Zaagtafel update - Ervaringen en advies!

Superbra

Actieve deelnemer
16 feb 2014
278
116
Wetteren, Belgie
Ik moest wel een zaag kopen. Jammer genoeg had mijn zelfbouw zaagtafel een mankement ontwikkeld. Er zat speling op het zaagblad, vermoedelijk een probleem met de aandrijfas. Op het zicht was er niets mis mee maar de speling op de zaag was er wel degelijk. Geen rechte zaagsnede meer en vertragen/vastlopen van de zaag. Het werd te gevaarlijk en de tijd was rijp voor een upgrade...
 

mark20v

Actieve deelnemer
3 jan 2016
315
73
Groningen
Haha. Begrijp ik hoor, heel veel plezier met de zaag. Ik doelde niet op jou, meer op nieuwe leden die hun eerste zaag kopen. Het kan verleidelijk zijn snel mooie tools aan te schaffen en dan werkt ‘bijna uitverkocht’ als een rode lap op een stier.
 

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
Ik heb ook al een tijdje een 7492 en ben er nog steeds heel erg blij mee.

Voor mij grote pluspunten
-dubbel spouwmes....(1 kleine ook voor verdekte snedes.....en een grotere met afzuiging)
-De snelle wissel van het spouwmes.
-De geleider werkt super......en voor mij nauwkeurig genoeg.
-Vermogen ruim voldoende
-Zaaghoogte

Enkele nadelen die ik heb ondervonden
-De standaard verstek optie van DW moet je niet eens uitpakken.
-De geleider zit voor mij in de weg om een mooie aansluiting te kunnen maken op mn werktafel
De ontkoppeling van de rail om naar de 2e stand te gaan heeft zodanig ruimte nodig dat je de zaag niet echt
strak kunt inbouwen.

Om nog even terug te komen op die verstek optie.
Incra heeft natuurlijk een hele mooie, maar de laatste tijd zijn er ook op Banggood hele mooie te vinden voor een redelijke prijs......

Dennis van Hooked on Wood heeft er al 1 of 2 keer aandacht aan besteed.
Bijvoorbeeld deze....

 
  • Leuk
Waarderingen: city17

macabre

Actieve deelnemer
5 aug 2020
100
34
67
Kollum Friesland
Ik vraag me wel af; wanneer je zo'n verstekgeleider bij bv banggood besteld van pak um beet 60 euro, wat ga je bijbetalen bij aankomst in NL? kruip je dan niet naar de Incra V120, die ik qua merk iets hoger heb staan.
 

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
Ik heb bij mijn bestellingen op Banggood tot nu toe geen bijbetalingen gehad.
 

mbruijn

Actieve deelnemer
22 jul 2012
80
22
Teteringen
@BoyS Bedankt. Dat is nog eens info waar ik iets mee kan. In mijn verbeelding nav all info op internet, was het een enorm apparaat, maar dat valt dus wel mee. Die paar cm kan ik eventueel nog wel kwijt.

Nu de webshops maar goed in de gaten houden op voorraad.
 
  • Leuk
Waarderingen: BoyS

mbruijn

Actieve deelnemer
22 jul 2012
80
22
Teteringen
Ik zit mijn dagelijkse (bijna uurlijkse) ronde langs de webshops te maken. Helaas nog steeds nergens voorraad, maar het valt me wel op dat de prijzen voor de DWE7492 vrijwel overal gedaald zijn. De goedkoopste dwe7492 is nu al te koop voor 640 euro investeren BTW. De DWE7485 is nog steeds overal hetzelfde. De keuze wordt zo wel gemakkelijker gemaakt....
 

macabre

Actieve deelnemer
5 aug 2020
100
34
67
Kollum Friesland
@mbruijn , nog even geduld, als er straks weer voorraad is en de prijzen zijn gedaald voor de 7492, dan zal waarschijnlijk de 9285 ook wel dalen, die is vanaf begin januari niet meer voorradig, wat ik begrepen heb is dat het distributiecentum in de UK ligt, Brexit gerelateerd. Gelukkig ben ik in het bezit van een handzaag en leun verder achterover en wacht.
Meest betrouwbare vind ik mastertools.nl deze is snel wanneer ze weer voorraad hebben en ook goede prijzen en levering service.
 

mbruijn

Actieve deelnemer
22 jul 2012
80
22
Teteringen
Ik wacht zeker rustig af, vooralsnog nog genoeg om handen en heb met kerst nog een paar Japanse zagen gekregen. Voor veel handelingen zijn deze net zo snel als de tafelzog, zo niet sneller. Enkel schulpen, daar heb ik nooit de lol van ingezien met een handzaag....
 

city17

Actieve deelnemer
15 apr 2018
298
18
Groningen
Ik vraag me wel af; wanneer je zo'n verstekgeleider bij bv banggood besteld van pak um beet 60 euro, wat ga je bijbetalen bij aankomst in NL? kruip je dan niet naar de Incra V120, die ik qua merk iets hoger heb staan.
In de meeste gevallen betaal je niks. Onlangs had ik bij een pakketje van banggood wel belasting. Vanaf 22 euro betaal je BTW + douanekosten (iets van 12-14 euro). Boven de 150 betaal je meer, invoerheffing.

Dus op een verstekgeleider van 60 euro betaal je ongeveer 12 euro btw + 12 euro douanekosten = 84 euro totaal. Maar ik schat de kans dat je dit daadwerkelijk moet betalen zo'n 5%. Dus op de lange termijn is het zeker goedkoper.
 

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
Ik krijg ook de indruk dat Banggood een groot magazijn in Europa heeft, als ik van mijn bestellingen de track en trace volgde.
Dus wellicht is dat een reden/manier om geen import heffingen te krijgen.
 

stav

Actieve deelnemer
4 jan 2019
62
34
Staden
Ik vraag me wel af; wanneer je zo'n verstekgeleider bij bv banggood besteld van pak um beet 60 euro, wat ga je bijbetalen bij aankomst in NL? kruip je dan niet naar de Incra V120, die ik qua merk iets hoger heb staan.
Ik heb tot nu toe nog nooit moeten bij betalen op bestellingen van banggood. Die verstekgeleider had ik thuis voor 38,33EUR. Voor die prijs wil ik wel eens een hokje wagen. Die dat dennis bespreekt in aflevering 11 van chinatools maar dan met de aluminium hendels. Levertijd was iets van 3 weken maar zie dat ze die nu ook vanuit Frankrijk leveren met een levertijd van 2-4 dagen.

verstekgeleiders002.jpg
Zo zie je ze naast elkaar. Toch wel een groot verschil. Enige nadeel van het aluminium handvat ten opzichte van het koperen is wsl de grip om hem los te draaien. Deze is glad en die koperen zoals van hooked on wood is gekarteld.
Deze van dewalt heb ik wel niet afgeschreven, deze past namelijk perfect in mn incra track op mn freestafel en zo hoef ik de breedte van mn verstekgeleider aan te passen.
 
Laatst bewerkt:

mbruijn

Actieve deelnemer
22 jul 2012
80
22
Teteringen
Na lang wikken en wegen toch besloten om de dwe7485 te kopen. Ik ga de extra cm zaaghoogte en 200watt toch nauwelijks missen en dat vindt ik de 200 euro extra niet waard. Mocht ik toch ooit iets dikker willen zagen, dan vind ik daar wel een oplossing voor. Tevens heb ik nog een aantal goede 210mm zaagbladen liggen die ik dan kan gebruiken en ik houd geld over om nog wat andere dingen aan te schaffen.
Vanochtend besteld en ik kon hem meteen ophalen in Tilburg. Thuis uitgepakt en even geïnspecteerd en hij ziet er goed uit en voelt erg solide aan. Zal straks een kijken of alles recht en vlak is en of ik er iets mee kan zagen.
Enige puntje dat ik nu al ondervonden heb is dat de hoekinstelling van het zaagblad erg stroef is en er best behoorlijk wat kracht gezet moet worden om deze te verplaatsen. Ik ben benieuwd of ik deze nauwkeurig kan afstellen met de gradenmeter.
Ook valt op dat het spouwmes boven het zaagblad uitsteekt. Ik had verwacht dat deze gelijk met de bovenkant van het blad zou uitkomen.
 

macabre

Actieve deelnemer
5 aug 2020
100
34
67
Kollum Friesland
Allereerst gefeliciteerd! Dus ze komen langzamerhand weer binnen. Het spouwmes , volgens de manual ,zou zeker gelijk moeten staan met het zaagblad, dus nog eens goed kijken of hij op diepte goed geborgd is, anders klopt er iets niet
 

BoyS

Actieve deelnemer
15 jan 2018
153
80
Limburg
Na lang wikken en wegen toch besloten om de dwe7485 te kopen. Ik ga de extra cm zaaghoogte en 200watt toch nauwelijks missen en dat vindt ik de 200 euro extra niet waard. Mocht ik toch ooit iets dikker willen zagen, dan vind ik daar wel een oplossing voor. Tevens heb ik nog een aantal goede 210mm zaagbladen liggen die ik dan kan gebruiken en ik houd geld over om nog wat andere dingen aan te schaffen.
Vanochtend besteld en ik kon hem meteen ophalen in Tilburg. Thuis uitgepakt en even geïnspecteerd en hij ziet er goed uit en voelt erg solide aan. Zal straks een kijken of alles recht en vlak is en of ik er iets mee kan zagen.
Enige puntje dat ik nu al ondervonden heb is dat de hoekinstelling van het zaagblad erg stroef is en er best behoorlijk wat kracht gezet moet worden om deze te verplaatsen. Ik ben benieuwd of ik deze nauwkeurig kan afstellen met de gradenmeter.
Ook valt op dat het spouwmes boven het zaagblad uitsteekt. Ik had verwacht dat deze gelijk met de bovenkant van het blad zou uitkomen.
Dit heb ik ergens op dit forum al vaker gelezen over de 7485. Sommige gebruikers hebben dit opgelost door de slijptol te gebruiken en zo de top gelijk te maken met de hoogte van het zaagblad. Maar voordat je dit van mij aanneemt zou ik eerst even zelf onderzoek doen als ik jou was. Hoe ver steekt het uit? misschien een domme vraag van me maar heb je wel het goede spouwmes er op zitten? Bij mijn 7492 zaten er twee bij. Het spouwmes waar de afzuiging en kickbackbeveiliging op zit steekt ook boven het zaagblad uit. Wat macabre zegt kan natuurlijk ook maar dat zou niet mogen zo uit de winkel.

Met vriendelijke groet, Boys
 

mbruijn

Actieve deelnemer
22 jul 2012
80
22
Teteringen
Het spouwmes heb ik gelijk gekregen met de bovenkant van het zaagblad. De knop om het spouwmes vast te zetten heeft een dubbele functie. Eerst de knop losdraaien, daarna aan de knop trekken om het blad te verwijderen. Blad erin steken tot deze niet verder gaat, knop weer uittrekken, dan zakt het spouwmes verder naar beneden en dan de knop weer vastdraaien. Als je de knop niet uittrekt kun je het spouwmes wel vastzetten, maar dan steekt deze dus een dikke cm boven het blad uit. De handleiding is hier wat onduidelijk over.

Inmiddels heb ik wat kunnen zagen en hij gaat als een tierelier. 5 cm dik eiken schulpen is geen probleem en het zaagblad is ook top. Perfecte zaagsnede en spiegelglad. Als ik de geschulpte stukken weer met de zaagsnede tegen elkaar aandruk, is de naad nauwelijks te zien.

Ben erg blij met deze aankoop en kan hem iedereen aanraden.
 
  • Leuk
Waarderingen: BoyS, city17 en macabre

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.