Oef, dat was best een moeilijke "bevalling" te noemen maar het is uiteindelijk gelukt
De winnaar mag binnenkort gratis en voor niks een volle dag aan dat wiel komen draaien
Mijn trapdraaibank is bij demonstratie's meestal zo populair dat ik van de bezoekers geen minuut de tijd krijg om even op adem te komen van al dat trappen
Daarom was ik al even op zoek naar een alternatief type aandrijving welke toch het authentieke karakter van de bank niet te veel geweld zou aandoen. Met wat ik nu aan het bouwen ben word de trapdraaibank deels omgevormd naar iets wat de Angelsaksen een "Big wheel woodlathe" plegen te noemen.
Toen Leonardo Da Vinci omstreeks 1480 de eerste schetsen op papier kraste van een draaibank met vliegwiel en krukas, welke de draaier een continu roterende beweging van het werkstuk in één richting zou opleveren, ontstond er ook een alternatief. Dit alternatief behoefde geen krukas, enkel een (groot) alleenstaand wiel dat met de draaibank verbonden was door een snaar, zorgde eveneens voor die continu roterende beweging van het werkstuk. Hier waren wel altijd minimaal twee personen nodig, terwijl voor niet te groot draaiwerk op de trapdraaibank één man volstond.
In de loop der jaren zijn beide types naast elkaar blijven bestaan, met dien verstande dat de trapdraaibank veel populairder was dan het wiel, omdat dit laatste nu eenmaal altijd twee personen nodig had.
Big wheels werden meestal in de US gebruikt, de Amish gebruiken ze nu nog trouwens, ze zijn wel ontstaan in Europa, maar hier waren ze snel uitgespeeld eens de trapdraaibank volwassen werd. De diameter van de wielen liep uiteen van 1m tot wel 4m, sommige licht gebouwd, andere zeer zwaar van uitvoering, de aard van de constructie is ook zeer uiteenlopend van poepsimpel tot ware meubelstukken.
Het kon ook niet anders of in de loop van de tijd ging men experimenteren met kruisingen tussen trapdraaibanken en groot wiel draaibanken, dat leverde soms heel rare constructie's op, waarbij het niet altijd duidelijk is wat de bouwer nu feitelijk wilde bereiken
Zoals hier bijvoorbeeld:
Model van een Franse trap- (vlieg)wiel- draaibank
Of the real stuff.
En dat die Amerikanen de zaken altijd iets groter zien blijkt hier wel
Dit alles dus om even te laten zien waar ik de mosterd heb gehaald om mijn trapdraaibank aan te passen. Zoals gezegd wil ik de draaibank in de toekomst dus ook op motor kunnen laten werken, die moet dus ergens ingebouwd worden waar ie niet opvalt maar toch zijn werk kan doen. Ik moet ook nog altijd snel kunnen omschakelen naar het trapmechanisme, dat gedeelte moest dus absoluut ongemoeid blijven.
Verder MOET de hele toestand nog altijd vlot op- en af te bouwen zijn, en wil ik geen verhuiswagen moeten huren om alles te verplaatsen. Eens de keuze gevallen op een "wiel" was de autolaadklep de bepalende factor voor de diameter van dat wiel, en dus ook voor de rest van de constructie.
De constructie die ik voor ogen heb gaat van de trapdraaibank een dubbele machine maken, trapstel uitschakelen(= trapper uit de krukas haken) aandrijfriem verleggen, en ik heb een big wheel lathe (met motoraandrijving) Omschakelen van de ene machine naar de andere gaat hoogstens 1min duren
Die grote houten schroefspindel die ik al gemaakt heb gaat de verbinding vormen tussen de groot-wiel constructie en de bestaande trapdraaibank en dient om de snaar komende van het wiel en lopende naar de bank op te spannen. In tegenstelling tot veel wielen is er bij mijn toepassing dus een (schroef)koppeling tussen stoel voor het wiel en de draaibank. De motor gaat onderaan de stoel van het wiel komen te zitten en drijft door middel van een tweede snaar het grote-wiel aan.
Veel tekst om te zeggen dat ik twee machines in één ga krijgen zo (
eigenlijk drie als je de elektrische motor meetelt)