Heb zeer genoten van de bouw
nog een vraagje
is de motor aandrijving veel sneller dan de trap aandrijving?
nog een vraagje
is de motor aandrijving veel sneller dan de trap aandrijving?
@Schrijnwerker, bij het gebruik van touw als aandrijfsnaar ontkom je niet aan een "las" om er een eindeloos lint van te maken. De eerste snaar die ik gemaakt had voor op het trapgedeelte had ik met een lange splits uitgevoerd, geen verdikking in het touw dus, maar door de kleine poulie en de slag die het touw hier rond maakt werkte de splits zich na enige tijd los, de platte knoop van ingedraaide derde streng kwam los. Nu gebruik ik al een tijdje vierstrengs touw met een korte splits die ik wel een paar maal meer doorsteek en telkens ook laat verjongen. Dit veranderd niks aan de verdikking maar alles loopt toch wat minder bruusk en ook niet onbelangrijk, de verbinding geeft verder geen krimp, dat wippen van de touwspanners neem ik er maar bij, het heeft gelukkig geen invloed op de draaias
Als de machineverbouwing volledig achter de rug gaat zijn, alles in dezelfde kleur, inclusief motorcover, ben ik er zeker van de meeste mensen de motor gewoon niet meer gaan opmerken
Dat is weer een mooi project geworden. Ik volg je verrichtingen met veel bewondering. En je hebt gelijk, het maken van iets is belangrijker dan het uiteindelijke te verwachten rendement.
Zou je inplaats van touw een ronde lederen snaar kunnen gebruiken. Dat ziet er in mijn ogen ook voldoende ambachtelijk uit en je hebt weinig met een verdikking te maken. Daarnaast kan je touw verbinden met een lange splits die verjongd wordt. Door de splits te bekleden met stevig garen dat bovendien met een naald regelmatig door de splits gestoken wordt kan je het uiteen rafelen aardig voorkomen.
En dan heb je ineens telefoon van Marianne Thieme