Algemeen RatRig CNC

Bast-hout

Actieve deelnemer
28 dec 2020
195
89
Milsbeek
www.bast-hout.nl
Topic starter heeft de relevante informatie inmiddels op een eigen site gezet. Voor de geïnteresseerden kun je hier klikken voor de actuele informatie.

Moderator




Ik wilde op een bericht antwoorden in 'constructie killerbee en tafel' maar daarmee gaan we dan echt volledig offtopic.
Suggestie dus voor een Algemeen RatRig CNC topic, aangezien er ook wel meer gebruikers van dit systeem zijn (zij het met evt andere controllers of spindels)

Mijn Ratrig is 29-04-2022 binnengekomen na exact 8weken leadtime, zoals aangegeven bij bestellen.
Helaas moet ik nog even wachten op bijbestelde tafel, wat het opbouwen een beetje bemoeilijkt.

Omdat ik zelf toch al een hele rits aan spullen verzameld had, leek me handig een kop aan te houden met interessante onderdelen, vul het gerust aan, dan probeer ik het te updaten.

RatRig bronnen:

Tips en suggesties:
  • Voeg bij je bestelling extra 2040 extrusies toe die onder je Y-as komen; dit voorkomt doorhangen, doordat de Y-as dan volledig ondersteund wordt.
    Voor de 10XX versies betreft het dan een 2040 extrusie van 960mm (gelijke lengte aan de spoilboardextrusies)
  • Optioneel kan je extra extrusies meebestellen voor meer ondersteuning van je spoilboard of mounting voor profielen in je spoilboard

ADD-ONs, 3Dprints en extras

Onderdelen en gereedschappen


Videos

Controller Hard&Software

Algemeen CNC

last update: 04-05-2022
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Enkhuizen

Actieve deelnemer
15 sep 2011
117
34
Mooie startpost. Mijn tafel komt vrijdag binnen, dan zal ik eindelijk starten met de start van de montage van mijn 150x150 setup.
 

Borislav

Nieuw lid
4 apr 2022
7
1
Amsterdam
Hartstikke mooi. Is er iemand die zijn Killerbee 1515 (wel of niet geassembleerd) aan mij tegen meerprijs wilt verkopen, met factuur? Zelf heb ik al een Makita frees. Er zit namelijk haast achter een grote partij houten onderdelen die ik moet fabriceren.
 

Bast-hout

Actieve deelnemer
28 dec 2020
195
89
Milsbeek
www.bast-hout.nl
@Enkhuizen al dol geworden van de hamermoer en schroefjes in de extrusie van de glijders? ;)

Over de glijders gesproken. Is/was het voor anderen ook zo'n gedoe om die goed uitgeshimmed te krijgen dat ze nog een beetje soepel lopen na vastschroeven? De handleiding heeft het over uitvullen tussen de twee gelijderails, maar ik moet ook opvullen tussen de twee glijders op 1rail. (Op de foto de richting van de inbussleutel)
 

Bijlagen

  • B4F0AA3E-DDF6-4F1E-BC96-90BF801C0489.jpeg
    B4F0AA3E-DDF6-4F1E-BC96-90BF801C0489.jpeg
    111,4 KB · Weergaven: 23

Bast-hout

Actieve deelnemer
28 dec 2020
195
89
Milsbeek
www.bast-hout.nl
@Enkhuizen , omdat jij de jouwe bijna tegelijk met de mijne hebt ontvangen... zijn jou 8x16x5 688zz ballbearings ook stiekem 5x16x5?
Dit lijkt een productiestickerfoutje geweest, gezien het label wel de juiste maat aangeeft.
 

Bijlagen

  • 06972C5D-A356-4345-BDBE-D50906EAB464.jpeg
    06972C5D-A356-4345-BDBE-D50906EAB464.jpeg
    94,1 KB · Weergaven: 19

Bast-hout

Actieve deelnemer
28 dec 2020
195
89
Milsbeek
www.bast-hout.nl
@Enkhuizen , omdat jij de jouwe bijna tegelijk met de mijne hebt ontvangen... zijn jou 8x16x5 688zz ballbearings ook stiekem 5x16x5?
Dit lijkt een productiestickerfoutje geweest, gezien het label wel de juiste maat aangeeft.
In de facebookgroep zijn er meer mensen bij wie het mis is gegaan.
Je kan het bij Ratrig aangeven en dan zullen ze het vast oplossen. (ik heb nog geen reactie gehad)
Maar als je haast hebt; bij Amazon zijn ze op voorraad en heb je ze dinsdag binnen:
 

De houtdraaier

Actieve deelnemer
24 okt 2017
46
16
Bennekom
De AMB heeft geen vfd nodig, is in die zin een 'normale' freesmotor. Ik gebruik zelf dezelfde spindel, icm met de Blackbox. De witte draad van de AMB wordt aangesloten op de sturingskaart, en deze voorziet in een voltage tussen 0 en 10 volt om de snelheid te regelen, de 230 volt haalt ie gewoon uit het stopcontact:)
 
  • Leuk
Waarderingen: Bast-hout

Bast-hout

Actieve deelnemer
28 dec 2020
195
89
Milsbeek
www.bast-hout.nl
Aangezien het helaas niet mogelijk is de startpost te blijven updaten, een linkje naar mijn eigen site waar ik de lijst wel kan bijwerken en up-to-date houden, puur als naslag en informatie.
Ik probeer jullie suggesties en aanvullingen er zo veel mogelijk in mee te nemen.

 

JSE

Actieve deelnemer
16 jan 2022
64
33
Wijk bij Duurstede
Aangezien het helaas niet mogelijk is de startpost te blijven updaten, een linkje naar mijn eigen site waar ik de lijst wel kan bijwerken en up-to-date houden, puur als naslag en informatie.
Ik probeer jullie suggesties en aanvullingen er zo veel mogelijk in mee te nemen.

Wat een geniale post dit! Heel erg gaaf! Ik heb mijn 1500x1500 Killerbee met Blackbox inmiddels up and running. Is mijn eerste CNC ervaring dus ik ga goed gebruik maken van dit topic en aanverwante bronnen van informatie.
 

Bast-hout

Actieve deelnemer
28 dec 2020
195
89
Milsbeek
www.bast-hout.nl
Shapeoko heeft een Bitsetter; weet iemand of ook zoiets voor de Ratrig verkrijgbaar is?
(of dat dit compatible is)
Voor zover ik begrijp is de bitsetter van toepassing om je 'relatieve Z' goed te zetten bij het wisselen van bits, waarbij dit steeds op een zelfde plek gebeurt, in tegenstelling tot de touch probe die je op een hoek van je werkstuk zero'd die ten tijde van je toolchange natuurlijk al weggefreesd kan zijn.
 

JSE

Actieve deelnemer
16 jan 2022
64
33
Wijk bij Duurstede
Niet dat ik weet, ik heb idd een xyz probe, moet hem nog aansluiten. Meegeleverde bedrading was niet lang genoeg, dus nu naarstig op zoek naar drie-aderig met de juiste dikte..
 

JSE

Actieve deelnemer
16 jan 2022
64
33
Wijk bij Duurstede
De AMB heeft geen vfd nodig, is in die zin een 'normale' freesmotor. Ik gebruik zelf dezelfde spindel, icm met de Blackbox. De witte draad van de AMB wordt aangesloten op de sturingskaart, en deze voorziet in een voltage tussen 0 en 10 volt om de snelheid te regelen, de 230 volt haalt ie gewoon uit het stopcontact:)
Ik heb hem inderdaad ook icm de Blackbox, wat ik me nog wel afvroeg, naast de 0-10 volt sturing zit er nog een derde draadje aan de spindel die 25V wil hebben. Kan iemand me uitleggen waar dat voor nodig is?
 

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
390
173
Groene Hart
Is die draad niet voor de voeding van de motor,(de krachtvoorziening), en die 1-10v draad voor de kleine stuurspanning om de kracht te regelen?
 

HoutWouter

Actieve deelnemer
4 okt 2020
116
52
Utrecht
Mooie uitgebreide post, maar mijn eerste reactie was “wat is een ratrig”. Wellicht even 1 paragraaf over toevoegen op je site (niet iedereen is zo’n expert op dit gebied)
 
  • Leuk
Waarderingen: close en Bast-hout

JSE

Actieve deelnemer
16 jan 2022
64
33
Wijk bij Duurstede
Is die draad niet voor de voeding van de motor,(de krachtvoorziening), en die 1-10v draad voor de kleine stuurspanning om de kracht te regelen?
Hi Mink, motor haalt 220V uit het stopcontact. De spindel heeft een "normale" 220V voedingskabel met stekker. Daarnaast een 3-aderige draad voor 0-10V, 25V en aarde (of min). Dus dat is het denk ik niet..
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.