beitels en schaven slijpen

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
439
108
Middelburg
Goede avond mede enthousiastelingen ik ben al een tijd aan het denken hoe ik mijn gereedschap het beste kan voorzien van een scherpe rand. Ben zelf al een tijdje het internet aan het afspeuren op zoek naar een mogelijke oplossing; tweedehands Tormek, Sauer, Robert Sorby Pro Edge of iets dergelijks wat een beetje leuk slijpt. Echter ik ben nog geen geschikte tegengekomen die betaalbaar is en tegelijkertijd niet afgebeuld door jarenlang intensief gebruik. In mijn loods heb ik een oude ferm staan maar daar gaat weinig vanuit en ie maakt te veel toeren,....een Creusen DS7500TS zou ook een mogelijk optie kunnen zijn zeker met de jig van Tormek de BGM100. Na veel wikken en wegen ben ik maar afgestapt van het idee; snelle technische hoogstandjes:cautious:. Op Marktplaats een viertal Japanse slijpstenen met Veritas slijphulpjes aangeschaft, 2x icebear King korrel 800 waren nog als nieuw, en 2 andere slijpstenen waarvan ik de korrel grote en het steensoort niet weet, lijkt op Belgische slijpsteen maar ik kan er net zo goed naast zitten?? Daarnaast een Shapton Pro 8000 aangeschaft in bijna nieuwstaat om de boel te polijsten. Op zich een leuk begin maar om een oude beitel die redelijk wat zorg nodig heeft is een 800 korrel om mee te beginnen wel heel erg fijn. Wat blijkt, dit gaat ten koste van mijn 800 steen eigenlijk zou ik een grovere steen nodig hebben een 400 of een 330 om de rand een beetje vorm te geven. Nu zijn er twee opties een diamant vlaksteen en een grove Japanse slijpsteen aanschaffen of een vlakke diamantsteen aanschaffen die deze twee eigenschappen in zich herbergt. Nu lijkt dat het merk Atoma deze twee eigenschappen heeft in 1 steen, ze zijn super vlak om Japanse slijpstenen mee te vlakken en je kunt hem gebruiken als slijpsteen zoals een conventionele slijpsteen. Zijn er mensen hier die hiermee werken en hoe bevalt het? De guy on youtube Burrfection was redelijk enthousiast maar hij gebruikt ze met name voor het slijpen van zijn mooie professionele koksmessen da's natuurlijk andere koek. Zo'n diamantensteen gaat redelijk lang mee als je hem normaal gebruikt maar ook deze stenen hebben hun pro en cons,...roesten deze krengen gemakkelijk en hoe doorstaan ze het vlakken van Japanse slijpstenen en de harde metaalsoorten? Allemaal vragen die bij mij naar boven borrelen. Dank zover ben benieuwd













voorzien van een
 

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
300
118
Zuid Holland
Ik ben een kookgek en heb vrij goede messen (58hrc zijn de goedkopere exemplaren, mijn favoriete set is 63hrc. Tojiro shippu black's voor de fan).
Die slijp ik uit de hand op naniwa professional stenen. Dat zijn diamantstenen. Daarnaast heb ik een leren strop, ondertussen twee.


Toen ben ik gaan klussen en heb eigenlijk besloten dezelfde stenen voor steekbeitels en schaafbeitels te gebruiken. Voor echt lompe klusobjecten (goedkope beitels die ik bij sloop heb gebruikt en door een spijker heb geslagen bijvoorbeels) gebruik ik twee goedkope slijpstenen die bij een stanley beitelsetje kwamen (1 bij de beitels, 1 bij het slijphulpje wat ook een prul is). Die korrel 200 ofzo is prima voor bet grove werk, daar ga ik die naniwas niet aan opofferen. Die laatste zijn na beat veel gebruik met messen nog redelijk vlak, met beitels zal het harder een kuil worden.
Qua slijphulpje heb ik een veritas hulpje met extra opzetstukken. De strop is gewoon een plankje met leer van baptist.


Als ik groot en rijk ben wil ik een tormek... Maar dat ben ik niet.
 
  • Leuk
Waarderingen: hartvoorhout.jouwweb.nl

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.842
896
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Voor het 'grof' slijpen, en voor draaibeitels, gebruik ik een Ferm bankslijper (sneldraaier) met een CBN wiel. Gaat helemaal prima - beter dan het brede witte wiel dat er voorheen op zat. Ik hoef nu niet meer elke paar seconden mijn beitel te koelen in een bakje water. Er staan op marktplaats op dit moment een paar ouwe tweedehands Creusen bankslijpers die met een CBN wiel ook prima zouden werken.

Voor het scherp houden van goed gevormde beitels gebruik ik een setje waterstenen (geen hele dure, eigen merk van Knives and Tools) in de grofte 240 - 1000 - 2000. Mijn ervaring is dat ze daarmee scherp genoeg worden. De 240 gebruik ik eigenlijk alleen maar voor de schaafbeitels waarmee ik mijn bamboehengelstrips schaaf - omdat ze daar snel erg bot van worden (silica in de bamboe) en 'vervomen' omdat je een smalle strip met een brede beitel schaaft en dus een 'moet' in de beitel werkt.

Mijn keukenmessen gaan op coticules - maar da's een heel ander verhaal.

Mijn persoonlijke advies zou dus zijn: een eenvoudige bankslijper met een CBN wiel en een paar waterstenen.
 

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
439
108
Middelburg
Dank Jurriaan voor het meedenken maar inderdaad een oude ferm met een oude slijpsteen werkt al helemaal niet, de slijpmachine doet er 4 minuten over om op vele toeren te geraken en de steen is al redelijk gebruikt misschien is een CBN wiel zoals Henkverhaar aangeeft een mooie en mogelijk betaalbare optie. Bedankt mannen!!! Het vervelende van mijn Ferm is dat de steunplaat te klein is en moeilijk instelbaar maar dit blijkt bij alle slijpmachines zo te zijn of je moet een Pro Edge of een Tormek hebben die zijn kennelijk wat gebruiksvriendelijker.
 

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
439
108
Middelburg
Ik ben een kookgek en heb vrij goede messen (58hrc zijn de goedkopere exemplaren, mijn favoriete set is 63hrc. Tojiro shippu black's voor de fan).
Die slijp ik uit de hand op naniwa professional stenen. Dat zijn diamantstenen. Daarnaast heb ik een leren strop, ondertussen twee.


Toen ben ik gaan klussen en heb eigenlijk besloten dezelfde stenen voor steekbeitels en schaafbeitels te gebruiken. Voor echt lompe klusobjecten (goedkope beitels die ik bij sloop heb gebruikt en door een spijker heb geslagen bijvoorbeels) gebruik ik twee goedkope slijpstenen die bij een stanley beitelsetje kwamen (1 bij de beitels, 1 bij het slijphulpje wat ook een prul is). Die korrel 200 ofzo is prima voor bet grove werk, daar ga ik die naniwas niet aan opofferen. Die laatste zijn na beat veel gebruik met messen nog redelijk vlak, met beitels zal het harder een kuil worden.
Qua slijphulpje heb ik een veritas hulpje met extra opzetstukken. De strop is gewoon een plankje met leer van baptist.


Als ik groot en rijk ben wil ik een tormek... Maar dat ben ik niet.
Dank Boudewijn, inderdaad wellicht niet zo stom om de meest goedkope grove steen aan te schaffen via Aliexpress en ik ben groot en rijk maar voor het gebruik dat ik zo af en toe heb ben ik niet bereid om 600 plus neer te tellen
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
48rmc, je zou je ferm van een nieuwe condensator kunnen voorzien. Dan komt hij weer wat sneller op toeren. Dan een witte brede steen van hbm er op en je kan weer prima slijpen. En een stuk betaalbaarder dan met een tormek. Slijpsteuntje kan je zelf maken van wat ijzer, of een stukje rond 12 mm assenstaal. Dan kan je tormek hulpstukken gebruiken.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Die Ferm is even goed als elke andere bankslijper. Geef hem een nieuwe condensator van 10 euro en zet er een witte steen op. En koop een goede beitelsteun (Baptist heeft er mooie voorbeelden van).'Of maak er zelf eentje. Desnoods, als je het mooi wilt, kun je een CBN op je Ferm zetten. Verder afwerken kun je op vele manieren doen. Bij Baptist is een relatief goedkope goede tweezijdige diamantsteen van 400/1000 voor 40 euro. En polijsten doe je op een stukje MDF waarop je ouwerwets dik tekenpapier plakt dat je af en toe insmeert met gele (Gold) polijstpasta. Beter krijg je het niet. Wel veel duurder.

N.B.: Mijn ""methode"" is vooral voor schaaf- en houtbeitels; voor draaibeitel is het deels een ander verhaal, hier eerder al door o.a Henkverhaar beschreven.

Zelf heb ik ondertussen heel veel waterstenen, schuurpapier, polijstpoeder, ouwe derdehands Tormek (wel met prachtige hulpmiddelen trouwens!) , Maar langzamerhand kristalliseerde mijn slijpmethode zich uit tot een methode die ik hierboven beschreef.

Klaas
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
In mijn familie ging het een groot deel van de afgelopen 100 jaar met een hand aangedreven zandsteen en later een hand aangedreven slijpmolentje met een vrij grove grijze steen en een belgische brok. Meer had je blijkbaar niet nodig.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Ik herinner me nog, dat ik als kind, het geweldig vond als ik dat slijpmolentje mocht draaien. En met de grote mannen op dat wetsteentje mocht tuffen.
 

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
439
108
Middelburg
Dank Chevy66 en Klaas daar had ik nog niet aan gedacht een nieuwe condensator zal wellicht uitkomst kunnen bieden om het oude beestje weer lekker te laten lopen, ik ga eens kijken of ik een condensator kan scoren. Een witte HBM steen is ook een betaalbare optie het hoeft niet de wereld te kosten voor een aantal beitels en schaven uit het jaar nul het zijn geen Lie Nielsen of Veritas. Een CBN wiel lijkt mij wel uitermate geschikt om de klus te klaren, gaan lang mee, en je hoeft niet nat te slijpen en kunnen goed tegen warmte
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
363
122
In mijn familie ging het een groot deel van de afgelopen 100 jaar met een hand aangedreven zandsteen en later een hand aangedreven slijpmolentje met een vrij grove grijze steen en een belgische brok. Meer had je blijkbaar niet nodig.
Precies. Ik heb ook het gevoel dat er soms te moeilijk wordt gedaan over slijpen van beitels, die vervolgens in (hardhout) worden geslagen.
Een korrel 8000 is echt niet nodig naar mijn mening. Het zijn tenslotte geen scheermessen met vlijmscherpe en delicate snede.

Als je snel een vergane snijkant wilt herstellen: zo'n slijphulpje en een reep schuurpapier korrel 80 of 120 op een stuk glas of (reststukje) stenen vensterbank of dorpel. Dat is meer dan vlak genoeg om de rand te herstellen, en spaart de goede stenen. Vervolgens door naar de goede stenen.
Het is wel fijn om een korrel 240-400 steen te hebben overigens.
 

knikkerkoning

Actieve deelnemer
14 jun 2019
198
48
Heerenveen
244715262_6489805321060075_5164827896583368851_n.jpg244794309_6489805694393371_342040698793601888_n.jpg

3 diamant steentjes van ome ali, nog geen E10,- voor betaald. slijpt als een dolle. Zijn iets kwetsbaarder dan bijv. de EZE stenen, maar qua slijpen doen ze echt niet onder.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.