Goede avond mede enthousiastelingen ik ben al een tijd aan het denken hoe ik mijn gereedschap het beste kan voorzien van een scherpe rand. Ben zelf al een tijdje het internet aan het afspeuren op zoek naar een mogelijke oplossing; tweedehands Tormek, Sauer, Robert Sorby Pro Edge of iets dergelijks wat een beetje leuk slijpt. Echter ik ben nog geen geschikte tegengekomen die betaalbaar is en tegelijkertijd niet afgebeuld door jarenlang intensief gebruik. In mijn loods heb ik een oude ferm staan maar daar gaat weinig vanuit en ie maakt te veel toeren,....een Creusen DS7500TS zou ook een mogelijk optie kunnen zijn zeker met de jig van Tormek de BGM100. Na veel wikken en wegen ben ik maar afgestapt van het idee; snelle technische hoogstandjes
. Op Marktplaats een viertal Japanse slijpstenen met Veritas slijphulpjes aangeschaft, 2x icebear King korrel 800 waren nog als nieuw, en 2 andere slijpstenen waarvan ik de korrel grote en het steensoort niet weet, lijkt op Belgische slijpsteen maar ik kan er net zo goed naast zitten?? Daarnaast een Shapton Pro 8000 aangeschaft in bijna nieuwstaat om de boel te polijsten. Op zich een leuk begin maar om een oude beitel die redelijk wat zorg nodig heeft is een 800 korrel om mee te beginnen wel heel erg fijn. Wat blijkt, dit gaat ten koste van mijn 800 steen eigenlijk zou ik een grovere steen nodig hebben een 400 of een 330 om de rand een beetje vorm te geven. Nu zijn er twee opties een diamant vlaksteen en een grove Japanse slijpsteen aanschaffen of een vlakke diamantsteen aanschaffen die deze twee eigenschappen in zich herbergt. Nu lijkt dat het merk Atoma deze twee eigenschappen heeft in 1 steen, ze zijn super vlak om Japanse slijpstenen mee te vlakken en je kunt hem gebruiken als slijpsteen zoals een conventionele slijpsteen. Zijn er mensen hier die hiermee werken en hoe bevalt het? De guy on youtube Burrfection was redelijk enthousiast maar hij gebruikt ze met name voor het slijpen van zijn mooie professionele koksmessen da's natuurlijk andere koek. Zo'n diamantensteen gaat redelijk lang mee als je hem normaal gebruikt maar ook deze stenen hebben hun pro en cons,...roesten deze krengen gemakkelijk en hoe doorstaan ze het vlakken van Japanse slijpstenen en de harde metaalsoorten? Allemaal vragen die bij mij naar boven borrelen. Dank zover ben benieuwd
voorzien van een
voorzien van een