Zaagtafel update - Ervaringen en advies!

john

Actieve deelnemer
23 jun 2010
128
20
Barendrecht
Geweldig thread en waardevolle feedback van iedereen, zit in hetzelfde schuitje als menigeen hier.

Beetje te oud geworden om me te ergeren aan de speling van de goedkopere merken dus...

mijn lijstje;

metabo ts 254m of 216m
bosch 635-216
dewalt 7485qs

Allen klein owv beperkte ruimte in werkkot.

tot ik per ongeluk botste op een duitse site die unterflug zugsaege punt de heet.(Mag dat hier?)

en eigenlijk is hetgeen ik wil een festool cs70 met toeters en bellen, maar zonder toeters en bellen zit dat ding al over mijn budget...

maar ik zag dat er eigenlijk redellijk wat van die trektafels bestaan.

De parrallelgeleider van Dewalt is subliem, maar is dat alleen genoeg om de andere twee af te schijven? Ben een hobbyist met te veel interesses en maak per jaar maar 2 a 3 projecten die dergelijk materiaal nodig heeft.

Kast in mdf van 2 op 3, bed, bureau, deur, eiken tuinkast, altijd voor eigen gebruik, tuinhuis volgepropt met gereedschap, netjes opgeborgen, maar keer op keer weer moet ik toch weer iets bijkopen of vloeken op de "brol" die ik heb.

Dus sinds een jaar uitverkooop, lees ophalen aan 5 euro dan moet ik niet nr het containerpark rijden, en aankoop merkspullen.

En nu mijn vraag; iemand ervaring met metabo? Gek genoeg komen die in menig review op youtube er goed uit, niet Metabo HPT of Hitachi, maar de duitse metabo.

En vraag twee; Buiten de nauwkeurigheid van Festool, is er een ander voordeel aan trektafels wat ik niet ken? (Tov een tafelzaag dan)
 

john

Actieve deelnemer
23 jun 2010
128
20
Barendrecht
Voordeel van een trektafel is dat je eigenlijk een afkortzaag hebt. Dus je klemt het materiaal op de tafel en trekt de zaag er naar toe. Ik vind het makkelijker en veiliger om bepaalde materialen te zagen. Met een gewone zaagtafel is het niet handig of veilig om bijvoorbeeld 10 cm van een balk af te zagen. Het afgezaagde deel tussen je fence en je zaagblad klemzitten en wordt dan met mach 1 gelanceerd. Met een roltafel erop wordt het nog makkelijker
 

bartg

Actieve deelnemer
3 jan 2012
191
2
Genk, Belgie
Voordeel van een trektafel is dat je eigenlijk een afkortzaag hebt. Dus je klemt het materiaal op de tafel en trekt de zaag er naar toe. Ik vind het makkelijker en veiliger om bepaalde materialen te zagen. Met een gewone zaagtafel is het niet handig of veilig om bijvoorbeeld 10 cm van een balk af te zagen. Het afgezaagde deel tussen je fence en je zaagblad klemzitten en wordt dan met mach 1 gelanceerd. Met een roltafel erop wordt het nog makkelijker
aha ok dus een trektafel is een zaagtafel en een afkortzaag in een. damn je maakt het me weer moeilijk. :)
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.201
564
Voordeel van een trektafel is dat je eigenlijk een afkortzaag hebt. Dus je klemt het materiaal op de tafel en trekt de zaag er naar toe. Ik vind het makkelijker en veiliger om bepaalde materialen te zagen. Met een gewone zaagtafel is het niet handig of veilig om bijvoorbeeld 10 cm van een balk af te zagen. Het afgezaagde deel tussen je fence en je zaagblad klemzitten en wordt dan met mach 1 gelanceerd. Met een roltafel erop wordt het nog makkelijker
Tegen de langsgeleider afkorten is sowieso niet aan te raden, of je nu het hout of de zaag beweegt.
Ik heb een CS70 en gebruik de trekfunctie vaak. Bij serie-afkortwerk gebruik ik wel de langsgeleider als stop maar tevens een vulstukje. Dat losse houtje neem ik weg voor iedere zaagbeweging, zo kan het afgezaagde deel niet klem raken tussen zaagblad en geleider.

Als je het wegnemen van het vulhoutje een keer vergeet wordt het toch nog gevaarlijk. Gelukkig stond ik naast de zaag... :cool::p
 

Winner950

Actieve deelnemer
21 jan 2015
32
2
Capelle a.d. IJssel
Alweer een aantal jaren geleden heb ik een nette 2dehands CS70 gekocht. Die was toen iets duurder dan een DW745.
Ik ben heel blij met de CS70, de trekzaagfunctie gebruik ik zowat dagelijks. Verder is het een fijne zaag in gebruik. Softstart en rem, niet teveel herrie, en voldoende vermogen ne nauwkeurigheid.
Momenteel piepen de lagers nogal, maar ik wil de zaag niet kwijt om te laten repareren.
Ik heb enkel de hoekaanslag , tafelverbredingen zijn erg duur van Festool.
Soms twijfel of ik toch niet DeWAlt had moeten kopen vanwegr de zaagbreedte en de standaard T tracks.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Alweer een aantal jaren geleden heb ik een nette 2dehands CS70 gekocht. Die was toen iets duurder dan een DW745.
Ik ben heel blij met de CS70, de trekzaagfunctie gebruik ik zowat dagelijks. Verder is het een fijne zaag in gebruik. Softstart en rem, niet teveel herrie, en voldoende vermogen ne nauwkeurigheid.
Momenteel piepen de lagers nogal, maar ik wil de zaag niet kwijt om te laten repareren.
Ik heb enkel de hoekaanslag , tafelverbredingen zijn erg duur van Festool.
Soms twijfel of ik toch niet DeWAlt had moeten kopen vanwegr de zaagbreedte en de standaard T tracks.
Ik heb de verbreding en verlenging op mijn zaagtafel en dat maakt heel veel verschil. Dat icm de trekfunctie maakt voor mj het werken met de cs70 echt veel prettiger dan met Dewalt of vergelijkbaar.
Mafell is nog mooier, maarja.....
 

mbruijn

Actieve deelnemer
22 jul 2012
80
22
Teteringen
Zeer welkom topic, ik twijfel zelf ook tussen de DWE7485 en DWE7492 vanwege de iets grotere zaaghoogte icm de meerprijs van ca 200 euro. Op zich valt de 7492 net iets buiten het budget, maar hier hier valt een mouw aan te passen. Hoewel de 7485 zou moeten voldoen, ben ik toch bang dat ik zaaghoogte ga missen bij gebruik van crosscut sled en jigs, niet zozeer omdat ik dikke balken wil schulpen.

Jaren geleden begonnen met houtbewerken en dan met name meubels, maar door ruimte en tijdgebrek is er door de jaren weinig tijd geweest om hier echt mee bezig te zijn. Wel veel verbouwd en gebouwd met hout in en rondom het huis en hier veelal een oude Elu flip-over zaag voor gebruikt. Brute kracht, maar weinig precies.
Nu ik dus weer wat tijd over heb en mijn garage af is, wil ik weer wat meer tijd besteden aan meubels maken. Een Dewalt is gezien de prijs, precisie, formaat denk ik precies wat ik zoek, mede gezien de veelal enthousiaste gebruikers.

Een ding kan ik niet vinden op internet en dat is de afmeting van de zaag. Ik vermoed dat de basis zo'n 603x603 mm is, maar over de afmeting van het blad kan ik geen eenduidige info vinden. Info op internet doet vermoeden dat de DWE7492 een stukje groter (en zwaarder) is dan de DWE7485. Hoewel ik nu wat meer ruimte is, blijft deze beperkt en wil ik deze zo efficient mogelijk benutten. Kan iemand iets meer info verstrekken over de ruimte die beide zagen innemen?

Ondertussen blijf ik de webshop voorraden in de gaten houden. Eergisteren nog 4 stuks ergens op voorraad, gisteren weg....
 
Laatst bewerkt:

Fetivi

Nieuw lid
24 jan 2021
22
11
Een ding kan ik niet vinden op internet en dat is de afmeting van de zaag. Ik vermoed dat de basis zo'n 603x603 mm is, maar over de afmeting van het blad kan ik geen eenduidige info vinden. Info op internet doet vermoeden dat de DWE7492 een stukje groter (en zwaarder) is dan de DWE7485. Hoewel ik nu wat meer ruimte is, blijft deze beperkt en wil ik deze zo efficient mogelijk benutten. Kan iemand iets meer info verstrekken over de ruimte die beide zagen innemen?

Ondertussen blijf ik de webshop voorraden in de gaten houden. Eergisteren nog 4 stuks ergens op voorraad, gisteren weg....
Ik heb de DWE7492 gekocht (een van die vier die een paar dagen geleden nog op voorraad was). Het grijze blad is 67 cm breed en 56,5 cm diep. De basis is dan 67x67 cm. De DWE7485 is waarschijnlijk iets kleiner.
 

macabre

Actieve deelnemer
5 aug 2020
100
34
67
Kollum Friesland
@mbruijn En ter aanvulling; gewicht is 26,5kg. (En omdat je schrijft "Omdat ik dikke balken wil schulpen" moet je zeker voor de DWE7492 gaan.

DWE7485; 485mm. bij 485mm. met een gewicht van 22kg. (volgens manual.)
 

antwerpenpjvan

Actieve deelnemer
9 jan 2017
221
102
Nijmegen
1 van de vier die nog op voorraad was...
dit weekend eens rustig uitpakken. 😃

niet vervelend bedoeld trouwens. Ik leef mee met ieder die hinder ondervind van levertijd.
 

Bijlagen

  • C549841C-9800-4EFB-AAEE-ADF3BC4EDDC5.jpeg
    C549841C-9800-4EFB-AAEE-ADF3BC4EDDC5.jpeg
    238,6 KB · Weergaven: 50

mbruijn

Actieve deelnemer
22 jul 2012
80
22
Teteringen
@mbruijn En ter aanvulling; gewicht is 26,5kg. (En omdat je schrijft "Omdat ik dikke balken wil schulpen" moet je zeker voor de DWE7492 gaan.

DWE7485; 485mm. bij 485mm. met een gewicht van 22kg. (volgens manual.)
Bedankt. Ik hoef niet echt dikke balken te schulpen. Autocorrectie heeft iets raars gedaan. Dus daar heb ik de hoogte niet voor nodig. Maar inderdaad, dan zou de DWE7492 beter zijn.

De DWE7492 is dan toch bijna 20cm breder dan de DWE7485.
 

macabre

Actieve deelnemer
5 aug 2020
100
34
67
Kollum Friesland
@mbruijn Maar vergeet niet de uitschuifbare parallelaanslag van de DWE7485, met opleg (ik) al weer op 62cm. wat je kan behappen.
Tuurlijk is dit evenredig bij de DWE7492 ook weer groter.
Ik ga voor de 9485, met in het achterhoofd 1 of 2 ecotools zaagbladen en een degelijke (Incra) verstekaanslag erbij. Dan zit ik nog niet op die €200 +. Maar ik ga echt voor klein spul maken.

@antwerpenpjvan , gefeliciteerd! En och, wat jammer, je kunt niet proefzagen met de pallet. :LOL:
 
  • Leuk
Waarderingen: antwerpenpjvan

mbruijn

Actieve deelnemer
22 jul 2012
80
22
Teteringen
Ik zal er nog eens een paar nachtjes over slapen. Enkele accessoires en zaagbladen zijn inderdaad ook wel handig. Had ook al naar de Incra setjes gekeken, maar die zijn toch ook wel aan de prijs. Eerst maar eens kijken hoe precies en consistent de zaag op zichzelf is. Anders zijn de Incra tools een dure vlag op een "modderschuit"
 
  • Leuk
Waarderingen: FreaknZoid

macabre

Actieve deelnemer
5 aug 2020
100
34
67
Kollum Friesland
Het is zeker ook mijn bedoeling eerst de zaag aanschaffen en de werking bekijken. Alleen kom ik wel vaak op YT het "falen" van de verstekaanslag tegen. Met tape de speling oplossen werkt misschien in het begin wel even, Maar een Icra mitre v27 valt nog te doen qua prijs.
En ik denk dat je er wel wat meer dan een paar nachtjes er over na kan gaan denken, ik lees links en rechts dat medio midden februari de nieuwe zag :unsure: en gaan binnenkomen.
 

Hans-123

Nieuw lid
23 jan 2021
1
0
Noordholland
Hallo, bij het zoeken naar een zaagtafel kwam ik dit forum tegen. Tof om gelijkgestemde te vinden, Leuk!
En om gelijk maar te starten. Heb ik lang twijfeld en yt opgelurkt, is de keuze en bij mastertools een 7492set aangeschaft. Alleen bij Wat een fijne zaag vergeleken met mijn diy tafelzaag met cirkelzaag er onder, echt een verademing. gewoon de maat aflezen en zagen maar.
 
Laatst bewerkt:

BoyS

Actieve deelnemer
15 jan 2018
153
80
Limburg
Ik heb de DWE7492 gekocht (een van die vier die een paar dagen geleden nog op voorraad was). Het grijze blad is 67 cm breed en 56,5 cm diep. De basis is dan 67x67 cm. De DWE7485 is waarschijnlijk iets kleiner.
87127584-39FC-404A-994D-9A45C12043F5.jpegC225BB05-5858-42C6-B556-187F59AFA02B.jpeg853170F7-84E6-4D5F-84E4-665A4E746B76.jpegADFF8889-0A4B-44E5-B444-E88F38730F5C.jpeg
Ik heb voor geïnteresseerden enkele foto’s gemaakt. De tafel is netto 67cm breed en 56cm diep. Tel je de geleiderails mee kom je op 63cm uit. wil je de klemmen voor de geleiders nog openen (om hem er af te halen) heb je minimaal toch wel een 70cm nodig (Voor als je hem wilt inbouwen).

Mvg, Boys
 

Superbra

Actieve deelnemer
16 feb 2014
282
116
Wetteren, Belgie
De Dewalt dwe7492 is blijkbaar heel moeilijk leverbaar. Ik ben er toch in geslaagd er een te bestellen (en ondertussen geleverd) via Bol. Bleek uiteindelijk dat de machine door Fixami geleverd werd. Ik krijg zo'n klein vermoeden dat dit problemen gaat opleveren voor de 3-jarige garantie omdat Fixami blijkbaar geen officieel dealer is. Het gaat mijn plezier in mijn nieuw speeltje toch niet vergallen. Ik kijk er al naar uit om hem (haar?) in gebruikt te nemen...
 

mark20v

Actieve deelnemer
3 jan 2016
315
73
Groningen
Schaarste van een product creeert ook vraag. Als dit type machine minder goed leverbaar is, en je komt als nieuweling op dit forum waar de machine aan wordt geraden, dan is de kans groter dat je (te) snel bestelt zodra de zaag weer ergens leverbaar is. Met als gevolg dat die batch ook weer snel verkocht is. Dat houdt elkaar in stand. Hoeft niet erg te zijn, maar voor ieder die in de zoektocht naar een zaag zit, wees je hiervan bewust, maak een goede overweging en koop niet (te) overhaast enkel door beschikbaarheidsperikelen zou ik zeggen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.