Haha ik ben benieuwd, de week is alleen nog maar heel kort@ferdydesmet : wat heb je in de planning qua afzuiging? Anders heb je in no time je hele schuur onder het stof..
Voor de rest, heel gaaf om de foto's te zien. Ik schiet schromelijk tekort, ga ze echt maken van de week...![]()
Ik denk dat je de meest voor de hand liggende hebt genoemd. Gebruik zelf Vcarve Pro, geen abonnement maar eenmalige aanschaf. Was wel boven het door jou genoemde budget van 200 euro, maar de hobby versie kon geloof ik maar max 20 inch werkstukken aan...Ik zoek nieuwe CAD/CAM software voor mijn Ratrig CNC. Tot nu toe gebruikte ik Fusion 360 van mijn werk, maar dat gaat niet meer. Dus ik zoek een alternatief, want Fusion is te duur voor mij. Ik wil tot max €200 per jaar gaan en ik gebruik een Mac. Ik gebruik het voor relatief eenvoudige zaken, dus het hoeft geen zeer uitgebreid programma te zijn.
Is er nog andere software die ik kan bekijken?
- Fusion 360: ideaal, maar te duur. Ik gebruik het ook soms bedrijfsmatig, waardoor de hobbyversie niet kan.
- Easel Pro: Met de nieuwe Pro versie kun je wel 3D ontwerpen importeren, maar niet zelf maken. Hierdoor valt deze af.
- Carbide Pro: Op papier een goede kandidaat, maar ik kan maar niet vinden hoe je een lijn van een bepaalde lengte moet maken. Daardoor valt deze af.
- Shapr3D: Ik heb een iPad Pro met Apple pencil, dus dit is zeker een kandidaat. Echter heb ik dan nog steeds een CAM-programma nodig.
- Carbide Create: Windows Only
- Vcarve (Pro): Windows only
- FreeCad: is een mogelijkheid en deze moet ik nog testen. Volgens mij alleen CAD.
Ziet er top uit! En als we niets meer te wensen hebben dan is de lol er ook snel vanaf. Het scherm is een oude tv die ik nog had liggen. Van de week even een usb-c hub bestellen en een lade maken waar ik de laptop in kan leggen. Nu zit hij telkens onder het stof.Nou, op zondag... daar zijn ze. Mobiel aanwezig een DeWalt zaagtafel en vandikte bank.Stofafzuiging via Karcher en een cycloon. Ratrig uitgerust met Interface, AMB spindel met ER16 collet en een dustshoe via een duitse site waarvan ik even niet op de naam kan komen..
Nog op het verlanglijstje, compressor, afkortzaag, en inderdaad wat kasten onder de tafel. Dan kan alles in de rekken(staan niet op de foto vanwege de onmogelijke t****bende daarin) en creeer ik ruimte voor de afkortzaag met een smalle werkbank.
Heb je toevallig een Windows partitie op je Mac gemaakt? Zelf gebruik ik Carveco Maker en daar ben ik wel heel tevreden over, maar helaas alleen voor Windows beschikbaar..Ik zoek nieuwe CAD/CAM software voor mijn Ratrig CNC. Tot nu toe gebruikte ik Fusion 360 van mijn werk, maar dat gaat niet meer. Dus ik zoek een alternatief, want Fusion is te duur voor mij. Ik wil tot max €200 per jaar gaan en ik gebruik een Mac. Ik gebruik het voor relatief eenvoudige zaken, dus het hoeft geen zeer uitgebreid programma te zijn.
Is er nog andere software die ik kan bekijken?
- Fusion 360: ideaal, maar te duur. Ik gebruik het ook soms bedrijfsmatig, waardoor de hobbyversie niet kan.
- Easel Pro: Met de nieuwe Pro versie kun je wel 3D ontwerpen importeren, maar niet zelf maken. Hierdoor valt deze af.
- Carbide Pro: Op papier een goede kandidaat, maar ik kan maar niet vinden hoe je een lijn van een bepaalde lengte moet maken. Daardoor valt deze af.
- Shapr3D: Ik heb een iPad Pro met Apple pencil, dus dit is zeker een kandidaat. Echter heb ik dan nog steeds een CAM-programma nodig.
- Carbide Create: Windows Only
- Vcarve (Pro): Windows only
- FreeCad: is een mogelijkheid en deze moet ik nog testen. Volgens mij alleen CAD.