Woonbaar maken van oud casco schuur

robvansuilen

Actieve deelnemer
29 nov 2018
208
83
Aangezien het een sporenkap betreft zou je als het allemaal een beetje recht is. Ook tussen de sporen kunnen isoleren met harde isolatie zoals pir platen. Voordeel van pir is het de isolatiewaarde behoud als er vocht op mocht komen. Als ik het zo zie kun je de pir zelfs over de muur door laten steken. Als er dan vocjt door de dakpannen heen komt loopt het alsnog naar buiten.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.116
241
Goeree-Overflakkee
De eerste stap bij het maken van een nieuwe woning is het maken van tekeningen. Om die te kunnen maken moet het bestaande bouwwerk dus ingemeten worden. Dan kom je er snel genoeg achter wat de staat is. Dit kan dus nooit een verrassing zijn als je begint. Hooguit de zaken die onzichtbaar waren. Onzichtbare zaken lijken me niet aan de orde bij een schuur. Zijn deze stappen wel doorlopen?

Ik zie een blauwe Miofol. Welk type is dat? Ik zie op internet dat de blauwe dampopen is. Dus niet geschikt voor binnen. De folie loopt ook niet door over de daksporen. Gaat dat wel goed?
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
De eerste stap bij het maken van een nieuwe woning is het maken van tekeningen. Om die te kunnen maken moet het bestaande bouwwerk dus ingemeten worden. Dan kom je er snel genoeg achter wat de staat is. Dit kan dus nooit een verrassing zijn als je begint. Hooguit de zaken die onzichtbaar waren. Onzichtbare zaken lijken me niet aan de orde bij een schuur. Zijn deze stappen wel doorlopen?

Ik zie een blauwe Miofol. Welk type is dat? Ik zie op internet dat de blauwe dampopen is. Dus niet geschikt voor binnen. De folie loopt ook niet door over de daksporen. Gaat dat wel goed?
Blauw=koud, dus aan de koude zijde, rood=warm, dus aan de warme zijde.

Deze manier van aanbrengen is gewoon foutieve zuinigheid, het is 1 groot lek. Je hoort het dak eraf te halen en de folie over de sporen aan te brengen, dat is eigenlijk de enig echt goede methode. Je kunt hier geen enkele garantie op geven, want het voldoet totaal niet aan de voorschriften.

Tekeningen kosten tijd en dus geld, gevalletje net als de folie eigenlijk. Er zal wel geen vergunning zijn lijkt uit het voorafgaande, dus ook geen tekeningen. Dan span je het paard wat mij betreft achter de wagen. Dit moet je zo niet willen doen joh......
 

robvansuilen

Actieve deelnemer
29 nov 2018
208
83
Ik ben het met bovenstaande reacties eens dat de folie niet juist is aangebracht. Zoals ik al zei moet de folie over de sporen.

Er vanuit gaande dat dit een dampopen folie betreft en de isolatie aan de binnenkant komt zit hij, hoewel foutief aangebracht/ verwerkt, wel aan de koude zijde dus de positie is in orde.

Of het de juiste folie is is afhankelijk van hoe de isolatie en welke soort isolatie geplaatst gaat worden. Er zijn meer soorten dampopen folies met ieder hun eigen gebruik.

Nu is dit een renovatie bouw. Soms is het dan een kwestie van; kan het niet zoals het moet dan moet het als het kan. Maar ik hoop dat de klant later niet bij je terug komt als na een paar dagen stuif sneeuw de dooi inzet en het gips nat wordt.want die kans is echt reëel
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Emilio

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
454
94
Je hoort het dak eraf te halen en de folie over de sporen aan te brengen, dat is eigenlijk de enig echt goede methode.
Het is waarschijnlijk wel de beste methode maar zeker niet de enige. Met nauwkeurig werken valt hier best een goed resultaat te behalen. Tis ook de dampopen buitenfolie. Die hoeft niet hermetisch dicht te zitten.
Afhankelijk van de gebruikte isolatie zijn er ook verschillende oplossingen. Als je met bijv vlas isoleert kan dit wel werken. Ik zou de folie er wel netter inzetten.
 

robvansuilen

Actieve deelnemer
29 nov 2018
208
83
@a AvdLinden. als je de folie niet boven de sporen door laat lopen zal met stuifsneeuw of lichte regen in combinatie met harde wind het water dat onder de pannen komt zijn weg zoeken naar het laagste punt. Ik denk op de foto's van TS te zien dat de folie in banen tussen de sporen is aangebracht. Vocht heeft (zeker onder winddruk) de eigenschap naar het laagste punt te lopen. In dit geval tussen de folie en de sporen door. Dan valt het op de isolatie of op de afwerkingslaag (gips??)

Of als je "geluk"hebt dan absorbeerd je isolatie materiaal het vocht (bij steen en glaswol) indien de hoeveelheid vocht dan in de natte periodes van het jaar beperkt blijft zal in de droge periodes de isolatie weer op drogen door wind en temperatuur. Maar dit is natuurlijk een grote gok, bij een lange aanhoudende natte periode wordt je isolatie te nat. De isolatiewaarde loopt dan terug en op een gegeven moment zal vocht door lekken.

Hoe zou je dit probleem in de verwerking dan oplossen?

Hier wordt nog het een en ander op een rijtje gezet over isoleren zonder onderdak
 
Laatst bewerkt:

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.116
241
Goeree-Overflakkee
Ging er vanuit dat de isolatie er al achter zat. Er wordt flink geinvesteerd in het maken van een nieuwe woning en dan wordt er bezuinigd op één van de belangrijkste zaken: waterdicht maken van het dak. Ik vind dit prutswerk.

Het topic begon goed. Door de vraag te stellen of je zo'n opdracht moet aannemen toon je je een serieuze bouwer. Eerlijk gezegd twijfel ik hier nu aan.
 
  • Leuk
Waarderingen: The Boktor en Emilio

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Het is waarschijnlijk wel de beste methode maar zeker niet de enige. Met nauwkeurig werken valt hier best een goed resultaat te behalen. Tis ook de dampopen buitenfolie. Die hoeft niet hermetisch dicht te zitten.
Afhankelijk van de gebruikte isolatie zijn er ook verschillende oplossingen. Als je met bijv vlas isoleert kan dit wel werken. Ik zou de folie er wel netter inzetten.
Het is dus wel de enig juiste methode, die folie zit er om water af te voeren en dat doet hij nu op een compleet verkeerde manier. In het ergste geval wordt het vocht juist geconcentreerd en is het bijzonder contraproductief.
Het is bijzonder goed om champignons te kweken of over een paar jaar weer werk te hebben met het vervangen van rotte delen...
 
  • Leuk
Waarderingen: robvansuilen

robvansuilen

Actieve deelnemer
29 nov 2018
208
83
Als je echt de pannen en panlatten niet wil verwijderen om een fatsoenlijke waterdicht dampopen onderdak folie aan te brengen dan zou ik helemaal geen folie aanbrengen en isoleren met met alu gecacheerde pir platen tussen de sporen. de pir 2 cm smaller maken dan de afstand tussen de sporen en deze afpurren met flexpur (niet de gewone pur!). En natuurlijk steunlatten tussen de sporen om de pir te ondersteunen.

Op deze manier maak je zowel tegelijkertijd een isolerende laag als een zo goed mogelijk "waterdicht"onderdak.

Als het kan zou ik de pir tussen de sporen over de muurplaat heen naar buiten laten steken op deze manier wordt water dat eventueel op de pirplaten terechtkomt netjes afgevoerd.

Deze manier van dak maken zul je nergens terug vinden en is niet de beste oplossing maar een compromis tussen wat kan en wat zou moeten. het blijft met deze methode bijvoorbeeld een vraag hoe de aan twee kanten opgesloten sporen zullen reageren op vocht. dit kan minder goed weg en is dus een klein risico.
 
  • Leuk
Waarderingen: Emilio
26 sep 2020
14
3
Lekker bezig zie ik. Wel een opmerking mbt folie inhet dak. Toen ik een schuur bouwde werd door de fabrikant van de folie afgeraden gewapende ademende plastic folie te gebruiken als de isolatie ( in mijn geval steenwol) direct tegen de folie aankwam. Ik moest toen de zwarte spinvlies folie pakken. Reden is dat deze kan bufferen en zo druppelvorming tegengaat.
Dit was overigens wel een muur en geen dak. Maar op daken zie ik meestal ook de spinvlies variant.

Verder moet de folie eigenlijk onder de.pannen nu loopt de folie niet door en kan vocht langs de randen de isolatie in. Tenminste als ik het goed zie.
Ik heb me laten adviseren door een isolatie shop. Die bevestigden wel wat ik dacht. Dampopen folie met de leesbare tekst naar buiten onder de panlatten, tussen de balken (niet over de balken heen vouwen). Er mag geen contact zijn met de dampremmende folie en de dampopen folie. We gebruken PIR 100mm voor isolatie. Ik ben mij bewust van het vocht probleem. Helaas wilde de klant persee van binnenuit werken. Ik heb hem gewaarschuwd wat de conseqencies daar van zijn. Ik heb liever dat eventueel lekvocht van het dak langs de isolatie kan sijpelen, dan dat het vast komt te zitten in de sparren waardoor het hout kan gaan rotten. PIR neemt ook geen water op, dus voor de isolatie is het niet zo erg. Maar het is inderdaad niet 1 mooi glad waterdicht oppervlakte. Is niet mogelijk als we niet van buitenaf mogen werken.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Ik heb me laten adviseren door een isolatie shop. Die bevestigden wel wat ik dacht. Dampopen folie met de leesbare tekst naar buiten onder de panlatten, tussen de balken (niet over de balken heen vouwen). Er mag geen contact zijn met de dampremmende folie en de dampopen folie. We gebruken PIR 100mm voor isolatie. Ik ben mij bewust van het vocht probleem. Helaas wilde de klant persee van binnenuit werken. Ik heb hem gewaarschuwd wat de conseqencies daar van zijn. Ik heb liever dat eventueel lekvocht van het dak langs de isolatie kan sijpelen, dan dat het vast komt te zitten in de sparren waardoor het hout kan gaan rotten. PIR neemt ook geen water op, dus voor de isolatie is het niet zo erg. Maar het is inderdaad niet 1 mooi glad waterdicht oppervlakte. Is niet mogelijk als we niet van buitenaf mogen werken.
Dan had je de folie beter weg kunnen laten. Zo ga je alleen maar vocht opsluiten.
 
26 sep 2020
14
3
Dank voor alle reacties. Even voor de duidelijkheid. Ik heb me laten adviseren door een isolatieshop. Het is een bewuste keuzen om "tussen" de sparren de folie aan te brengen. Als ik het er omheen zou doen dan zou eventueel lekvocht tussen de folie en de sparren komen te zitten. Dan zou e.e.a. gaan rotten. Ik heb dan liever dat het geabsorbeerd wordt door de houten vellingdelen waarmee het dak afgetimmerd gaat worden. Eens, het is niet de ideale situatie, maar weinig andere keuze.

Feit is gewoon, wil ik het goed doen, moet het gewoon van buitenaf met nieuw dakbeschot. Klant wilde dit niet. Klant is volledig op de hoogte van dit feit en heeft risico's geaccepteerd.
 
26 sep 2020
14
3
Dan had je de folie beter weg kunnen laten. Zo ga je alleen maar vocht opsluiten.
Ben ik niet met je eens. Een hoop lekwater loopt gewoon over de folie onder het dak vandaan (is open aan onderzijde). Dat gene wat tussen de folie en de sparren komt is het enige echt probleem. Daar heb ik liever van dat het weg kan lopen, dan dat het tussen de folie en de spar vast komt te zitten. Geaccepteerd risico.
 
26 sep 2020
14
3
Als je echt de pannen en panlatten niet wil verwijderen om een fatsoenlijke waterdicht dampopen onderdak folie aan te brengen dan zou ik helemaal geen folie aanbrengen en isoleren met met alu gecacheerde pir platen tussen de sporen. de pir 2 cm smaller maken dan de afstand tussen de sporen en deze afpurren met flexpur (niet de gewone pur!). En natuurlijk steunlatten tussen de sporen om de pir te ondersteunen.

Op deze manier maak je zowel tegelijkertijd een isolerende laag als een zo goed mogelijk "waterdicht"onderdak.

Als het kan zou ik de pir tussen de sporen over de muurplaat heen naar buiten laten steken op deze manier wordt water dat eventueel op de pirplaten terechtkomt netjes afgevoerd.

Deze manier van dak maken zul je nergens terug vinden en is niet de beste oplossing maar een compromis tussen wat kan en wat zou moeten. het blijft met deze methode bijvoorbeeld een vraag hoe de aan twee kanten opgesloten sporen zullen reageren op vocht. dit kan minder goed weg en is dus een klein risico.
Goede tips! Dank daarvoor. Het plan is inderdaad om met flex-pur de PIR platen tussen de sporen aan te brengen. Ik zorg dat ik de PIR zo ver mogelijk en zo laag mogelijk op de muren laat eindigen.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Ben ik niet met je eens. Een hoop lekwater loopt gewoon over de folie onder het dak vandaan (is open aan onderzijde). Dat gene wat tussen de folie en de sparren komt is het enige echt probleem. Daar heb ik liever van dat het weg kan lopen, dan dat het tussen de folie en de spar vast komt te zitten. Geaccepteerd risico.
Het water loopt ook gewoon weg over de isolatie mits gecacheerd en dan is er geen risico op opsluiten, dat is er wel waar de folie over de isolatie loopt. Die folie voegt dus niets toe behalve risico.
 
  • Leuk
Waarderingen: Timmerbedrijf_Meibergen

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Dank voor alle reacties. Even voor de duidelijkheid. Ik heb me laten adviseren door een isolatieshop. Het is een bewuste keuzen om "tussen" de sparren de folie aan te brengen. Als ik het er omheen zou doen dan zou eventueel lekvocht tussen de folie en de sparren komen te zitten. Dan zou e.e.a. gaan rotten. Ik heb dan liever dat het geabsorbeerd wordt door de houten vellingdelen waarmee het dak afgetimmerd gaat worden. Eens, het is niet de ideale situatie, maar weinig andere keuze.

Feit is gewoon, wil ik het goed doen, moet het gewoon van buitenaf met nieuw dakbeschot. Klant wilde dit niet. Klant is volledig op de hoogte van dit feit en heeft risico's geaccepteerd.
Webshop zeker? Die zou ik niet heel serieus nemen.....

Beschot is niet noodzakelijk, wel een doorlopende folie.

Ben je van plan een dampremmer toe te passen?
 
26 sep 2020
14
3
Webshop zeker? Die zou ik niet heel serieus nemen.....

Beschot is niet noodzakelijk, wel een doorlopende folie.

Ben je van plan een dampremmer toe te passen?
Ja, het is een webshop, maar wel een hele degelijk onderneming met veel kennis. Heb veel met die mensen gesproken. Ik snap je skeptisme :)

Jazeker, dampremmende folie zo veel mogelijk luchtdicht aan de warme zijde. Dan aftimmeren met grenen vellingdelen. Eerst moet ik wel de sparren zo veel mogelijk gelijktrekken (opdikken, uitvullen) om een strak oppervlak te krijgen.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Ja, het is een webshop, maar wel een hele degelijk onderneming met veel kennis. Heb veel met die mensen gesproken. Ik snap je skeptisme :)

Jazeker, dampremmende folie zo veel mogelijk luchtdicht aan de warme zijde. Dan aftimmeren met grenen vellingdelen. Eerst moet ik wel de sparren zo veel mogelijk gelijktrekken (opdikken, uitvullen) om een strak oppervlak te krijgen.
Ik blijf sceptisch gezien het advies, het is gewoon geen goede oplossing om die folie zo toe te passen, nogmaals, weglaten is een betere oplossing.

De vraag is of een dampremmer een goede oplossing/wenselijk is. Gezien de buitenconstructie krijg je altijd indringing van vocht op enig moment. Met toepassen van een waterdicht membraam aan de binnenzijde gaat dat vocht bijna zeker aan de onderzijde van het dak er weer uitkomen, je creëert een waterdragend vlak nl. Condensatievocht bij niet toepassen van de dampremmer zal aan de buitenzijde van de isolatie plaatsvinden en dat sluit je daar dan ook weer op met de waterkerende folie. ook geen oplossing dus.

Je maakt zo een constructie die eigenlijk gemaakt is om problemen te geven, er gaat water indringen en na indringen kan het water niet verspreid weg en komt er aan de onderzijde geconcentreerd weer uit. Ik zou dit echt nooit zo doen, maar als je dit per se wilt gebruik dan iig een klimaatfolie, dat kan nog net wat soelaas bieden.....
 
  • Leuk
Waarderingen: Timmerbedrijf_Meibergen

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Je zou nog beter die folie op de sporen bevestigen, aan de binnenzijde, en dan verder naar binnen afwerken. Dan kun je er in ieder geval één geheel van maken en zit er tussen pannen en folie genoeg ruimte om te ventileren.
 
  • Leuk
Waarderingen: Timmerbedrijf_Meibergen

robvansuilen

Actieve deelnemer
29 nov 2018
208
83
De folie voegt in geval van het gebruik van gecacheerde pir platen bijna niets toe. Sterker nog omdat er nu folie komt tussen de zijkant van de pir plaat en de sporen. Zo kan de pur niet op de sporen hechten. Water kan nu tussen de sporen en de folie naar binnen lekken. Het geheel wordt dus minder waterdicht.

Het advies van de shop om op deze manier de folie te gebruiken lijkt me dus gewoon onjuist. Vraag het nog eens na of ze dat echt zo bedoelen en leg ze bovenstaande voor.

Bij gebruik van gecacheerde pir zou ik de folie echt weglaten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.