je RVS nu aan de ontwerplevensduur? Ik ken die norm niet dus kan daar geen uitspraken over doen. Punt is wel elk punt dat Infinity aandraagt wel degelijk hout snijdt. RVS bevestigingsmateriaal op thermisch verzinkte delen met constant vochtcontact geeft ook weer een grote kans op galvanische corrosie. En dat gaat soms sneller dan het roesten van thermisch verzinkt staal in dezelfde omstandigheden.
Maar goed, dit topic gaat over het bouwen van een carport en niet op welke bouten en moeren te gebruiken dus ik hou me verder stil vanaf nu
Ik heb net even bij onze garage gekeken (gebouwd tegelijkertijd met het huis) die dezelfde opbouw (zelfde afschot, bakmaat en balkdragers) en daar zijn de balken oop niet afgeschuind. Misschien omdat het gewicht beperkt is (geen verdieping erbovenop) dus niet nodig is denk ik dan..Normaal zaag je een keepje/afschuining in je balken.
Volgens de regelen der kunst zou het moeten, maar ik zou het zelf ook niet doen. In het ergste geval vervormt de balk wat ter plaatse van de oplegging, maar dat is geen ramp....Ik heb net even bij onze garage gekeken (gebouwd tegelijkertijd met het huis) die dezelfde opbouw (zelfde afschot, bakmaat en balkdragers) en daar zijn de balken oop niet afgeschuind. Misschien omdat het gewicht beperkt is (geen verdieping erbovenop) dus niet nodig is denk ik dan..