Woodpeckers, is de prijs reëel?

LvdE

Actieve deelnemer
23 sep 2020
168
143
Bunde
Graag zou ik willen weten van jullie die al de producten van woodpeckers hebben gebruikt of het merk echt zo goed is als de prijs zou moeten doen verwachten.

Ik zou graag een echte nauwkeurig winkelhaak willen met metrische maatverdeling. Nu kom ik snel woodpeckers tegen. Maar voor een exemplaar van 150mm betaal je snel een euro per mm. Is dit het echt waard? Veel nauwkeuriger en makkelijker en veelzijdiger in gebruik dan anderen? Of zijn er ook goede alternatieven? Dit natuurlijk even los van beschikbaarheid wat op dit moment een drama is.

Kortom:
Woodpeckers of een goed alternatief?
Prijs oke, of echt eigenlijk te duur maar je moet gewoon even door de zure appel heen en daarna genieten van een fijne tool?

Ik lees graag jullie ervaringen, meningen en ideeën hierover.

Mvg luuk
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
831
437
Noord-Veluwe
Ze zijn inderdaad erg duur. Maar de kwaliteit van de spullen is goed en de service is absoluut uitmuntend (heb ikzelf meer dan eens mogen ervaren, dus dat is uit eerste hand).

Maar je zou ook kunnen overwegen een (gecertificeerde) winkelhaak uit de metaalbewerking te kiezen. Die zijn nog een stap nauwkeuriger (helemaal niet nodig voor houtbewerking), maar tegelijkertijd ook goedkoper. Ik heb voor het ijken van alle andere winkelhaken in mijn werkplaats een grote Vogel (DIN 875 GG0), maar het kan ook voor minder heel behoorlijk zijn. Het enige nadeel is dat ze minder lekker in de hand liggen en een stuk zwaarder zijn.

Mocht je er uiteindelijk voor kiezen toch voor de Woodpeckers te gaan, dan raad ik je sterk aan de RVS versie te kiezen i.p.v. de alu versie. Het blad daarvan is veel dunner en daardoor praktischer/nauwkeuriger in gebruik (parallax). Zelf vind ik de uitsparingen voor aftekenen in de RVS versie ook heel fijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: Boktor026

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Ik heb een T-haak van Wp en nog wat ander dingen. Zijn ze waard wat ze kosten? Euhh — nee, niet echt. De aluminium meetspullen zijn vaak niet handig in gebruik, want te fors, waardoor je maataanduidingen niet makkelijk op de goede plek krijgt. Een ander verhaal is het als je kiest voor een uitvoering met staal, want dan gaat dat probleem niet op.
Om een lijn haaks te tekenen, dat is dan wel weer ok. Maar dan kun je ook een klassieke tekenhaak kopen (Rumold bijv. in de kantoorboekhandel of kunstmaterialenwinkel), voor veel minder.
De eenmalige gereedschappen zijn sowieso veel te duur voor wat je krijgt bij Wp. Je betaalt zeker over de prijs voor de ontwikkelingskosten, die ze over een relatief kleine oplage verdelen.
Waarom ik dan wel wat van hun spullen heb? Ze zien er cool uit. De simpele haken zijn wel goed en handig, zolang je ze niet gebruikt om maten uit te zetten.
Wat wel een top-investering is: de Incra markeerlinealen. Beetje kwetsbaar, maar super precies. Sander verkoopt ze.
 
  • Leuk
Waarderingen: city17 en Petrolhead

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ik sluit me aan bij de twee voorgaande topics. Ik heb er ook een paar van WP. Erg tevreden maar als ze vallen zijn ze ook van maat af. Wel vrij eenvoudig weer recht te krijgen. Wil je echt zuiver werken neem dan een haak din 00 Deze zijn zeer nauwkeurig en ik gebruik hem om mijn haken te testen en een heel kleintje voor zwaluwstaarten. Dat kleintje heb ik in de fabriek gekregen toen ik er een rondleiding kreeg. Ik wil geen haken die minder nauwkeurig zijn dan din 0. Er zijn best goedkope haken die ook goed zijn, je moet ze eerst even testen.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.955
797
Omgeving Leiden
Ziet er mooi uit, maar ik vind het de prijs niet waard. Nogal Amerikaans:alles voor de looks.
Kijk anders een bij Starret. Ook aan de prijs, maar vergeleken met Woodpeckers goedkoper en onbewiste kwaliteit.
HookedOnWood had een flimpje met meetgeredschap uit China. Bleken ook nauwkeurig.
 
  • Leuk
Waarderingen: rinus

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Wij hebben een paar Woodpeckers dingetjes. Ze zijn erg duur - meestal omdat je idd de ontwikkelkosten over kleine oplages verdeelt - en vast ook wel vanwege het imago. Ik vind ze over het algemeen wel cool, maar ben wel erg selectief in wat ik dan wel zou willen hebben. Wij hebben o.a. de slijphulp - erg kostbaar maar wel heel goed over nagedacht.

Het geld waard? dat moet je helemaal zelf vaststellen. Het is een beetje vergelijkbaar met fietsen (lig zoals het 30 jaar geleden was): boven een bepaalde klasse ging je door je neus betalen - voor elke gram minder een gulden meer. De prijs/kwaliteitscurve is bepaald niet lineair ;-)
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
831
437
Noord-Veluwe
Als ik je een tip mag geven: kijk eens naar Shinwa, als je op zoek bent naar goed spul voor een redelijke prijs . Daar ben ik altijd erg tevreden over en ik heb nog nooit spijt gehad van een aankoop van hun.
 
  • Leuk
Waarderingen: Nova en Charel09

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
Een nauwkeurige winkelhaak voor hout vereist eigenlijk alleen dat je hem kan stellen.
de haken uit de metaal vind ik zelf veel te lomp.

ik werk het liefst met mijn stalen lineaal waarop ik een houten klosje heb bevestigd
recht gezet op een stukje muliplex met een rechte kant.
die zit met 3 boutjes vast er is echt geweld nodig om hem uit de haak te halen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Yozu

hdv

Post veel
24 nov 2019
831
437
Noord-Veluwe
De winkelhaken van Ulmia zijn heel nauwkeurig na te stellen met inbusboutjes, zonder dat je je zorgen hoeft te maken dat ze in de loop der tijd minder nauwkeurig worden. Erg handig als je er eens een keertje hebt laten vallen. :oops:🤐
 

LvdE

Actieve deelnemer
23 sep 2020
168
143
Bunde
Dankjewel allemaal. Hier was ik dus precies naar op zoek. De mening en ervaringen die ik zo lees zeggen mij het volgende:

WP;
Goed en fijn maar wel duur. Niet alles is goed. Vooral de stale varianten zijn handig.

Alternatieven;
- Ulmia, mooi en precies, jammer maar aan 1 kant maat aanduiding.
- Shinwa, goedkoop. Op voorraad en lijkt prima. Preciezie onbekend.
- Incra, goed en precies, geen maat aanduiding.
- Engineering DIN blokhaken, precies, in verhouding goedkoop. Precies, wel zwaar en geen maat aanduiding.

Nu neig ik toch naar WP ivm de veelzijdigheid (2 zijkanten maat aanduiding) afteken hulp gleufjes ligt en toch sterk door gebruik van staal.

Dan nu vooral de vraag. Welke maat?
150mm? Of 150 en 300? Welke gebruiken jullie het meeste en bij welke werkzaamheden?
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.955
797
Omgeving Leiden
150 én 300 :) Dat is wat je wil horen toch?
Neen hoor, in de praktijk gebruik ik beide maten. Heel vaak 150, minder vaak 300. Ligt ook aan de werkstukken natuurlijk.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Zeker de RVS WP winkelhaak nemen dan inderdaad. De 'dikke' rode zijn echt onhandig om precies af te tekenen.

Ik weet niet of je het al gezien hebt, maar bij de WP winkelhaken verschillen de maataanduidingen aan de verschillende zijdes. De ene meet van de buitenzijde vd haak, de andere van de binnenzijde.

Ikzelf heb Woodpeckers en Incra meetgereedschap in gebruik, en merk dat ik de Incra 150mm T-liniaal het vaakst gebruik. Bij aftekenen van grotere lijnen/afstanden de WP 600mm T-liniaal.

Het enige wat ik wel nog zou willen van de rode kant, is een pocket T-square. Puur omdat die beter tegen wat misbruik kan. De Incra is daar gevoeliger aan.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.754
979
Omgeving Eindhoven
Ik heb zelf de blok/verstekhaak van Shinwa (deze) en dat is bij mij het meest gebruikte aftekengereedschap.

Misschien nog een mogelijkheid. Als het je gaat om een T-lineaal: Dennis van HookedOnWood heeft meerdere reviews geschreven over gereedschappen van Banggood. Onder andere over de T-linealen van Veiko, en hij was daar erg tevreden over.
In onderstaand filmpje laat hij die zien (vanaf minuut 13), maar in zijn andere video's komen meer WoodPeckers (en anderen) gelijkende artikelen voorbij vanuit China.
 

LvdE

Actieve deelnemer
23 sep 2020
168
143
Bunde
Het is toch de 150mm WP geworden.
Eerste indruk is goed. Erg gelikt en doordacht design met wat op goede kwaliteit lijkt van materialen en afwerking. Niet heel licht, maar ook weer niet te zwaar.
Of het echt het geld waard is kan ik nu nog niet zeggen. Dit zal een goede praktijk test moeten uitwijzen.
20220118_131327.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Petrolhead

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Toch wel een schot in de roos, die winkelhaak. Het fijne aan die grotere openingen in het liniaal is ook dat ze ervoor zorgen dat je er vrijwel elke dikte van potlood mee kan gebruiken, ipv enkel 0,5 mm zoals bij de Incra bijv of 0,7 mm bij andere WP linialen.
 

Fugazi Furniture

Nieuw lid
8 jul 2021
10
18
Amsterdam
Ik ben niet zo dol op WP omdat ze maar door blijven gaan met het ontwikkelen en produceren van nieuwe variaties op winkelhaken, meestal volstrekt overbodig. De markt is volgens mij volledig overvoerd met dingen waarvan mensen wordt wijsgemaakt dat ze niet zonder kunnen, en 99 % van de tijd is is dat gewoon niet waar. Ik heb een grote en kleine Starret, meer heb je eigenlijk niet nodig normaal gesproken. Uit principiele overwegingen koop ik liever geen Chinese producten.
 

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
Het is toch de 150mm WP geworden.
Eerste indruk is goed. Erg gelikt en doordacht design met wat op goede kwaliteit lijkt van materialen en afwerking. Niet heel licht, maar ook weer niet te zwaar.
Of het echt het geld waard is kan ik nu nog niet zeggen. Dit zal een goede praktijk test moeten uitwijzen.
Bekijk bijlage 113613
En inmiddels een paar maanden verder, nog steeds tevreden mee? (ik overweeg deze ook te kopen)
 

LvdE

Actieve deelnemer
23 sep 2020
168
143
Bunde
En inmiddels een paar maanden verder, nog steeds tevreden mee? (ik overweeg deze ook te kopen)
Ja zekers, zeer tevreden. Gebruik hem erg veel. Format is zeer handzaam. Niet te zwaar, maar ook weer niet te licht. snel in gebruik en makkelijk af te lezen. Ben er zelf over aan het denken om ook de grotere broer 300mm aan te schaffen. Echter is deze niet op voorraad en alleen als set met de 150mm te verkrijgen. Mocht je er echt een willen kopen kunnen we miss iets regelen..ik haal een nieuwe set, doe de nieuwe 150mm in de nagenoeg niet gebruikte mdf houder en verkoop deze aan jou?
 
  • Leuk
Waarderingen: MartijnEHV

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.