Woodpeckers, is de prijs reëel?

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
Ja zekers, zeer tevreden. Gebruik hem erg veel. Format is zeer handzaam. Niet te zwaar, maar ook weer niet te licht. snel in gebruik en makkelijk af te lezen. Ben er zelf over aan het denken om ook de grotere broer 300mm aan te schaffen. Echter is deze niet op voorraad en alleen als set met de 150mm te verkrijgen. Mocht je er echt een willen kopen kunnen we miss iets regelen..ik haal een nieuwe set, doe de nieuwe 150mm in de nagenoeg niet gebruikte mdf houder en verkoop deze aan jou?
Dank voor je snelle reactie, goed om te horen! wat betreft de set: ik ben van plan om een set te kopen aangezien ik momenteel een 300mm heb en die ook wel vaak gebruik dus daar schieten we niet zo veel mee op, anders prima idee.. wellicht is er een ander die wel interesse in de 150mm heeft..
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.446
539
Ik ben niet zo dol op WP omdat ze maar door blijven gaan met het ontwikkelen en produceren van nieuwe variaties op winkelhaken, meestal volstrekt overbodig. De markt is volgens mij volledig overvoerd met dingen waarvan mens.
Dit is inderdaad gewoon de waarheid.
Als winkelhaak blijkt de Stanley het echt goed te doen. Elk jaar komt er minstens een dozijn voor mijn neus voorbij op mijn werk, en bij nameten met een DIN 00 zijn die altijd correct geweest. Zelf heb ik er ook 3 van aangeschaft en die zijn 90 graden..

Ik kijk ze alvorens ze¨( persoonlijk, voor mezelf, privé) aan te schaffen telkens goed na, vergelijk ze met andere merken winkelhaken van andere afmetingen. Misschien overdreven, maar het geeft wel een goed gevoel over de aankoop.

Tot nu toe kan ik die adviseren, en zeker voor mensen die geen zotte bedragen kunnen uitgeven. Je kunt er even goed houtverbindingen van de allerhoogste hoogste kwaliteit mee maken. En anders moet je meer oefenen.
De winkelhaak van Vogel( op mijn werk), bleek niet ( meer?) correct te zijn. Ik heb ze na een tijd uit circulatie gehouden te hebben, eens onder handen genomen en die terug recht gekregen. Dat forceren zal ik mogelijk niet kunnen herhalen, dat moet nog ervaren worden. Ik bracht ze terug in omloop, maar ga die wel in het oog houden.
Vele andere , "betere " merken komen ook vaak voorbij, en het aantal dat niet voldoet bij aanschaf is best hoog .

groeten
Ornament
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Ja ik heb ook de ervaring dat er bij mij best veel haken liggen die nieuw al uit de haak waren. Ook van bekende merken. Mijn 40 cm woodpecker is na een val weer eens uit de haak. Of ik deze weer zou kopen weet ik niet.
Ik vind het nu, met de steeds stijgende prijzen, wel erg aan de prijs worden. Starret is tot nu toe mijn favoriet.
 
  • Leuk
Waarderingen: Boktor026 en ornament

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.446
539
Hetzelfde met waterpassen
Ja ik heb ook de ervaring dat er bij mij best veel haken liggen die nieuw al uit de haak waren. Ook van bekende merken. Mijn 40 cm woodpecker is na een val weer eens uit de haak. Of ik deze weer zou kopen weet ik niet.
.
Helaas is mijn ervaring mat waterpassen hetzelfde. Eigenlijk onbegrijpelijk: waterpassen hebben maar één functie. Winkelhaken hebben ook maar één functie. De fabrikant moet zich dus daar maar op concentreren.

Waarom voldoen ze zo vaak niet?

Daaron was ik blij verrast dat de Stanley winkelhaken het tot nu toe goed deden. Ook merkwaardig is dat Facom winkelhaken er tamelijk gelijk uitzien ( niet helemaal) en zelfs nog goedkoper zijn , bij mijn ijzerhandelaar. Bij mijn testen in de winkel bleken ze even nauwkeurig. Alleen vond ik de cijfers minder leesbaar.
Dus Stanley won.

Ik heb verder een zekere argwaan tov het merk Stanley. Ik zag enkel schaven van dit merk waren zodanig waarvan zowel het bed als het schaafmes een grote twist hadden. Ik heb de eigenaar aangeraden om een andere ( chinese ) te kopen, want daar wilde ik niet aan beginnen. Moest het de mijne zijn, zou het als uitdaging mischien nog afgesteld worden. Puur voor de sport. Economisch totaal onhaalbaar.

Groeten

Ornament
 

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
Reden voor mij voor de woodpeckers is dat het niet alleen haaks is maar ook het is staal, het is duidelijk afleesbaar met de markeringen erin gelasered dus het kan niet slijten. De gaten zijn gemaakt voor verschillende diktes van aftekenpotloden.

Welke andere winkelhaken hebben deze features?

(Het ontbreken van bovenstaand ben ik nu al vaak genoeg tegenaan gelopen)
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Lees je dit op een Apple product dan ja absoluut.
Kijk anders eens naar vogel meetgereedschap.
of bij banggood veiko t-rulers.
of stuur een berichtje naar bapist voor advies voor een goede winkelhaak.
 

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
Lees je dit op een Apple product dan ja absoluut.
Kijk anders eens naar vogel meetgereedschap.
of bij banggood veiko t-rulers.
of stuur een berichtje naar bapist voor advies voor een goede winkelhaak.
Wat bedoel je met Apple product?

Veiko haken heb ik ja maar m’n 300mm haak is al verbogen terwijl ik er geen gekke dingen mee gedaan heb. De 600mm haak is daarentegen wel erg solide! Vogel spullen hebben zo te zien geen gaten in de winkelhaken. Baptist kom ik al veel te vaak en ken het assortiment wel nu.. daar ben ik ook niks tegengekomen dat de features van woodpeckers heeft.. ik snap dat WP erg duur is en zou graag een goedkoper alternatief gebruiken maar ik kan geen gelijkwaardige producten vinden.
 

Rdl

Post veel
7 okt 2021
969
397
hilversum
Wat bedoel je met Apple product?

Veiko haken heb ik ja maar m’n 300mm haak is al verbogen terwijl ik er geen gekke dingen mee gedaan heb. De 600mm haak is daarentegen wel erg solide! Vogel spullen hebben zo te zien geen gaten in de winkelhaken. Baptist kom ik al veel te vaak en ken het assortiment wel nu.. daar ben ik ook niks tegengekomen dat de features van woodpeckers heeft.. ik snap dat WP erg duur is en zou graag een goedkoper alternatief gebruiken maar ik kan geen gelijkwaardige producten vinden.
Heb er hier ook 1 van Veiko.
Die werd al beschadigt aangeleverd....
Dat bestel ik niet snel een 2de keer.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Lees je dit op een Apple product dan ja absoluut.
Kijk anders eens naar vogel meetgereedschap.
of bij banggood veiko t-rulers.
of stuur een berichtje naar bapist voor advies voor een goede winkelhaak.
Ja dan krijg je die japanse. Zijn prima haaks maar het korte deel is vrij dik en blijft niet liggen op het hout en er zit geen schaal verdeling op. Althans niet op het model wat ik heb. Die vind ik op dit model niet belangrijk.
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Net als bij Apple is woodpeckers all about marketing. En als dat bij je past dan is dit absoluut het product voor jouw.

Maar in hoeveel profecionele werkplaatsen zie je woodpeckers meetgereedschap? Vooral youttube hangt er vol mee.
Er worden al generaties lang pracht hout producten gemaakt allemaal zonder woodpeckers. Het lijkt me niet dat, woodpeckers het verschil maakt.

Her een paar links naar goed meetgereedschap:

Dit kan je bjina allemaal kopen en dan hou je nog steeds geld over als je een woodpeckers gekocht had.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
850
445
Noord-Veluwe
Shinwa heeft goede producten voor een nette prijs. Ze hebben niet alle features van WP, maar er is helemaal niets mis mee. En wat schaalverdeling betreft: is dit wat je wilt?


Ze hebben ook timmermanshaken die helemaal plat zijn. Zoiets als dit bijvoorbeeld:


Alles uiteraard ook in verschillende afmetingen.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
850
445
Noord-Veluwe
Wat Veiko betreft: koop het niet als je geld je lief is. Volgens mij is deelnemen aan een loterij kansrijker.

Ik heb ooit een winkelhaak van hun gekocht na aandringen van een bevriende houtbewerker uit Duitsland en die was eerlijk gezegd niet slecht. Best nauwkeurig en zag er mooi uit. Maar ook heel snel van zijn "afstelling" af.

Later kreeg ik van mijn geliefde van hetzelfde merk een driehoek en een posi-lock T-square. Wat een meuk was dat zeg. De driehoek kwam niet eens in de buurt van 45°. De posi-lock had zoveel speling dat je er op geen enkele manier op kon vertrouwen. Ik heb het gat waar de as in zat van ellende geruimd en voorzien van een goede kwaliteit RVS kartelbout, zodat er in het geheel geen speling meer was maar de boel nog wel soepel roteerde. Toen werd het best een aardig ding. Maar gebruiken doe ik al dat Veiko-spul niet meer.
 
  • Leuk
Waarderingen: 48rmc

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
Net als bij Apple is woodpeckers all about marketing. En als dat bij je past dan is dit absoluut het product voor jouw.

Maar in hoeveel profecionele werkplaatsen zie je woodpeckers meetgereedschap? Vooral youttube hangt er vol mee.
Er worden al generaties lang pracht hout producten gemaakt allemaal zonder woodpeckers. Het lijkt me niet dat, woodpeckers het verschil maakt.

Her een paar links naar goed meetgereedschap:

Dit kan je bjina allemaal kopen en dan hou je nog steeds geld over als je een woodpeckers gekocht had.
Bedrijven die op pure marketing leunen en geen kwaliteit leveren overleven niet dus Apple aanhalen als voorbeeld werkt averechts. Apple zorgt ervoor dat ze met hun marketing boodschap hun publiek enorm goed aanspreken en daarmee zijn ze succesvol geworden. Bedrijven die dat niet doen zullen minder goed overleven.

Ik snap je boodschap wel natuurlijk maar het gaat mij om wat ik ermee wil kunnen doen in mijn werkplaats waar ik op mijn manier dingen maak. Ik heb geen boodschap aan wat andere werkplaatsen op grotere schaal doen, daar staan namelijk weer talloze machines waar ik alleen maar van kan dromen dus ook dat is niet een handig vergelijk.

Geen van al die linkjes heeft de features die ik opgesomd had die WP wel heeft. Tuurlijk kan ik er prima mee leven als er een feature ontbreekt en tuurlijk zijn er andere manieren om eea gedaan te krijgen zonder die features maar dit werkt voor mij.

Veiko/Drillpro heb ik T-scribers van, dat werkt wel aardig en zou ik niet goed vervangen voor iets van WP.
 

Speculaasbrok

Actieve deelnemer
19 dec 2018
125
23
Harkstede
Ik gebruik al jaren “eenvoudige” timmermanshaken van Facom. Lekker licht, markeringen goed af te lezen en tot dusver allen haaks. Ook na af en toe een val blijken ze met een na controle met DIN 00 nog haaks.
En mocht het niet meer zo zijn… nou dan bestel ik weer een nieuwe voor ongeveer €15.
 
  • Leuk
Waarderingen: ornament

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen

dirk007

Nieuw lid
7 jul 2022
1
0
Nederland
Net als bij Apple is woodpeckers all about marketing. En als dat bij je past dan is dit absoluut het product voor jouw.

Maar in hoeveel profecionele werkplaatsen zie je woodpeckers meetgereedschap? Vooral youttube hangt er vol mee.
Er worden al generaties lang pracht hout producten gemaakt allemaal zonder woodpeckers. Het lijkt me niet dat, woodpeckers het verschil maakt.

Her een paar links naar goed meetgereedschap:

Dit kan je bjina allemaal kopen en dan hou je nog steeds geld over als je een woodpeckers gekocht had.

Vergeet deze niet :p


 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Woodpacker''s marketing overspeelt zijn hand Te doorzichtig. En... goed meetgereedschap is niet van aluminium. Te zacht. Maar vroeger hielden ook vde aklieden van mooi gereedschap. Kijk naar sommige modellen van Stanley (soms ook over de top trouwens) en kijk naar de ouwe houten schaven van scheepstimmerlieden. Bijv in scheepvaartmusea.

Klaas
 
  • Leuk
Waarderingen: gait

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
Nog even terugkomend hierop; de prijzen van woodpeckers winkelhaken zijn weer omhoog gegaan. Setprijs voor een 150+300mm alu versie is inmiddels EUR420. Als je het los koopt bij dictum is het inmiddels EUR330.

Deze prijzen gaan mij ook veel te ver.

Inmiddels de T-rulers van Incra gekocht. 75/150/300mm. Samen met m'n starrett 150/300mm winkelhaken die ik al had ben ik hopelijk de rest van m'n leven wel klaar.
 
  • Leuk
Waarderingen: Petrolhead

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.