Sinds gisteren is deze opstelling met groot wiel verleden tijd, heb er de zaag in gezet en er deels brandhout van gemaakt
Na een paar demo sessie's kon ik al snel een paar conclusies trekken, de belangrijkste was wel de vorm van het geheel, de functie van het grote wiel kwam te weinig uit de verf. Veel bezoekers vonden het een verwarrend geheel waarbij de functie van dat grote wiel de nodige ????? opriep. Het was voor de meeste mensen niet duidelijk wat dat tweede wiel daar zat te doen. Normaal gezien zou de opstelling voor zich moeten spreken dacht ik, maar de realiteit was toch iets anders. Dat moet dus duidelijker worden gemaakt.
De opzet van de compacte bouw was om het geheel niet te volumineus te maken qua plaatsruimte, daar moest ik dus wat anders voor inleveren, namelijk kleinere verstelmogelijkheden voor de aandrijfsnaren. Nu na een paar sessie's is het mij ook duidelijk geworden dat de hele constructie + veiligheidszone sowieso groter uitvalt dan eerst gedacht, maar dat groter aantal m2 is voor de inrichters blijkbaar geen probleem
Dit bied ineens een heel ander perspectief, namelijk een bouwwijze die veel dichter aansluit bij de originele opstellingen met "groot wiel" dus volledig losgekoppeld van de draaibank
Hiermee los ik ook ineens een ander probleem op, het touw dat dienst doet als aandrijfsnaar klaart de klus perfect, maar omdat het nu éénmaal touw is blijft het rekken. Deels word die rek gecompenseerd door de spanner met gewicht, die tevens als buffer werkt. Maar als het teveel rekt moet ik één een ander bijstellen, of moet ik een nieuwe snaar splitsen, omdat ik met de huidige opstelling de motor maar een beperkt aantal cm kan verplaatsen.
Dit alles was voldoende om er dus de zaag in te zetten en deels het wiel opnieuw uit te vinden
Het vernieuwde deel met "groot wiel" komt dus volledig los te staan van de draaibank, dit gaat hopelijk veel duidelijker maken waar dat wiel nu in feite voor dient, het geheel zou overzichtelijker moeten worden. Voor het stellen van de snaren krijg ik nu praktisch eindeloze mogelijkheden (als de opstelruimte het toelaat tenminste
)
Ook hier weer een keerzijde aan de medaille, alle krachten die op het grote wiel inwerken (motoraandrijving,snaar naar draaibank, momentum van het draaiende wiel) moet ik zien te counteren in de constructie van de stoel. Bij de vorige opstelling werden die krachten opgevangen door de draaibank, maar dat kan nu niet meer.
Daarom een hybride constructie uit de hoge hoed getoverd, merendeels in hout gebouwd, maar trekkers toegevoegd uit staal. De houten constructie zit ook weer in elkaar met een paar wiggen, de trekkers worden op hun plaats gehouden met (hout)bouten. Ook de as van het grote wiel is aangepast, dat is nu een langer exemplaar geworden dat door beide staanders heen gaat en word "gelockt" met een splitpen, safety first hier
Bijgaand nog wat plaatjes van de werken:
De nieuwe houten stoel in opbouw.
Trekkers gelast.
Twee wiggen houden het boeltje bijeen.
Een nieuwe as even opschuren.
Rond staal+oude moer+laspost= nieuwe as.
Met splitpen.
Voorlopig eindresultaat,
en met een kleurtje erop.