Een aantal weken terug had ik erg mooi ziricote gevonden, kort daarna al grofweg op maat gezaagd. Afgelopen donderdag heb ik een aantal delen geherzaagd. Het is enorm mooi hout maar een ramp voor de zaagbladen....oeiii....
Even over de zaagbladen. Nu gebruik ik de DoAll Olympia met 2tpi, deze koop ik in via Leitz. Vooral had ik tuffsaws, fijne zagen maar er braken er nogal veel. Toen dus overgestapt op deze linten. Voor mijn gevoel worden deze bijzonder snel bot. Zal wel in de prijs zitten...kost 35 euro p.st. voor een lint van 4318mm. Het nadeel van een bot lint is dat het lint gaat zoeken-> stel je wil een plank van 20mm verzagen tot 2 x 9mm dan is de kans groot dat je bv 1x9 en 1x 4 overhoudt....en dat is toch wel erg jammer. Nu net bij axminster de Ripper linten besteld, benieuwd hoe deze werken.
Deze klant had weer een verzoek wat ik niet eerder gehad had. Na het zagen eerst 3 a 4 weken laten liggen.... Tja...alles kan bij ons he !! Uiteinden wel even in de was gezet. Nu doe ik dit thuis op het gasfornuis in de keuken.
Pannetje op t vuur -> plankje erin -> dompel -> plankje eruit.....en daar gaat het mis....het wordt 1 groot druipfestijn...hele kookplaat onder de druppels....en dan begint zelfs mijn vrouw (die toch echt al mijn grappen en grollen pikt met hout) iets te protesteren. Er komt dus zo'n elektrisch 1 pits kookplaatje...kan ik mooi buiten smeren..
Stapeltje achterbladen..
Balkjes en een reststukje..mooi voor greepjes of sieraden oid..
Gisteren had ik wel even medelijden met de meneer van DHL. Het regende hier echt enorm hard. Dit was een echte bikkel. Stapt stoer uit z'n bus...schud eens met z'n hoofd en zonder de regen op te merken heeft hij alle pakketjes opgehaald zodat ze de dag erna bij onze klanten kunnen komen.
Tot op heden zijn we erg blij met DHL. Scheelt enorm veel tijd.
Eergisteren eindelijk weer eens de draaibank aangehad...heerlijk !! Een goede kennis vroeg mij om even andere greepjes te maken....dat doe ik graag !! 1e kwaliteit gevlamd esdoorn.....kwijl...kwijl....
Oeps...plaatje staat op z'n kant.... Dankzij dit soort plankjes staat de schuurmachine nu in de werkplaats. Normaal doe ik eigenlijk nooit geen grote serie's maar ik wilde erg graag een breedbandschuurmachine aanschaffen. Nu was de periode lastig want er kwam ook veel hout binnen. Wat doe je dan ? Dan neem je eens wat extra klussen aan. Er zijn mensen die geld lenen om machines aan te schaffen. Zo steek ik zelf niet in elkaar...eerst geld verdienen en dan pas uitgeven. Ik heb al zoveel bedrijven kapot zien gaan omdat zij hun leningen niet af kunnen lossen op machinepark of wagenpark.
Een vriend van mij bouwt een gitaar voor mij en daar ben ik enorm blij mee. Hier de hals van het instrument....Gaaf he !!
En de body !!
Straks naar de werkplaats om samen met forumlid GAV een hele stapel eikenhout te schaven. Iemand nog geperste briketten nodig ?