Zaagtafel update - Ervaringen en advies!

YorGal

Actieve deelnemer
18 okt 2019
34
13
Brunssum
Beste mede-houtbewerkers,

ik ben een aantal jaar geleden begonnen met "serieus" hobby-matig houtbewerken.
Destijds ben ik naar de Hornbach gegaan en een Bosch PTS10 (1400W) gekocht.

Nu heb ik hier gaandeweg ervaren wat de limieten zijn van deze zaagtafel.
Het betreft een prima tafel om mee te beginnen, maar ik ben nu echt toe aan een nieuwe tafel met meer capaciteit.

Mijn werkzaamheden zijn nu heel divers. Van zagen van eikenhout, tropisch hardhout tot het zagen van palletplanken (zowel zagen in de breedte als in de lengte).
De projecten welke ik doe zijn ook zeer divers, het maken van snijplanken tot plantenbakken.
Ik ben opzoek naar een zaagtafel die wat meer vermogen heeft en precisie met zich mee brengt.

Hiervoor heb ik zelf een aantal modellen in gedachten met ook een budget (rond de 600€) in het achterhoofd.
De modellen zijn als volgt:

  • Makita MLT100 - 1500W - 260x30mm - €491,-
  • Dewalt DWE7485 - 1850W - 210x30mm - €520,-
  • Bosch GTS10J - 1800W - 254x30mm - €590,-
  • Dewalt DWE7492 - 2000W - 250x30mm - €700,-

De DWE7492 lijkt mij optimaal maar is eigenlijk 100,- boven budget.
Ik vraag mij af of iemand hier ervaring heeft met deze modellen en wat hij/zij zoal maakt met deze tafel.
Eventuele andere opties/modellen aan te raden rond dit budget is natuurlijk ook welkom!
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Hi, de search functie toevallig al geprobeerd? Hier is namelijk al veeeeel over geschreven.

Tipje van de sluier, gemiddeld genomen komt de Dewalt als winnaar uit de bus, in dit segment van zagen.
 
Laatst bewerkt:

s0ulmaster

Without magic smoke, it ain't broken
11 apr 2019
368
121
Enschede
Eens met hierboven. Afhankelijk van je ruimte is het of de dewalt of een 2ehands kabinetzaag/formaatzaag, maar voor dat laatste moet je met dat budget wel een beetje geluk hebben.
 

Peentjens

Actieve deelnemer
29 mei 2020
111
29
Amersfoort
Ook eens met hierboven. Ik heb zelf, naar tevredenheid, een 7485. Je zegt echter meer capaciteit te willen. Als dat gaat over max zaagdikte of max zaagbreedte, zou ik zeker de 7492 adviseren, wegens groter zaagblad en grotere tafel. Voor mij was compactheid en gewicht belangrijk en was de 7485 dus de betere keuze.
De Bosch ken ik niet, maar de instap makita gaat je niet de precisie brengen die je zoekt...
 

YorGal

Actieve deelnemer
18 okt 2019
34
13
Brunssum
Ook eens met hierboven. Ik heb zelf, naar tevredenheid, een 7485. Je zegt echter meer capaciteit te willen. Als dat gaat over max zaagdikte of max zaagbreedte, zou ik zeker de 7492 adviseren, wegens groter zaagblad en grotere tafel. Voor mij was compactheid en gewicht belangrijk en was de 7485 dus de betere keuze.
De Bosch ken ik niet, maar de instap makita gaat je niet de precisie brengen die je zoekt...
Inderdaad eens met jouw reactie. ik had al twijfels over deze makita. Voor wat betreft de 7485 heb ik veel goeds gelezen over zijn kracht en precisie. Wat voor klussen doe jij zoals met jou 7485?

Een formaatzaag gaat helaas niet passen in mijn garage. Zou wel een hele mooie toevoeging zijn geweest :)

Voor wat de zoekfunctie, ik volg deze topics al een tijdje maar het zou ideaal zijn als iemand een topic schrijft over de verschillende modellen en dan vastpinnen :) Deze topic heb ik aangemaakt om de laatste twijfel weg te nemen :)
 

Peentjens

Actieve deelnemer
29 mei 2020
111
29
Amersfoort
Ik gebruik de 7485 zowel voor precisiewerk (doosjes) als meubeltjes zoals bijzettafeltjes. Ook een eiken kast of badkamermeubel. Massief hout, maar ook plaatwerk. Om een volledige plaat op te delen is hij te klein, daarvoor gebruik ik in eerste instantie de cirkelzaag.
Ik heb, anders dan het compacte formaat (voor mij nodig) en de matige verstekgeleider, nog geen nadelen gevonden.
 

BoyS

Actieve deelnemer
15 jan 2018
153
80
Limburg
Ik heb de dw7492. Ik ben vanwege de precisie voor dewalt gegaan (rest van mijn gereedschap is voornamelijk Makita). En specifiek voor de 7492 vanwege de zaaghoogte. Als je bijvoorbeeld een crosscut slede of andere jigs maakt dan raak je al wat zaaghoogte kwijt.

Wat ik allemaal maak? De mogelijkheden zijn zeer divers met het ding. Ik vind het echt een waardevolle aanvulling en het ding staat nu onderhand centraal in mijn gereedschapgebruik.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.987
813
Omgeving Leiden
Budgetten kan je natuurlijk niet eindeloos oprekken ( zoals overheidsinstanties dat wel kunnen), maar 100 euro lijkt me nog wel te verantwoorden:
Je doet er gemakkeijk 5 jaar mee en dan kan je hem voor zeker de helft van de prijs verkopen.

Dus : 700 -350 = 350
350/5 = 70 euro per jaar
70 euro / 365 dagen = 19 cent per dag.
Het plezier dat je er aan hebt is goed voor minstens 3,50 per dag, dus je *verdient* elke dag 3,31 :)
 
Laatst bewerkt:
  • Haha
Waarderingen: benhout en bakkiet

antwerpenpjvan

Actieve deelnemer
9 jan 2017
221
102
Nijmegen
Budgetten kan je natuurlijk niet eindeloos oprekken ( zoals overheidsinstanties dat wel kunnen), maar 100 euro lijkt me nog wel te verantwoorden:
Je doet er gemakkeijk 5 jaar mee en dan kan je hem voor zeker de helft van de prijs verkopen.

Dus : 700 -350 = 350
350/5 = 70 euro per jaar
70 euro / 365 dagen = 19 cent per dag.
Het plezier dat je er aan hebt is goed voor minstens 3,50 per dag, dus je *verdient* elke dag 3,31 :)
Deze manier van rekenen moet ik onthouden voor willekeurig welke grote aankoop in de toekomst... 😂
 

Peentjens

Actieve deelnemer
29 mei 2020
111
29
Amersfoort
Even los van het creatieve rekenen ;-), als je denkt de grotere tafel en zaagdiepte te benutten, dan zou ik die 100 euro er ook bij leggen. Die ben je over een paar maanden vergeten en dan heb je nog jaren om te genieten van een goeie zaagtafel
 

YorGal

Actieve deelnemer
18 okt 2019
34
13
Brunssum
Budgetten kan je natuurlijk niet eindeloos oprekken ( zoals overheidsinstanties dat wel kunnen), maar 100 euro lijkt me nog wel te verantwoorden:
Je doet er gemakkeijk 5 jaar mee en dan kan je hem voor zeker de helft van de prijs verkopen.

Dus : 700 -350 = 350
350/5 = 70 euro per jaar
70 euro / 365 dagen = 19 cent per dag.
Het plezier dat je er aan hebt is goed voor minstens 3,50 per dag, dus je *verdient* elke dag 3,31 :)
ik ga het proberen op deze manier bij mijn vrouw:ROFLMAO:
Zonder grappen, als je zo redeneert klinkt het logisch. Ik ga mij eens verdiepen in de DWE7492 :)
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
916
318
Dat is i.d.d. de oplossing. Je hebt al een tijdje de Bosch, die helpt je ook nog wel even verder. Dus even de kiezen op elkaar om die 100 euro meer te sparen en zie aan daar is de 7492.... :)
Of je vrouw lief aankijken, maar dat vraagt wellicht een karrevracht aan tact, wellevendheid, vleivermogen, en wat dies mee zij....;)
 

Luinge

Actieve deelnemer
24 mei 2016
185
10
Ik heb de DWE7492 (hiervoor de Festool trekzaagtafel).
Tot nu toe ben ik zeer tevreden met deze zaag en loop ik nog niet tegen de grenzen aan.
Zou op termijn wel graag een zaag met een roltafel willen hebben, maar dat is weer het hogere segment (Kijk stiekum al naar de festool tks 80 set)
Ik doe er precisiewerk op, maar zaag er ook schaaldelen op van 8cm dik.
Het voordeel van de grotere zaagdiepte is, ook al reeds genoemd, een voordelen als je jig's gebruikt. Je verliest dan al snel weerbijna 2cm.

Je kan precies zagen met de DWE7492, maar moet wel wat tweaks doen om het goed te krijgen.
Er zijn ook wel meldingen van niet rechte tafelbladen, maar die van mij is recht (genoeg) Krijg soms ook wel het idee dat men een fijnmetaal specs wil hebben.
Eerste wat ik gemaakt heb is een zerro clearance insert, niet eens voor de goed zaagsnede, maar om te voorkomen dat er te grote stukken in de stofafzuiging vliegen. (zit er op de foto niet in, met mijn zerro clearance kan de zaagtafel net niet op de hoogste stand)

Ook kan in deze een dado stack. Kan een voordeel zijn.

Groet Roelof

zaag1.jpgzaag2.jpg
 

macabre

Actieve deelnemer
5 aug 2020
100
34
67
Kollum Friesland
Begrijpelijke redenatie, ik zit ook wel naar de DWE7492 te kijken, maar ik denk ook; heb ik dat echt nodig? Dikke balken oid gaan hier niet gebruikt worden, denk eerder 40mm. max. Ook de issues met de verstekgeleider hou je met beide tafels. En voor die €100 heb ik wel een verrijdbaar onderstel erbij of een degelijk (fijner) zaagblad. Dus ga ik voor de DWE7485, nu nog even wachten op de beschikbaarheid.
 

Luinge

Actieve deelnemer
24 mei 2016
185
10
Als je weet (of denkt) dat je die capaciteit niet nodig hebt kan je inderdaad die €100 besparen. Ik gebruik altijd zaagbladen van EcoTools kosten niks en zagen geweldig. Ik laat geen (dure) bladen meer slijpen. En persoonlijk vind ik het dewalt onderstel erg onhandig.
Maar ik denk dat het heel goed is dat je op een gegeven moment "uit je zaag groeit"
Ten eerste is de DWE7485 goed te verkopen, en tevens weet je daarna precies wat je dan wilt hebben.
Suc6 met de aankoop en veel plezier met de DWE
 

Luinge

Actieve deelnemer
24 mei 2016
185
10
Ja, maar dat was mij te veel werk. Ik heb nogal een stevige zerro clerance gemaakt. 5mm stalen plaat en daarop weer 7mm trespa. Moet dan in die stalen plaat frezen. De enkele keer dat ik in de hoogste stand moet neem ik de origenele maar even.
 

macabre

Actieve deelnemer
5 aug 2020
100
34
67
Kollum Friesland
Dan wordt het voor mij de DWE7485, hoe ik het ook benader en bekijk; het enige (dikke) houtwerk zal een CLS van 45mm. worden voor de slede.
Ga ook maar eens bij die ecotools bladen oriënteren, goed idee.
Het onderstel; ED4700-XJ is voor mij juist ideaal; op YT een stukje gezien qua werkhoogte en dan sluit deze hoogte mooi aan op mijn MFT tafel. Want langere lengtes worden wel gebruikt/gezaagd en die kan ik op deze manier zo doorschuiven zonder doorhangen.
En er komt bij, kies ik voor de DWE7485 alleen en krijg ik alsnog spijt kost dit ongeveer €50 extra; los kost deze €150 (ongeveer) en als set €100 erbij. Dat scheelt mij teveel. Ook is mijn werkruimte beperkt, dus rol ik hem zo in de hoek.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.