Woonbaar maken van oud casco schuur

26 sep 2020
14
3
Beste timmermannen, timmervrouwen. Ik zit met een dilemma. Een klant heeft een oude schuur van 70 jaar oud. Deze wil hij graag bewoonbaar maken. Dat wil zeggen; Isoleren, folies aanbrengen, afwerken met gegroefde houten planken (vellingdelen). Dakisolatie aanbrengen, de vloer egaliseren. Dan voorzetramen erin daar waar er enkel glas oude raampjes zitten.

Het casco is enkelsteens. Alles is schots en scheef, niet vlakke grond, te dunne plafondbalken om een zolder op te maken. De sparren (dakregels) zijn allemaal van ongelijke dikte en dan vlak gemaakt aan de buitenzijde. Geen dakbeschot. Echt bedoeld als schuur.

Ik ben nu met hem in discussie of hij het niet gewoon tegen de vlakte moet gooien, de fundering egaliseren en dus hergebruiken om gewoon een nieuwe houten constructie van grond af aan te bouwen. Dit zou mijn advies zijn. Want, arbeid gaat heel duur worden om het enigzins naar wens te krijgen en de arbeid voor iets nieuws bouwen gaat minder zijn.

Ik heb hem uitgelegd, dat met alles wat je gaat doen in die schuur, bijv: het vastzetten van balken, het maken van een plafond, en het aftimmeren je continue tegen problemen aan gaat komen. Zeker als je met gegroefde vellingdelen e.e.a. wil aftimmeren moet alles gewoon vlak zijn, anders krijg je ze niet eens in elkaar geschoven.

Wat denken jullie, moet ik niet zeuren en gewoon doen wat de klant zegt of moet ik er van af blijven, tenzij hij besluit iets nieuws te bouwen? Hebben jullie ervaring met dit soort projecten? Graag jullie advies.

Met dank.
 

jabjab

Actieve deelnemer
10 mei 2011
259
130
Leeuwarden
Ik ben geen timmerman (of timmervrouw) maar als je gevoel zegt dat het niet kan dan zou ik er niet aan beginnen. Volgens mij moet je niet aan iets beginnen waar je zelf geen vertrouwen in hebt. Als het wel haalbaar is maar veel duurder kun duidelijk uitleggen dat het veel meer kost om de oude schuur bewoonbaar te maken dan om helemaal van scratch op te bouwen.

Maar wellicht heeft de klant een emotionele band met de schuur en wil hij daarom niet dat de boel plat gaat? dat kan natuurlijk ook en kom je wederom op de uitleg waarom het dan duurder gaat worden. misschien kun je in dat geval een deel laten staan en een deel vervangen?

zomaar wat gedachten van een leek :)



Ps. Misschien leuk om je ook even voor te stellen op het Forum ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Timmerbedrijf_Meibergen

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
Voortbouwen op een ongeschikte basis levert alleen frustraties op, zowel tijdens als na de klus.
Platgooien of aan iemand anders overlaten.

Misschien is het mogelijk om wat oud materiaal in het nieuwe geheel op te nemen, dan kan de opdrachtgever zijn nostalgische gevoelens daar in kwijt.
 

WeNS

Actieve deelnemer
25 dec 2020
35
14
Bodegraven
Volledig eens met de vorige twee forummers. Vraag de klant eerst naar de reden waarom hij zo aan de oude schuur hecht. Misschien hoort de schuur bij een even oude boerderij of zo, en is hij nu bang dat er straks een hypermoderne schuur naast komt te staan als hij kiest voor iets nieuws?
Zoals de basis nu is zou ik er zelf niet aan beginnen. Goede kans dat het straks op jou wordt afgewenteld als er problemen ontstaan of het eindresultaat niet naar wens is.
 
  • Leuk
Waarderingen: Timmerbedrijf_Meibergen

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Inderdaad, vraag de klant waarom hij toch wil voortborduren op deze basis. Als het qua vergunning een vereiste is (hier in de omtrek al meermalen gezien) dan kun je op de kop gaan staan, maar zal het toch op basis van de bestaande schuur gemaakt moeten worden.

Wel moet je dan uiteraard een goed plan maken, zodat alles zo goed mogelijk uitgevoerd kan worden. Bijvoorbeeld door muur voor muur aan te pakken, de fundering van binnenuit te verbeteren, etc. Dat is uiteraard duurder, maar zolang het in goed overleg met de klant gaat dan zie ik weinig bezwaren.
 

Count Chocula

Actieve deelnemer
12 sep 2018
275
228
Zeeuws Vlaanderen
Het lijkt er heel erg op alsof je het wagenhuis van onze boerenschuur beschrijft. Wij zitten met hetzelfde dilemma. Er zit nog niet eens een fundering in maar we overwegen er een appartement voor verhuur in te maken. Wij zijn er ook nog niet uit. Ik volg deze daarom even met aandacht :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Timmerbedrijf_Meibergen
26 sep 2020
14
3
Dank voor jullie reacties @jabjab zal ik doen ;-)

De klant is niet zozeer gehecht aan de schuur, hij is net in dat huis komen wonen, alleen hij vind het er leuk bij passen kwa uiterlijk. Daarnaast denkt hij goedkoper uit te zijn als hij dit opknapt i.p.v. opnieuw begint. Ik heb hem uitgelegd dat je waarschijnlijk kwa arbeid duurder uit bent en niet het gewenste resultaat krijgt als je het oude casco gebruikt.

En het klopt absoluut @Kor dat het alleen maar kopzorgen geeft, tijdens en na de bouw.

@LeonvB goed punt. Ik denk dat de klant hier zelf nog niet over nagedacht heeft, maar het zou wel eens zo kunnen zijn.
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Dank voor jullie reacties @jabjab zal ik doen ;-)

Ik heb hem uitgelegd dat je waarschijnlijk kwa arbeid duurder uit bent en niet het gewenste resultaat krijgt als je het oude casco gebruikt.

Als je dat met een offerte hard kan maken, lijkt mij het duidelijk toch? Vergis je niet in de kosten om het weer bouwrijp te maken. Als je maar wat met de grond doet, moet je een bodemonderzoek laten doen. Ik weet niet uit welke regio je komt, maar in bepaalde regio's is dat garantie voor problemen. Bijvoorbeeld in omgeving twente asbest. Daarnaast zal je een omgevingsvergunning moeten aanvragen en als de functie wonen is komen er nog veel meer eisen bij als het nieuwbouw wordt.

Op al je overige opmerkingen:
- Ik neem aan dat je halfsteens bedoelt? Dat het scheef is maakt niet zoveel uit. Als je gaat isoleren moet je toch uitvullen dus wat is het probleem?
- Plafond zelfde. Je raggelt normaal toch ook uit? hoe ongelijk het is maakt in het werk niet heel veel uit.
- verdieping erin? Ik kon niet helemaal uit je verhaal opmaken of dit nou de bedoeling was. Hier begint het wel wat omslachtig te worden en inefficiënt.


 
  • Leuk
Waarderingen: Timmerbedrijf_Meibergen

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.096
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
het voelt altijd comfortabeler en zekerder aan als je met een nieuwe onbeschreven lei kan beginnen
enkel op basis daarvan kan je standaardprijzen geven
stel je klant voor de keuze: vanaf nul beginnen of maximaal voortbouwen op wat er staat
in het 1ste geval weet je wat de marktprijzen zijn
in het 2de geval werk je in regie, én dien je met een korte regelmaat fakturen in voor je uren + het materiaal (+ de winst die je fiscaal verondersteld wordt daar op te nemen), én verwacht je betaling op heel korte termijn, zo niet stop je totaal, én je zet dit vooraleer je start duidelijk op papier
in het 3de geval ga je hier bankroet aan
 
26 sep 2020
14
3
Als je dat met een offerte hard kan maken, lijkt mij het duidelijk toch? Vergis je niet in de kosten om het weer bouwrijp te maken. Als je maar wat met de grond doet, moet je een bodemonderzoek laten doen. Ik weet niet uit welke regio je komt, maar in bepaalde regio's is dat garantie voor problemen. Bijvoorbeeld in omgeving twente asbest. Daarnaast zal je een omgevingsvergunning moeten aanvragen en als de functie wonen is komen er nog veel meer eisen bij als het nieuwbouw wordt.

Op al je overige opmerkingen:
- Ik neem aan dat je halfsteens bedoelt? Dat het scheef is maakt niet zoveel uit. Als je gaat isoleren moet je toch uitvullen dus wat is het probleem?
- Plafond zelfde. Je raggelt normaal toch ook uit? hoe ongelijk het is maakt in het werk niet heel veel uit.
- verdieping erin? Ik kon niet helemaal uit je verhaal opmaken of dit nou de bedoeling was. Hier begint het wel wat omslachtig te worden en inefficiënt.
Dank Sven voor je antwoord. Er moet een soort vliering in komen waar iemand kan slapen. Verder wordt het een geheel open ruimte.

Ik vul de wanden inderdaad uit met isolatie, maar het regelwerk wat we op de muur gaan monteren wil ik natuurlijk ook mij recht en uitgelijnd hebben, zeker als je met gegroefde planken e.e.a. wil afwerken. Dus dan is het een kwestie van shimmen. De muren zijn het minst zorgelijk. Het dak wordt ook geisoleerd, dat gebeurt dan tussen de dakregels in en daarna wordt het afgewerkt. Je wilt dan natuurlijk ook e.e.a. vlak hebben om het af te werken op de balken. Of zeg jij, gewoon uitvullen die handel?

Even voor de duidelijkheid. De dakregels (sparren) zijn van verschillende dieptes (diktes maakt niet uit), dus binnenzijde ligt het niet gelijk.

Denk je zelf dan nog wel hier wat van te kunnen maken?
 
26 sep 2020
14
3
het voelt altijd comfortabeler en zekerder aan als je met een nieuwe onbeschreven lei kan beginnen
enkel op basis daarvan kan je standaardprijzen geven
stel je klant voor de keuze: vanaf nul beginnen of maximaal voortbouwen op wat er staat
in het 1ste geval weet je wat de marktprijzen zijn
in het 2de geval werk je in regie, én dien je met een korte regelmaat fakturen in voor je uren + het materiaal (+ de winst die je fiscaal verondersteld wordt daar op te nemen), én verwacht je betaling op heel korte termijn, zo niet stop je totaal, én je zet dit vooraleer je start duidelijk op papier
in het 3de geval ga je hier bankroet aan
Het gaat sowieso op basis van regie zoals je zegt. Ik heb hem met klem gezegd dat ik hier geen offerte voor kan maken en inderdaad per week afrekenen. Hij snapt de consequentie. Er zal ook met koeieletters in de offerte staan dat ik geen verantwoordelijkheid neem als het werk niet naar tevredenheid wordt afgeleverd.

Maar even los daar van. Ik heb op dit moment gewoon even veel aan input en ervaring van anderen. Dat helpt mij om voor mezelf een beslissing te kunnen maken over wat ik hier mee wil.

Dus dank daarvoor.
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Heb geen foto's gezien. In Zweden zijn ronde sparren balken heel gebruikelijk, je pakt gewoon een lijn die je spant pakt een raggel plaatst die haaks op de spar en gaat onderling uitvullen. Zoveel werk is dat ook weer niet toch? Wel is belangrijk de staat van de huidige constructie te beoordelen of te laten beoordelen.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.096
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
De dakregels (sparren) zijn van verschillende dieptes (diktes maakt niet uit), dus binnenzijde ligt het niet gelijk.
ik veronderstel dat je op de sparren latten dwars of langs kan plaatsen waarvan de onderkant in 1 rechte lijn komt
tussen de sparren + die latten steek je de isolatie
op die latten plaatse je de binnenafwerking in 1 vlak
voorwaarde is dat de sparren dit extragewicht kunnen dragen

een foto toont meer dan 1.000 woorden
 
  • Leuk
Waarderingen: Timmerbedrijf_Meibergen

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.096
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik heb op dit moment gewoon even veel aan input en ervaring van anderen. Dat helpt mij om voor mezelf een beslissing te kunnen maken over wat ik hier mee wil.
heb dit ook al meegemaakt
klanten die geen enkel technisch inzicht hebben, maar er van uit gaan dat enkel zij (zoals altijd in hun kijk op de wereld) gelijk hebben
even in discussie gaan, en dan duidelijke afspraken maken, zodat je niet de klos wordt van de onkunde (onwil) van iemand anders
anderzijds kan ik mij er in vinden dat een klant vindt dat nostalgie een prijs heeft, die ik zelf niet zou betalen
 
  • Leuk
Waarderingen: Timmerbedrijf_Meibergen

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Die wanden lijken met minste probleem. Als het moet blijven staan, dan vloer er uit, schuimbeton er in, eventueel vloerverwarming, dekvloer. Op de dekvloer metalstud voor de wanden. En eerst het plafond verstevigen met extra balken. Dat en het dak aftimmeren, lijkt me het lastigste.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
706
Enschede, Twente
Een docent van mijn academie kocht ooit een station met locomotiefloods. Mocht-ie van de gemeente niet verbouwen. Heeft-ie in de loods een huis gebouwd.
Oftewel: je zult denkelijk een goede constructie in het gammele ding kunnen neerzetten, met goede isolatie etc. Dan is die schuur een extra schil waarvan het niet zoveel uitmaakt hoe goed die nog is. Uiterlijk blijft hetzelfde, binnen zo luxe en mooi als je maar wilt!
(Ik weet - het is niet een realistische optie, maar ik kan hier eindeloos over fantaseren…)
 
  • Leuk
Waarderingen: Joost Kok en The Boktor

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.