Beste timmermannen, timmervrouwen. Ik zit met een dilemma. Een klant heeft een oude schuur van 70 jaar oud. Deze wil hij graag bewoonbaar maken. Dat wil zeggen; Isoleren, folies aanbrengen, afwerken met gegroefde houten planken (vellingdelen). Dakisolatie aanbrengen, de vloer egaliseren. Dan voorzetramen erin daar waar er enkel glas oude raampjes zitten.
Het casco is enkelsteens. Alles is schots en scheef, niet vlakke grond, te dunne plafondbalken om een zolder op te maken. De sparren (dakregels) zijn allemaal van ongelijke dikte en dan vlak gemaakt aan de buitenzijde. Geen dakbeschot. Echt bedoeld als schuur.
Ik ben nu met hem in discussie of hij het niet gewoon tegen de vlakte moet gooien, de fundering egaliseren en dus hergebruiken om gewoon een nieuwe houten constructie van grond af aan te bouwen. Dit zou mijn advies zijn. Want, arbeid gaat heel duur worden om het enigzins naar wens te krijgen en de arbeid voor iets nieuws bouwen gaat minder zijn.
Ik heb hem uitgelegd, dat met alles wat je gaat doen in die schuur, bijv: het vastzetten van balken, het maken van een plafond, en het aftimmeren je continue tegen problemen aan gaat komen. Zeker als je met gegroefde vellingdelen e.e.a. wil aftimmeren moet alles gewoon vlak zijn, anders krijg je ze niet eens in elkaar geschoven.
Wat denken jullie, moet ik niet zeuren en gewoon doen wat de klant zegt of moet ik er van af blijven, tenzij hij besluit iets nieuws te bouwen? Hebben jullie ervaring met dit soort projecten? Graag jullie advies.
Met dank.