Je bedoelt deze?Joost Kramer had ooit een interessant stukkie over slijpen, afbramen en viltschijven op zijn website. Ik weet niet of het er nog staat, ik heb er al een tijd niet meer naar gekeken.
Simpel gezegd, bij het vormen van een snede ontstaat een braam, of opstaand randje, omdat de twee vlakken in een scherpe hoek samenkomen. Door die braam voelt de snede minder scherp dan die eigenlijk is gezet. Door te stroppen of polijsten wordt de braam voorzichtig verwijderd. (Schaaf)beitels hebben maar één schuine kant, waardoor als vanzelf een extreem scherpe snede en een mooie braam ontstaat.
Grofweg geldt hoe fijner de slijpsteen, des te fijner de braam en des te minder noodzaak om te stroppen.
In mijn ervaring is 1000-1200 grit ruim voldoende voor het wetten van beitels. Stroppen kan op elke manier zoals ik hierboven al schreef, en dan zijn ze al snel scherp genoeg om te scheren. Is dat nodig? Nee, maar het zit nu eenmaal in de geometrie van de snede.
![Braam-ontwikkelen-slijpen-300x226.png](http://www.slijpuniversiteit.nl/wp-content/uploads/2018/05/Braam-ontwikkelen-slijpen-300x226.png)
(Afbeelding van Slijpuniversiteit.nl)