Algemeen RatRig CNC

JSE

Actieve deelnemer
16 jan 2022
64
33
Wijk bij Duurstede

Enkhuizen

Actieve deelnemer
15 sep 2011
117
34
Niet dat ik weet, ik heb idd een xyz probe, moet hem nog aansluiten. Meegeleverde bedrading was niet lang genoeg, dus nu naarstig op zoek naar drie-aderig met de juiste dikte..
een oude netwerkkabel is voldoende, het gaat maar om zeer lage stroom/signalen.
 

Bast-hout

Actieve deelnemer
28 dec 2020
195
89
Milsbeek
www.bast-hout.nl
De eerder benoemde extra spindle houder voor Kress / AMB spindles is af.
Ontworpen voor de RatRig Killerbee en daardoor geschikt voor de meeste Openbuilds CNC opstellingen, zoals de Workbee, LeadCNC etc.
Ontworpen om minder flex te creeeren ten opzichte van alleen mounten aan de onderzijde.
Gebruik deze altijd in combinatie met de originele Openbuilds Spindle mount.
Final versie heeft geen logo in de print staan.

Zowel als fysiek artikel (zonder bouten nog) als als 3D Printbestand beschikbaar via mijn webshop.

De verzamellijst is zodoende ook weer bijgewerkt

a3c40735-e677-4e6a-b31f-07a91adab473.jpg
 

Bast-hout

Actieve deelnemer
28 dec 2020
195
89
Milsbeek
www.bast-hout.nl
Howto: self squaring Y axes voor de Rat Rig Killerbee met de xPro V5 controller.

Kostte me dermate veel speurwerk in de gedrochten van het internet dat ik er maar een video van gemaakt heb. Eerste keer, dus be gentle, anders is het ook de laatste keer ;)

Ik heb gelezen dat dit ook met de BlackBox controller kan, met beide limitswitches op 1 poort. Alleen heb ik die controller zelf niet dus kan het niet verifieren aan de software kant.

 

JSE

Actieve deelnemer
16 jan 2022
64
33
Wijk bij Duurstede
Howto: self squaring Y axes voor de Rat Rig Killerbee met de xPro V5 controller.

Kostte me dermate veel speurwerk in de gedrochten van het internet dat ik er maar een video van gemaakt heb. Eerste keer, dus be gentle, anders is het ook de laatste keer ;)

Ik heb gelezen dat dit ook met de BlackBox controller kan, met beide limitswitches op 1 poort. Alleen heb ik die controller zelf niet dus kan het niet verifieren aan de software kant.

Dank voor het maken van de video! Leuk om te zien hoe jij met de Killerbee aan de slag bent. Ik heb wel de Blackbox, maar momenteel even niet de tijd (of de beschikking over een extra limitswitch) om ermee te experimenteren. Dus ik doe het momenteel nog even "old-fashioned" met behulp van een digitale schuifmaat met beide motorplaten als referentie. Moet binnenkort wat van de druklagers (geloof dat ze zo heten) vervangen op de Y-as, als ik daar nieuwe voor bestel bij RR zal ik ook een extra switch meebestellen.
 

Bast-hout

Actieve deelnemer
28 dec 2020
195
89
Milsbeek
www.bast-hout.nl
Graag gedaan, leuk om te horen.

Qua druklager / thrustbearing zijn in het facebooktopic de needle versies als beter genoemd. Veel beter bestemd tegen de krachten die er op komen.
Ik heb deze bij amazon duitsland gekocht.
Zijn ook in NL te koop maar veel langere levertijd. Passen prima en lopen soepel.

Ik zal ze ook bij de ratrig lijst zetten.
 

Bast-hout

Actieve deelnemer
28 dec 2020
195
89
Milsbeek
www.bast-hout.nl
Inmiddels bij het 3e prototype voor de Z-Independent Dustshoe aangekomen.
Ik moest ruimte maken voor de Z-as Limitswitch en pinnetjes voor meer solide aansluiting van de binnen en buitenkant van de dustshoe.
De shoe zelf bestaat uit 4 delen, 2 binnendelen en 2 buitendelen, waardoor het nog op een printbed van 220x220mm past.

Het 2e prototype zie je hier in actie

V3.PNG
 

JSE

Actieve deelnemer
16 jan 2022
64
33
Wijk bij Duurstede
Graag gedaan, leuk om te horen.

Qua druklager / thrustbearing zijn in het facebooktopic de needle versies als beter genoemd. Veel beter bestemd tegen de krachten die er op komen.
Ik heb deze bij amazon duitsland gekocht.
Zijn ook in NL te koop maar veel langere levertijd. Passen prima en lopen soepel.

Ik zal ze ook bij de ratrig lijst zetten.
Thanks!! Ik had idd uit het FB topic een linkje naar een UK-site. Maar daar was de prijs iets van 10 euro per lager. Dit is wat vriendelijker geprijsd, meteen maar ff besteld. Ligt nu allerhande ijzervijlsel onder 1 van de y-assen..
 

Bast-hout

Actieve deelnemer
28 dec 2020
195
89
Milsbeek
www.bast-hout.nl
Thanks!! Ik had idd uit het FB topic een linkje naar een UK-site. Maar daar was de prijs iets van 10 euro per lager. Dit is wat vriendelijker geprijsd, meteen maar ff besteld. Ligt nu allerhande ijzervijlsel onder 1 van de y-assen..
Wel ff opletten en goed smeren.
Want zo zien de mijne er inmiddels uit (en ff goed gesneerd dus)
E6517FE4-95EE-4103-88BA-88400A06270B.jpeg
 

Bast-hout

Actieve deelnemer
28 dec 2020
195
89
Milsbeek
www.bast-hout.nl
En een mooi truukje; covers over de Y as:

Reep 18mm MDF, 55mm breed.
Hap er uit van 10mm hoog en 15mm breed.
En aan de andere kant op 1cm van de rand gaten boren voor m5 boutjes en tslot moeren.

5F6FC684-8F0A-4316-9F29-4A0563F065C3.jpegE6B7D2CB-04D6-4E0B-BC87-41C67C9A4F65.jpeg
 
  • Leuk
Waarderingen: Petrolhead

Enkhuizen

Actieve deelnemer
15 sep 2011
117
34
Thanks! plaatje berken multiplex, eerst zwart gespoten en daarna met een 90graden V-Bit gefreesd.
 
Laatst bewerkt:

Enkhuizen

Actieve deelnemer
15 sep 2011
117
34
Voor de tafel (ik heb de 4040 tafel) heb ik 4 platen van 19mm eliotis pine underlayment gebruikt (kruislings op elkaar) zodat ik een 36mm tafelblad heb Als spoilboard 19mm zwart MDF met een 20mm 100x100 patroon. In de 20mm gaten gebruik ik benchdogs met een 2020 profiel links en onder voor een 90graden fence, en rechts horizontale benchdog klemmen om eea vast te klemmen. Ik heb zelf blokjes geprint met een 19mm randje wat in het 2020 profiel klikt en over de klemmen heen passen die het geheel mooi vlak op mijn spoilbord klemt.

Zal vanavond even kijken of ik betere plaatjes kan maken van mijn opstelling. Ik heb bijvoorbeeld ook platen in de tafel gezet om het wiebelen tegen te gaan en ben nu ladenblokken aan het maken voor in de tafel.

9B731A47-05FB-49B0-85EE-5FA8392E6273.jpeg
 
Laatst bewerkt:

Enkhuizen

Actieve deelnemer
15 sep 2011
117
34
Hier wat foto's van mijn opstelling:

IMG_5077.jpg
De 4040 profiel tafel is voorzien van 4 platen underlayment
Ik heb wat kastjes gemaakt voor in de tafel, deze krijgen nog lades.
In de tafel heb ik een 15" touchscreen aan een standaard monitorarm gemonteerd.

IMG_5079.jpg
Ik heb een 2200w 24.000rpm spindel gemonteerd met eigen geprinte "brackets"
De dustshoe is in 2 delen en het onderste stuk zit met magneten aan het vaste bovenste stuk. Via Amazon losse borstel besteld en dit in het geprinte stuk gelijmd.

Vanaf mijn controller loopt ook een luchtslang die via de kabelrups uitkomt bij de spindel. Bij de controller staat een vijverpomp die lucht perst naar de spindel.

IMG_5080.jpg

Mijn spoilboard is 18mm zwart mdf met 20mm dogholes op 100mm afstand.
Ik heb via AliExpres wat klemmen en stops besteld. Deze stops hebben een dun aluminium plaatje die ik heb vervangen door zwart 2020 profiel wat precies past. Op de klemmen en in de 2020 heb ik wat geprinte tussenstukjes zie 18mm hoog een bobbeltje hebben zodat een plaatje van 18mm er goed onder blijft zitten,

IMG_5083.jpg

Aan de zijkant heb ik zelf wat beugeltjes/houdertjes ontworpen dit een inductie switch huisvest., Ik heb op alle assen inductieswitches behalve de Z, die homed naar max via stall detectie.

IMG_5086.jpg

Tot slot de stofafzuiging, een oude nat/droogzuiger met 3 motoren, waarvan ik er 2 gebruik. De "hoseboom" / slangenboom is stijgerpijp van de bouwmarkt met zelfgeprinte tussenstukken. Werkt erg goed moet ik zeggen. De Oneida dust deputy er tussen werkt ook uitstekend.

Op deze foto is ook goed te zien dat ik in de zijkanten kleine 8mm triplex plaatjes heb gezet, deze zweven los in de sleuven van de tafel, in het midden zijn ze vast geschroefd met zelf geprinte strippen. Dit samen met de kastjes zorgt er voor dat de tafel erg stabiel en stijf is nu.

De controller is zoals eerder gemeld een buildbotics controller, die bevalt op zich goed. Wat beperkt tov mach 3 maar als alles in een is het een fijne oplossing, de touchscreen werkt goed en de aansturing van de spindel, de relails voor afzuiging en lucht bevallen me erg goed.

Mocht je nog vragen hebben, of de modellen van de printjes willen, laat maar weten.
 
  • Leuk
Waarderingen: ferdydesmet

JSE

Actieve deelnemer
16 jan 2022
64
33
Wijk bij Duurstede
Voor de tafel en ook voor het spoilboard welk soort hout hebben jullie gebruikt?
Ik heb voor de tafel 22mm mdf gebruikt. Ook op een 4040 onderstel van 180 bij 180. Voor het spoilboard 18mm mdf, grid van 10x10 cm gaten met m6 inslagmoeren aan de onderzijde. Daarnaast in iets van 20 bij 20 grid of 15 bij 15 gaten van 15mm, die gebruik ik voor klemmen en L stops naar ontwerp van Marius Hornberger. Werkt prima!! Moet inderdaad net als Enkhuizen nog aan de slag met kasten/lades onder de tafel die meer rigiditeit gaan geven. Nu zit er bij snelle korte bewegingen van de Killerbee nog beweging in de tafel, ondanks dat deze aan de muur verankerd is.
 
  • Leuk
Waarderingen: Enkhuizen

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.