beitels en schaven slijpen

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.689
2.567
Gaanderen
Dank Chevy66 en Klaas daar had ik nog niet aan gedacht een nieuwe condensator zal wellicht uitkomst kunnen bieden om het oude beestje weer lekker te laten lopen, ik ga eens kijken of ik een condensator kan scoren. Een witte HBM steen is ook een betaalbare optie het hoeft niet de wereld te kosten voor een aantal beitels en schaven uit het jaar nul het zijn geen Lie Nielsen of Veritas. Een CBN wiel lijkt mij wel uitermate geschikt om de klus te klaren, gaan lang mee, en je hoeft niet nat te slijpen en kunnen goed tegen warmte
Als je alleen beitels slijpt en geen hss gutsen ed. gaat een witte steen heel lang mee. Slijp je er zachte materialen mee of op een plek ja dan moet je regelmatig afritsen /of vlakken en dan slijt ie snel.
 
  • Leuk
Waarderingen: ornament

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.089
2.604
Die witte steen kost 10 euro, dat is het probleem niet, maar ik kreeg er nu een binnen waar de hele steen 40 mm dik was. Dat was de vorige keer niet bij hbm. Moet ik er zelf een kamer in gaan maken. Anders past hij niet op mijn slijpmachine. Dat is het nadeel van online. En dat ze een order van wat klein spul in 3 grote haast lege dozen versturen op verschillende dagen.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Heb je een linkje?
Ik heb ze wel op een stukje natuursteen geplakt. Een stuk tegel kan natuurlijk ook. Betonplex lijkt me niet het meest aangewezen vanwege niet helemaal stabiel bij contact met water.
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
362
122
Plaatjes zijn één mm dik, ik heb ze op een stukkie betonplex geplakt
Ah, dan heb ik dezelfde. Ik zie het nu op de foto; je hebt ze op een dikker stuk hout gelijmd, en dat verzonken in een plaatje betonplex.

Ik heb ze direct op betonplex geplakt met Bison Kit, werkt prima. Secondelijm hield niet goed. Dat is helemaal geen probleem met water.
 

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
439
108
Middelburg
Vriendelijk bedankt Wim Kluck, Knikkerkoning, Chevy66 en Mathieu voor jullie reactie. Ik ga in ieder geval op zoek naar een witten steen 60 en 120 voor mijn Ferm eens kijken of dat wel gaat werken zo te zien kan ik hier geen buil aan vallen qua uitgave, gaat snel en kost niet al te veel iets wat me wel aanstaat, dank Chevy66 dat je m hierop hebt gewezen.
Mathieu ik heb je topic nog eens gelezen hetgeen er in oktober 2020 werd geschreven betreffende de diamanten stenen van Aliexpres, 17 cm lengte is wel minimaal maar de prijs is ook minimaal en wellicht volstaat het voor hetgeen je er mee kan doen (snel terug brengen in de gewenste shape). Bevallen ze nog steeds of zijn ze al ver op, en mocht dit zo zijn hoe vaak heb je ze gebruikt en hoe intensief? De link in jou topic van oktober 2020 hadden ook anderen een link gedeeld echter deze diamanten stenen waren een stuk prijziger zagen uiteraard iets steviger uit en wellicht ook meer kwaliteit?,..deze duurdere variant die zo rond de €30 euro ligt met aan beide zijden voorzien van diamanten 400/1000 zou wellicht van nut zijn om je slijpstenen te vlakken als die ook daadwerkelijk vlak zijn?? (de man op Youtube Riky alias burrfection ziet niet het nut er van in om zijn Japanse slijpstenen überhaupt te vlakken volgens hem is het nonsens maar goed hij gebruikt ze alleen voor zijn Japanse messen). Als houtbewerking is vlakte wel belangrijk dus zal ik de Japanse slijpsteen aan 1 kant gebruiken voor beitels/houtbewerking en de andere zijde voor alleen mijn (kok)messen. Snelle rekensom Atoma €80 Aliexpress €30 euro al krijg je wel 1 cm in lengte "cadeau" alsook een halve cm in breedte "cadeau" bij Atoma (breedte lijkt mij wel belangrijk omdat hij de gehele slijpsteen moet raken). De vraag is neem ik de gok wat de duurdere Aliexpress betreft of ga ik voor safe en neem een Atoma, in dat geval zou ik een 400 kunnen overwegen omdat deze geen grove sporen nalaat op mijn stenen of moet ik een hogere grit kiezen? Nogmaals dank heren het wordt me steeds meer duidelijk wat te gaan doen/kiezen
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
362
122
(de man op Youtube Riky alias burrfection ziet niet het nut er van in om zijn Japanse slijpstenen überhaupt te vlakken volgens hem is het nonsens maar goed hij gebruikt ze alleen voor zijn Japanse messen). Als houtbewerking is vlakte wel belangrijk
Ook voor beitels is die vlakte niet essentieel. Het reden voor vlakken is dat je stenen in het midden meer slijt dan aan de hoeken, en die holling kan effect hebben op de slijphoek. Voor beitels en keukenmessen is de hoek niet zo kritisch. Als je beitels of keukenmessen uit de hand slijpt, ben je sowieso niet zo perfect constant met de slijphoek en dat is prima.

Voor open scheermessen is het wel cruciaal dat de steen vlak is, omdat de slijphoek daarin vast ligt in de geometrie van het blad. Die slijp je met de snede en rug op de steen. Als de steen hol is, vervandert de hoek gaandeweg de beweging en wordt snede nooit zo, tja, scheermesscherp.

Die diamantplaten van Mathieu heb ik ook, +/-12€ voor 3 (240-600-1200). Bij mij gaan ze al bijna twee jaar mee, met ik gok 1-2 beitels per week normaal slijpen en een stuk of 10-15 in totaal waarvan die flink hersteld zijn.
 

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
439
108
Middelburg
Bedankt Paul90 voor je bijdrage echter ik slijp niet uit de hand maar heb hiervoor een slijphulpje aangeschaft van Veritas aangezien ik niet echt bedreven ben in deze tak van sport en op deze manier is het ook voor mij goed te doen (ik streef naar een constante slijphoek bij iedere sessie). Als de steen te veel wordt uitgeleefd in het midden loopt het hulpstuk die voorzien is van een soort wieltje niet meer echt top. Daarnaast lijkt het mij van evident belang als de vlakke zijde van je beitel ook echt vlak is. Hoe moet je hem echt vlak krijgen als je slijpsteen al niet echt vlak is? Volgens Rob Cosman is een vlakke steen noodzakelijk bij beitels en schaven,...of zal hij aandelen hebben in slijpstenen? Ik heb mijn King Icebeer 800 grit behoorlijk op zijn donder gegeven door urenlang een oude grondschaaf zover terug te slijpen dat de scherpte acceptabel was wat resulteerde in twee afzonderlijke micro diepe gleufjes goed zichtbaar met het oog en je voelde ze duidelijk zitten. Tja ik weet het, het had beter geweest als ik was begonnen met een grovere steen en dan opbouwen met een fijnere ipv te beginnen met een medium steen 800, maar ik dacht ach laat ik het eens proberen, de aanhouder wint:sneaky:

De diamantenplaten die van Aliexpress klinkt hoopgevend, bijna twee jaar in gebruik en zo te horen best wel intensief, en dat voor zeg eens €10/12 euro. De 240 is een goeie instap om mee te beginnen als een beitel flink wat schade heeft zonder urenlang te moeten slijpen of verlang je naar een nog iets lagere grit? En de lengte van de plaat is dit ook goed te doen, 17 cm lijkt mij geen overdaad en zeker niet als je een slijphulpje bij nodig hebt zoals ik?

Dank voor het delen van je kennis
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.689
2.567
Gaanderen
Als je een steen wil vlakken kan je ook een glasplaat gebruiken. Je kan er dan korund poeder op doen en dan met de steen er overheen tot deze vlak is. Zelfs met zilverzand lukt het. Hier een willikeurige link Viking slijpkorrels Grof
Toen ik tijdens ijsperiodes veel schaatsen moest slijpen deed ik dit elke dag met drie of vier stenen. Dan kreeg ik het meteen warm.
 

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
439
108
Middelburg
Als je een steen wil vlakken kan je ook een glasplaat gebruiken. Je kan er dan korund poeder op doen en dan met de steen er overheen tot deze vlak is. Zelfs met zilverzand lukt het. Hier een willikeurige link Viking slijpkorrels Grof
Toen ik tijdens ijsperiodes veel schaatsen moest slijpen deed ik dit elke dag met drie of vier stenen. Dan kreeg ik het meteen warm.
Dank Wim Kluck dat is een mooie tip bedankt!!! wellicht handiger dan een groot stuk schuurpapier op een granietenondergrond leggen, ik was ruim 1 uur bezig voordat ik mijn King icebear 800 weer had vlak gekregen, de blaren op mijn handen zitten zitten er nog op, leuk joh dat slijpen,...no pain no game:LOL:
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Ik heb de diamantplaten nog niet veel gebruikt. Ik heb ook verschillende waterstenen en ik gebruik ze afwisselend. Paul heeft dus al het antwoord gegeven. Prijsverschil bij Ali zit ook in hoe de plaat wordt geleverd. Enkel drager met diamant of reeds opgekleefd op drager.Ik heb er ook enkele die op plastic drager van cm dik zitten (zo gekocht). Vlakheid zal ook afhangen van de ondergrond waar je de plaatjes op bevestigd. Dat is ook de reden waarom ik betonplex niet zo een goed idee vind maar de voorkeur geef aan een stuk steen. Ik zou niet te grof nemen. Dan trek je diepe krassen in je beitel die je met volgende stappen er weer moet uit halen. Diamantplaten moet je ook 'roderen'. Nieuw zijn ze erg agressief en je moet eerst de scherpste kantjes van de diamantpartikels afslijpen.
Mogelijk vindt je bij Ali ook grotere platen. Even zoeken dus.
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
362
122
Leuke discussie dit :)
Ik vind slijpen interessant, maar probeer het vooral pragmatisch te houden. Anders zou mijn bankrekening leeg zijn aan alle verschillende exotische slijpstenen voor de beitels, keukenmessen en scheermessen. (Ik zou nog veel langer kunnen doorgaan hierover.)
Volgens Rob Cosman is een vlakke steen noodzakelijk bij beitels en schaven,...of zal hij aandelen hebben in slijpstenen?
Tja, mogelijk. Ik vind dat Rob Cosman erg stellig is over zijn slijpmethode, alsof dat de heilig graal is. Lees een blog of kijk een video van bijvoorbeeld Paul Sellers en het beeld dat hij schetst is veel genuanceerder met meer marge.
Toegegeven, op een echt holle steen is lastig slijpen.
Tja ik weet het, het had beter geweest als ik was begonnen met een grovere steen en dan opbouwen met een fijnere
En daarmee heb je een wijze les geleerd! Opbouw van de korrel scheelt niet alleen veel tijd, het spaart ook de stenen. Bij slijpstenen geldt doorgaans hoe fijner hoe duurder, dus laat de goedkoopste het zware werk doen!
Met hobbymatig gebruik duurt het wel een tijdje voordat een steen te hol wordt. En dan werkt de tip van Wim uitstekend om ze weer vlak te krijgen.
De 240 is een goeie instap om mee te beginnen als een beitel flink wat schade heeft zonder urenlang te moeten slijpen of verlang je naar een nog iets lagere grit?
De 240 is grof genoeg. Die gebruik ik zelfs niet altijd voor normaal slijpen als de beitel niet heel bot is geworden.
Bij echt beschadigde beitels met een hap van, zeg 1 mm, uit de snede, begin ik met schuurpapier 80 of 120 op een stuk natuursteen (glasplaat kan ook). Hoe grover hoe sneller. Als de snede weer hersteld is, verder naar het diamant. Voor het vlakken van de achterkant gebruik ik alleen de diamantplaten, daar hoeft meestal niet zoveel af.
Na de 1200 steen nog wel even over een strop met polijstpasta.
Dit geldt overigens voor doorsnee westerse beitels, ik heb nog nooit met hardere (Japanse) beitels gewerkt.
Enkel drager met diamant of reeds opgekleefd op drager.Ik heb er ook enkele die op plastic drager van cm dik zitten (zo gekocht).
Bij die van mij is het diamantpoeder op een plaat staal aangebracht van +-1 mm dik. Zijn ze perfect vlak? Vast niet. Maar vlak genoeg voor het doel. Deze heb ik

Dit is het resultaat na 240-600-1200 en even polijsten op een stuk leer met polijstpasta.
20220108_114850.jpg
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.089
2.604
Dat stuk dat nu zo mooi spiegeld, kan ook gewoon grof van de slijpmolen zijn. Veel werk , weinig toegevoegde waarde. Alleen het voorste snij randje doet er toe.
 
  • Leuk
Waarderingen: ornament

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
542
319
De afgelopen tijd heeft Matt Estlea een aantal video's geüpload waarin hij de (basis)principes uitlegt. Onder andere het beitel slijpen, schaafbeitel slijpen, het gebruiken van een beitel en het gebruiken van een schaafbeitel.

Voor de oude rotten onder ons natuurlijk gesneden koek, dat kan simpeler op een slijpwieltje, etc etc. Voor mij was het in ieder geval heel verhelderend als relatief nieuwe (jonge) gebruiker van dergelijk handgereedschap, die tot voorheen z'n bijtels sleep op de schuurband en kringloop-slijpmachine.

How to sharpen a chisel
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.840
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Als je een steen wil vlakken kan je ook een glasplaat gebruiken. Je kan er dan korund poeder op doen en dan met de steen er overheen tot deze vlak is. Zelfs met zilverzand lukt het. Hier een willikeurige link Viking slijpkorrels Grof
Toen ik tijdens ijsperiodes veel schaatsen moest slijpen deed ik dit elke dag met drie of vier stenen. Dan kreeg ik het meteen warm.
Herkenbaar...
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
362
122
Dat stuk dat nu zo mooi spiegeld, kan ook gewoon grof van de slijpmolen zijn. Veel werk , weinig toegevoegde waarde. Alleen het voorste snij randje doet er toe.
Niet helemaal waar, het hangt af van de slijping. Een slijpmolen slijpt lichtelijk hol door de vorm van het wiel, waardoor een secundaire hoek bij de snede nodig is. Dan doet alleen dat stukje ertoe inderdaad.
Bij slijpen met constante hoek op een vlakke steen wordt de hele schuine kant (bevel) tot aan de snede (apex) geslepen en gepolijst, en als gevolg spiegelt het hele vlak. Dat is inderdaad meer werk en meestal wordt een secundaire hoek - de bekende microbevel - gebruikt om sneller te slijpen en een scherpere hoek te krijgen. Die microbevel is wel kwetsbaarder, net als de secundaire hoek op een holle slijping, want minder materiaal achter de snede.

Met de hand is het onmogelijk een perfect constante hoek te houden, waardoor er een lichte bolling (convex) richting de snede komt. Als gevolg is het snel te slijpen en geeft het de scherpte van een secundaire hoek, maar die houdt langer omdat er meer materiaal achter zit. Met een paar halen over het leer richting de snede spiegelt onvermijdelijk heel het vlak. Het is dus niet alleen voor de show.

Blade-Grind-Primary-secondary-Bevel-4.png

(Afbeelding van Bladeforums.com)
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
362
122
De afgelopen tijd heeft Matt Estlea een aantal video's geüpload waarin hij de (basis)principes uitlegt. Onder andere het beitel slijpen, schaafbeitel slijpen, het gebruiken van een beitel en het gebruiken van een schaafbeitel.

How to sharpen a chisel
Helder filmpje inderdaad. Het onderscheid tussen "grinding", "honing" en "polishing". Ik gok dat het in goed Nederlands slijpen, wetten en polijsten zou zijn? Maar wij noemen alles slijpen, waardoor die nuance verloren gaat.
Mat Estlea legt de methode met een secundaire hoek uit. Zeker voor beginners geeft dat, met een slijphulp, heel gemakkelijk een consistent resultaat. Na een tijdje dat doen is het een kleine stap om de slijphulp achterwege te laten en met de hand een natuurlijk aflopende microbevel te wetten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.