Blog : Mijn belevenissen in houtland

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
47
zwolle
www.masave.nl
Da's mooi om te lezen. In de mooie restjes bak zit vaak echt van alles.

Afgelopen dagen stonden vooral in het thema : eik. Heb een grote partij foutarm kwartiers eik gekocht. Echt supermooie kwaliteit. Al veel mensen hebben hun orders doorgestuurd dus verzamel ik gedurende de dag. Waar de ene een paar stukken van een halve meter wil zoekt de andere 10 planken van 2 meter.

Het lijkt erop dat we de komende periode op dezelfde voet door moeten. Dar vergt nogal wat aanpassingen maar we proberen iedereen te helpen met zijn of haar houtwensen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Charel09

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
634
301
Het Groene Hart
Hey Rick,

Ik zit telkens weer te kwijlen achter m'n scherm als ik al dat moois voorbij zie komen in de mailings.

Tot nu toe hebben andere dingen prioriteit gehad (werkplaats 'afmaken') maar zodra dat klaar is hoop ik gauw eens wat moois bij je te kunnen afnemen.

Leuk om ook hier te lezen wat er zoal speelt. Bedankt daarvoor!
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.753
979
Omgeving Eindhoven
Ik zit telkens weer te kwijlen achter m'n scherm als ik al dat moois voorbij zie komen in de mailings.
Klinkt bekend, alleen ontbreekt het me vaak aan tijd om iets met dat moois te doen.
Ik heb in december nog wat eik kunnen ophalen voor een bijzettafel, maar ga zeker nog een keer naar Zwolle als de maatregelen dat toelaten. In de stellingen leek zoveel moois te liggen...
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
47
zwolle
www.masave.nl
Tijd om zelf te hobbyen...da's een mooie. Eigenlijk voelt mijn hele week vaak alsof ik aan het hobbyen ben. Natuurlijk zit er wel eens een klus bij minder leuk is of tegenzit maar dat hoort erbij.

Eigen projecten komen wel eens voor. Eettafel, salontafeltjes en ander klein spul. Echter deel ik die niet altijd. Soms ook fijn om iets echt voor je zelf te hebben.

Het bestellen en je order komen afhalen loopt steeds beter. Ieder heeft een mooi tijdsvak en zo is er minimaal een contactmoment. Helaas geen koffie en fijn ouwehoeren over houtbewerking maar dat komt hopelijk snel weer. Moest laatst denken aan de zaterdagochtenden dat we hier met 10 mensen in de kantine zaten. Nu natuurlijk niet meer voor te stellen.

Het verzenden gaat ook mooi door. 2 a 3 x per week gaan er nu pakketten hout de deur uit. De ene heeft een klein doosje vol en de andere 5 grote pakketten. De inpaktafel komt nu echt tot zijn recht.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Laat je niet bang maken Rick,
want ik denk als je een goede kwaliteit palletstellingen koopt dit echt niet gebeurt.
Mvg, :).
Bang laten maken moet je je zeker niet maar wat hier staat is onzin. Geen enkele palletstelling van welk merk of kwaliteit ook is bestand tegen een aanrijding waarbij de staander zijn verband verliest. Wel degelijk iets om rekening mee te houden en maatregelen te nemen. Dat kan op een hele simpele manier en hoeft niet veel te kosten maar het laatste wat je wil is in een beperkte ruimte zoals jij hebt een stelling zien omvallen.

Zorg er gewoon voor de staanders beschermd zijn, een houten balk die plat op de vloer ligt voldoende afstand van de staander is al voldoende want die zal je heftruck stoppen voordat het te laat is. Helemaal mooi als je hem op 2 plekken vastbout op de vloer dan kan ie niet per ongeluk wegschuiven. Een cm op 7 / 8 is voldoende om je heftruck te laten stoppen.
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
47
zwolle
www.masave.nl
Ben ook erg blij met de aanrijbeveiling en de borging van alle staanders. Beter 1 x goed doen dan half werk.

Vandaag was Het een mooi dagje. Een aantal mensen kwamen op afspraak hun bestelling ophalen. De ene wat hout voor het oefenen van verbindingen en de andere voor een compleet bestek voor zijn project. Alles op maat geschaafd.
 
  • Leuk
Waarderingen: Scheppie

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
47
zwolle
www.masave.nl
En dan is het alweer donderdag. Soms moet ik echt nadenken welke dag het is. De dagen beginnen enorm op elkaar te lijken. Het leven in de werkplaats gaat gewoon door maar is duidelijk minder leuk dan voorheen. Mag graag mensen op bezoek hebben maar dat bezoek is nu erg kort. Mensen mogen hun order afhalen en dat is het dan. Kan me enorm verheugen op de gezellige zaterdag ochtenden. Werkplaats vol medehoutbewerkers, koffie erbij en mooi de hele ochtend over hout praten. Gaat ooit weer komen, kijk daar wel naar uit.

Het inkopen van hout is ook best een uitdaging. Gelukkig is videobellen redelijk te doen en als dat niet corona proof is weet ik t niet meer. Heb nog meer eik gekocht maar ook hard maple en essen. Verder komt er bloodwood en purperhart naar Nederland. Hopelijk volgende week binnen.

Dat geeft mij mooi tijd om hier alles weer op te ruimen zodat we de nieuwe voorraad zo het vak in kunnen rijden.
 
  • Leuk
Waarderingen: dirkvanbergen

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Hey Rick
Leuk om je weer te horen
Ja het persoonlijk contact is nu vele male minder helaas
Ik heb in november de gok gewaagd om bij een ander bouw bedrijf te gaan werken
Met als bonus dat ik nu de marchinale mag beheren en dat ik mag gebruiken
heel tof is dat
Blijft verslavend om een ruw stuk houd te bewerken
Ook moest er opgeruimd worden waardoor ik een paar mooie stukjes hout tegen kwam
Beuken purperhaert wengé
Maar fijn om te horen dat je je niet hoeft te vervelen
Nog even vol houden dan kan de winkel weer echt open
Succes en blijf je verhalen en foto’s naar buiten brengen
Mvg leroy
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
47
zwolle
www.masave.nl
Wat vliegt de tijd voorbij. T is alweer april.

Gelukkig is het weer mogelijk om de werkplaats te bezoeken. Voorlopig enkel nog op afspraak. De corona regels geven niet al teveel versoepelingen maar ook vind ik het zelf niet handig om hier met 20 mensen tegelijk rond te lopen. Als er bezoek is en het weer is enigzins redelijk gaat de roldeur open om goed te ventileren.

De houtimport loopt ook weer stukken soepeler dan een tijd terug. Van allerlei moois is al binnengekomen maar ook is er nog veel onderweg. En met 3 weken is de droogkamer klaar. Daar staat een heleboel mooi hout uit Nederland. Van es tot plataan.

Deze week staat er nog wat klein onderhoud aan de werkplaats op het programma. Deze dingen horen er nu eenmaal bij. Het liefste ben ik gewoon lekker aan het zagen en schaven...hahaha

Mocht je dus willen langskomen stuur mij dan een mailtje met het gewenste tijdstip.
 
Wat vliegt de tijd voorbij. T is alweer april.

Gelukkig is het weer mogelijk om de werkplaats te bezoeken. Voorlopig enkel nog op afspraak. De corona regels geven niet al teveel versoepelingen maar ook vind ik het zelf niet handig om hier met 20 mensen tegelijk rond te lopen. Als er bezoek is en het weer is enigzins redelijk gaat de roldeur open om goed te ventileren.

De houtimport loopt ook weer stukken soepeler dan een tijd terug. Van allerlei moois is al binnengekomen maar ook is er nog veel onderweg. En met 3 weken is de droogkamer klaar. Daar staat een heleboel mooi hout uit Nederland. Van es tot plataan.

Deze week staat er nog wat klein onderhoud aan de werkplaats op het programma. Deze dingen horen er nu eenmaal bij. Het liefste ben ik gewoon lekker aan het zagen en schaven...hahaha

Mocht je dus willen langskomen stuur mij dan een mailtje met het gewenste tijdstip.
Klinkt als een ware snoepwinkel 😛👍🏻
 

MaVa

Actieve deelnemer
3 mrt 2016
164
4
diksmuide
Wat vliegt de tijd voorbij. T is alweer april.

Gelukkig is het weer mogelijk om de werkplaats te bezoeken. Voorlopig enkel nog op afspraak. De corona regels geven niet al teveel versoepelingen maar ook vind ik het zelf niet handig om hier met 20 mensen tegelijk rond te lopen. Als er bezoek is en het weer is enigzins redelijk gaat de roldeur open om goed te ventileren.

De houtimport loopt ook weer stukken soepeler dan een tijd terug. Van allerlei moois is al binnengekomen maar ook is er nog veel onderweg. En met 3 weken is de droogkamer klaar. Daar staat een heleboel mooi hout uit Nederland. Van es tot plataan.

Deze week staat er nog wat klein onderhoud aan de werkplaats op het programma. Deze dingen horen er nu eenmaal bij. Het liefste ben ik gewoon lekker aan het zagen en schaven...hahaha

Mocht je dus willen langskomen stuur mij dan een mailtje met het gewenste tijdstip.

De coronaregels vertonen inderdaad nog niet veel versoepeling. Hopelijk worden deze binnenkort wat soepeler, zodat ik nog eens kan komen rondneuzen in de houtvoorraad. Ondertussen is dit ook al meer dan een jaar geleden. Met de aankomende bouwplannen wil ik beslist nog wat "speciale" zaken opnemen en bouwen. Een babbel met jou, met een kop koffie ernaast brengt altijd een hoop ideeën met zich mee. Dus hopelijk tot binnenkort.
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
47
zwolle
www.masave.nl
Wat verheug ik mij weer op de ochtenden dat er hier vele mede houtbewerkers aan de koffie zitten. Praten over projecten , gereedschap en hout. Hopelijk kan dat snel weer.

@MaVa Lijkt me gezellig. Altijd leuk om te horen hoe t gaat

Vanmiddag voor het eerst in mijn leven de houtsoort sassafras gezaagd. Wow, da's echt een heerlijke geur. Mooie qua houtstructuur en niet erg zwaar. Morgen wat delen schaven . De dag begint met het 2e tafelblad uit notenhout van deze week.
 
  • Leuk
Waarderingen: Scheppie

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Vanmiddag voor het eerst in mijn leven de houtsoort sassafras gezaagd. Wow, da's echt een heerlijke geur. Mooie qua houtstructuur en niet erg zwaar. Morgen wat delen schaven . De dag begint met het 2e tafelblad uit notenhout van deze week.
Weet niet of het daar naar ruikt (wintergroenolie) maar sassafras (extract) is een belangrijk bestanddeel van 'root beer', een amerikaanse limonade met, zoals gezegd, een kenmerkende smaak van wintergroenolie (methyl salicylaat).
 
  • Leuk
Waarderingen: MasaveHout

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
47
zwolle
www.masave.nl
@henk: die geur is het inderdaad,heerlijk

Afgelopen tijd komen er eindelijk weer mensen in de werkplaats, op afspraak dan he. Erg leuk. Waar de ene hout zoekt om verbindingen te oefenen heeft de andere hulp nodig bij het maken van een werkblad.

Vanmiddag heb ik 3 grote stapels hout verwerkt tot 1 megagrote stapel. Morgen 8uur gaat de zaag aan en maken we er nette planken van. Veel perenhout maar ook Limba, es en beuk. Nu al zin in. Minder zin in het opruimen na die tijd maar daar ontkom je niet aan helaas.
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.620
686
Antwerpen
kan ik een week bij jou in de werkplaats in quarantaine (lekker tussen het hout slapen) ?

al meer dan een jaar zit ik te wachten om nog eens naar Zwolle te kunnen rijden (vanuit Antwerpen) om mijn houtvoorraad aan te vullen maar nu zou ik eerst 7 dagen in quarantaine moeten in Nederland
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
47
zwolle
www.masave.nl
Wow....wat een week. Nu was het vorige week al druk maar deze week is het niet minder. Komt ook doordat de hulptroepen corona hebben. Gelukkig in milde vorm, binnenkort dus weer gezellig aan de koffie.

Volgende week ga ik er even een weekje tussenuit. Even een aantal dagen geen splinters...hahaha
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
47
zwolle
www.masave.nl
Hoog tijd voor een kleine update. Alles begint langzaam maar zeker weer iets normaler te worden. Bezoek aan de werkplaats is weer mogelijk gelukkig. Wel proberen we grote drukte te voorkomen door bezoek te spreiden.

Deze week is het eerste deel van het hout uit de droogkamer binnen gekomen. Was een enorme berg. Veel iep,kers en beetje plataan. Alles staat bijna op de juiste plek. Heerlijk om weer voldoende voorraad te hebben.

Wil je ook eens komen kijken? Van harte welkom. Het is voorlopig nog aan te bevelen om van te voren je bezoek aan te kondigen .
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.