Algemeen RatRig CNC

ferdydesmet

Actieve deelnemer
18 dec 2014
355
80
Breda
Ik heb 18mm MDF gebruikt als werkblad. Vervolgens heb ik de CNC gaten laten frezen voor threaded inserts waarop ik het spoilboard kon bevestigen. Om de CNC aan de tafel vast te zetten heb ik beugels ontworpen en geprint. Om het frame aan de muur te bevestigen heb ik soortgelijke beugels ontworpen en geprint.

Voor het spoilboard heb ik 22mm stroken MDF gebruikt. Hierin komen nog volgens een vast patroon threaded inserts. Nu gebruik ik verschillende soorten klemmen die ik ook weer print om materiaal vast te zetten. Ik durf geen aluminium klemmen te gebruiken, heb namelijk al een aantal keer gehad dat ik dwars door de klem heen heb gefreesd..

De cnc op de tafel:
IMG_8354.jpeg

Close up van de threaded inserts en de infrezing in het 22mm MDF spoilboard om deze vast te zetten aan de tafel. De stroken zijn 177mm breed en een standaard lengte van 1220mm. Zo kan ik ze eenvoudig vervangen en/of reproduceren.
IMG_8353.jpeg

Beugel om de CNC aan de tafel te bevestigen.
EC8C7832-3A99-46E4-9668-5FB29D7FECE2.jpg

De tafel voelt nu super stabiel, staat op drie hoeken vast aan de muur en kan geen kant op. Maar voor mij geldt hetzelfde, lades en andere handige opbergvoorzieningen staan nog wel op het wensenlijstje. Ook de 3D printer krijgt onderin een gesloten behuizing.
 
  • Leuk
Waarderingen: Enkhuizen en JSE

Bast-hout

Actieve deelnemer
28 dec 2020
199
94
Milsbeek
www.bast-hout.nl
A1F929F5-2351-42BB-95FB-F06F6EC7F498.jpegCA341160-9967-4DAB-8E53-1059CE487B3E.jpegFD8CAA07-47F1-42C3-8149-EDD17E32D161.jpeg8D737D9E-DB66-487E-B3AC-4F7723146151.jpegLeuk die foto's!

De mijne is wat kleiner zo te zien; ik heb de 1075.
De dingen die ik al gepost heb (dual limitswitches, rail covers en z-independent dustshoe) zal ik maar geen fotos extra van doen.

Op advies van @ferdydesmet heb ik het 18mm mdf spoilboard direct op de tafel gemonteerd ipv op de alu extrusies. Dit levert ca 4cm extra ruimte op. De overgebleven extrusies heb ik onder de Y-as gemonteedd zodat deze niet meer doorzakt. Het gekke is dat dit standaard wel voor de Xas gedaan wordt, terwijl Y bij mij langer is en bij iedereen meer gewicht moet dragen en dus eerder/verder doorzakt. Let wel op dat je er evt nog iets tussen doet tegen resonantie.
De cnc zelf zit vervolgens met de overgebleven corner brackets aan de tafel geschroeft.
 

Enkhuizen

Actieve deelnemer
15 sep 2011
117
34
Die MDF rand op de Y-as staat nu ook op mijn lijstje.
Ik heb de Y assen inderdaad ook ondersteund met de bijgeleverde extrusies en ik had er een paar bij besteld. Samen met wat ander 2020 spul wat ik nog had liggen heb ik dat onder mijn spoilboard neergelegd zodat het overal beter ondersteund werd en de zijkanten van het spoilboard ook goed ondersteund worden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bast-hout

JSE

Actieve deelnemer
16 jan 2022
64
33
Wijk bij Duurstede
@ferdydesmet : wat heb je in de planning qua afzuiging? Anders heb je in no time je hele schuur onder het stof.. :)

Voor de rest, heel gaaf om de foto's te zien. Ik schiet schromelijk tekort, ga ze echt maken van de week...(y)
 
  • Leuk
Waarderingen: Enkhuizen

ferdydesmet

Actieve deelnemer
18 dec 2014
355
80
Breda
@ferdydesmet : wat heb je in de planning qua afzuiging? Anders heb je in no time je hele schuur onder het stof.. :)

Voor de rest, heel gaaf om de foto's te zien. Ik schiet schromelijk tekort, ga ze echt maken van de week...(y)
Haha ik ben benieuwd, de week is alleen nog maar heel kort :ROFLMAO:..

Ik heb een heel simpele afzuiging geprint, maar Bas is bezig met een dust shoe die onafhankelijk van de z-as kan bewegen. Dus tot die tijd voldoet deze nog.

IMG_8576.jpeg
 
  • Leuk
Waarderingen: Enkhuizen

JSE

Actieve deelnemer
16 jan 2022
64
33
Wijk bij Duurstede
De week duurt tot zondag toch.... :cool:
Ik vind je set up met beeldscherm en de interface wel benijdenswaardig. Ik werk nog steeds met een los slingerende interface, maar merk dat ik meer en meer vanaf de laptop werk. Die staat aan de achterzijde van de machine, wat met 1240x1240 best ver reiken is. En de machine zero-en ook het betere mikwerk vraagt...
 
  • Leuk
Waarderingen: Enkhuizen en ferdydesmet

JSE

Actieve deelnemer
16 jan 2022
64
33
Wijk bij Duurstede
Nou, op zondag... daar zijn ze :cool: . Mobiel aanwezig een DeWalt zaagtafel en vandikte bank.Stofafzuiging via Karcher en een cycloon. Ratrig uitgerust met Interface, AMB spindel met ER16 collet en een dustshoe via een duitse site waarvan ik even niet op de naam kan komen..

Nog op het verlanglijstje, compressor, afkortzaag, en inderdaad wat kasten onder de tafel. Dan kan alles in de rekken(staan niet op de foto vanwege de onmogelijke t****bende daarin) en creeer ik ruimte voor de afkortzaag met een smalle werkbank.
 

Bijlagen

  • Werkplaats1.jpg
    Werkplaats1.jpg
    206,7 KB · Weergaven: 49
  • Werkplaats2.jpg
    Werkplaats2.jpg
    214 KB · Weergaven: 46
  • Werkplaats3.jpg
    Werkplaats3.jpg
    212,4 KB · Weergaven: 46
  • Werkplaats4.jpg
    Werkplaats4.jpg
    219,5 KB · Weergaven: 47
  • Leuk
Waarderingen: ferdydesmet en Enkhuizen

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Ik zoek nieuwe CAD/CAM software voor mijn Ratrig CNC. Tot nu toe gebruikte ik Fusion 360 van mijn werk, maar dat gaat niet meer. Dus ik zoek een alternatief, want Fusion is te duur voor mij. Ik wil tot max €200 per jaar gaan en ik gebruik een Mac. Ik gebruik het voor relatief eenvoudige zaken, dus het hoeft geen zeer uitgebreid programma te zijn.
  • Fusion 360: ideaal, maar te duur. Ik gebruik het ook soms bedrijfsmatig, waardoor de hobbyversie niet kan.
  • Easel Pro: Met de nieuwe Pro versie kun je wel 3D ontwerpen importeren, maar niet zelf maken. Hierdoor valt deze af.
  • Carbide Pro: Op papier een goede kandidaat, maar ik kan maar niet vinden hoe je een lijn van een bepaalde lengte moet maken. Daardoor valt deze af.
  • Shapr3D: Ik heb een iPad Pro met Apple pencil, dus dit is zeker een kandidaat. Echter heb ik dan nog steeds een CAM-programma nodig.
  • Carbide Create: Windows Only
  • Vcarve (Pro): Windows only
  • FreeCad: is een mogelijkheid en deze moet ik nog testen. Volgens mij alleen CAD.
Is er nog andere software die ik kan bekijken?
 

JSE

Actieve deelnemer
16 jan 2022
64
33
Wijk bij Duurstede
Ik zoek nieuwe CAD/CAM software voor mijn Ratrig CNC. Tot nu toe gebruikte ik Fusion 360 van mijn werk, maar dat gaat niet meer. Dus ik zoek een alternatief, want Fusion is te duur voor mij. Ik wil tot max €200 per jaar gaan en ik gebruik een Mac. Ik gebruik het voor relatief eenvoudige zaken, dus het hoeft geen zeer uitgebreid programma te zijn.
  • Fusion 360: ideaal, maar te duur. Ik gebruik het ook soms bedrijfsmatig, waardoor de hobbyversie niet kan.
  • Easel Pro: Met de nieuwe Pro versie kun je wel 3D ontwerpen importeren, maar niet zelf maken. Hierdoor valt deze af.
  • Carbide Pro: Op papier een goede kandidaat, maar ik kan maar niet vinden hoe je een lijn van een bepaalde lengte moet maken. Daardoor valt deze af.
  • Shapr3D: Ik heb een iPad Pro met Apple pencil, dus dit is zeker een kandidaat. Echter heb ik dan nog steeds een CAM-programma nodig.
  • Carbide Create: Windows Only
  • Vcarve (Pro): Windows only
  • FreeCad: is een mogelijkheid en deze moet ik nog testen. Volgens mij alleen CAD.
Is er nog andere software die ik kan bekijken?
Ik denk dat je de meest voor de hand liggende hebt genoemd. Gebruik zelf Vcarve Pro, geen abonnement maar eenmalige aanschaf. Was wel boven het door jou genoemde budget van 200 euro, maar de hobby versie kon geloof ik maar max 20 inch werkstukken aan...
 

ferdydesmet

Actieve deelnemer
18 dec 2014
355
80
Breda
Nou, op zondag... daar zijn ze :cool: . Mobiel aanwezig een DeWalt zaagtafel en vandikte bank.Stofafzuiging via Karcher en een cycloon. Ratrig uitgerust met Interface, AMB spindel met ER16 collet en een dustshoe via een duitse site waarvan ik even niet op de naam kan komen..

Nog op het verlanglijstje, compressor, afkortzaag, en inderdaad wat kasten onder de tafel. Dan kan alles in de rekken(staan niet op de foto vanwege de onmogelijke t****bende daarin) en creeer ik ruimte voor de afkortzaag met een smalle werkbank.
Ziet er top uit! En als we niets meer te wensen hebben dan is de lol er ook snel vanaf. Het scherm is een oude tv die ik nog had liggen. Van de week even een usb-c hub bestellen en een lade maken waar ik de laptop in kan leggen. Nu zit hij telkens onder het stof.

Werkt de dustshoe goed?
 

ferdydesmet

Actieve deelnemer
18 dec 2014
355
80
Breda
Ik zoek nieuwe CAD/CAM software voor mijn Ratrig CNC. Tot nu toe gebruikte ik Fusion 360 van mijn werk, maar dat gaat niet meer. Dus ik zoek een alternatief, want Fusion is te duur voor mij. Ik wil tot max €200 per jaar gaan en ik gebruik een Mac. Ik gebruik het voor relatief eenvoudige zaken, dus het hoeft geen zeer uitgebreid programma te zijn.
  • Fusion 360: ideaal, maar te duur. Ik gebruik het ook soms bedrijfsmatig, waardoor de hobbyversie niet kan.
  • Easel Pro: Met de nieuwe Pro versie kun je wel 3D ontwerpen importeren, maar niet zelf maken. Hierdoor valt deze af.
  • Carbide Pro: Op papier een goede kandidaat, maar ik kan maar niet vinden hoe je een lijn van een bepaalde lengte moet maken. Daardoor valt deze af.
  • Shapr3D: Ik heb een iPad Pro met Apple pencil, dus dit is zeker een kandidaat. Echter heb ik dan nog steeds een CAM-programma nodig.
  • Carbide Create: Windows Only
  • Vcarve (Pro): Windows only
  • FreeCad: is een mogelijkheid en deze moet ik nog testen. Volgens mij alleen CAD.
Is er nog andere software die ik kan bekijken?
Heb je toevallig een Windows partitie op je Mac gemaakt? Zelf gebruik ik Carveco Maker en daar ben ik wel heel tevreden over, maar helaas alleen voor Windows beschikbaar..
 

Enkhuizen

Actieve deelnemer
15 sep 2011
117
34
Ik begrijp je opmerking over Fusion niet goed. Je kan meerdere accounts hebben voor Fusion, dus voor je hobby een hobby account gebruiken en voor je zakelijke behoefte even doorsparen, of je baas vragen of je voor je klusjes het zakelijke account mag gebruiken. Zolang het nog niet genoeg is om een eigen account te te rechtvaardigen zal het wel meevallen toch? Je zou ook onshape kunnen proberen. Voor de gratis versie heb je het nadeel dat al je spullen voor iedereen te zien zijn. En voor zover ik weet zit er nog geen cam in (niet de laatste keer dat ik het gebruikte)
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Helaas is mijn voormalige baas vragen of ik hun licentie mag gebruiken geen optie. Ik twijfel tussen 2 opties:

- Shapr3D gebruiken in combi met Easel Pro. Die laatste laatste mag 4 dagen per maand gratis gebruiken. Het nadeel is dat ik ik bij Shapr3D nog steeds een CAM programma nodig hebben.
- Vcarve Pro kopen en draaien in Wine (Windows emulator). Dat kost eenmalig een hoop geld, maar op de lange termijn is het misschien wel goedkoper.

Fusion 360 is gewoon te duur voor wat ik er mee doe.
 

vincent1971

Nieuw lid
24 okt 2017
21
1
Je kan toch bij fusion ook een licentie nemen die voor niet commercieel gebruik werkt? Heb hier een licentie daarvoor die mij geen geld kost.
 
  • Leuk
Waarderingen: KSTB

Bean

Actieve deelnemer
16 okt 2012
82
8
Gelderland
En als het echt het lukt om een gratis licentie erbij te laten draaien, eventueel een (tweedehands) extra laptop/pc erbij om de gratis Fusion op te laten draaien?
 
  • Leuk
Waarderingen: GerardusR

vincent1971

Nieuw lid
24 okt 2017
21
1
Zit in dubio nu. De Killerbee is bijna af, tafel nog mee bezig alleen de besturing. Heb ervaring met grbl maar zit nu te denken aan een novuson controller I.c.m. Mach 3. Reden is de goede verhalen, mach 3 biedt interessante mogelijkheden zoals besturing van de snelheid van de spindle en ook de bedrading van de controller naar de steppersrivers vind ik goed.
 

Enkhuizen

Actieve deelnemer
15 sep 2011
117
34
Kijk eens naar een Pokeys57CNC

Is mij bij vorige CNC erg goed bevallen. Dan kan je ook voor Mach4 gaan, is toch de toekomst. Mach3 is echt wel op leeftijd nu en gaf bij mij kuren op windows10/11

Optioneel: (werkte bij mij prima met mijn oudere chinese drivers)
Bipolar Stepper Motor Driver - PoStep25-256 - Polabs (max 2,5A motoren)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.