Werkplaats in wording

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
Na vele topics gelezen te hebben en ideeen gestolen te hebben, ook maar eens wat foto's van de werkplaats plaatsen.... ik heb een garage van ongeveer 21m2 die voorheen een sportruimte was, dat ben ik aan het ombouwen tot werkplaats..

Sportspullen zijn hier al grotendeels weg maar dit was het voordat ik begon:

IMG_0963.JPG

Eerste klus was het egaliseren van de vloer. Best lastig en gematigd tevreden over. Het is zeker niet vlak maar voor nu acceptabel. hoop van geleerd in elk geval!


IMG_1156.JPG

Na het egaliseren heb ik besloten de vloer af te werken met 2K epoxy, dat is erg mooi strak en makkelijk schoon te houden, althans de afgelopen weken dat het er ligt. afwachten hoe duurzaam dit is.

IMG_1246.JPG

Natuurlijk wel even het lampje uit doen... ken je die reclame van die schilder in een hoekje van een huis met een natte vloer...? Maar goed, dit werkte...

IMG_1244 2.JPG

Volgende klus was elektra en verlichting. Elektra komt rechts voor binnen maar ik heb toch echt stopcontacten nodig aan de andere kant voor alles op de werkbank. Alles is 1 groep (230) en ik kijk wel even aan of ik daarmee blijf uitkomen. Over het algemeen is het 1 machine + afzuiging wat aanstaat en dus geen probleem.

Daarbij wilde ik ook goede verlichting boven de werkbank en dus 3x led "schijnwerpertjes" opgehangen. Bij amazon vandaan, die dingen zijn geweldig!

IMG_1258.JPG

Na de elektra was het tijd voor panlatten en multiplex voor boven de werkbank, dat gaat een french cleat wall worden. Was ook een mooi moment voor m'n klopboor om er maar gewoon mee op te houden... :mad:

D844845B-232E-4D46-A601-569EB088F35D 2.JPG

Uiteindelijk het multiplex er tegenaan (best lastig in je eentje...) en ook de schakelaars voor de schijnwerpers samen met de stopcontacten gemonteerd. De platen zijn overigens 18mm berken multiplex, de waarde van de garage is daarmee verdubbeld denk ik. Houtprijzen zijn niet grappig!

IMG_1281.JPG

volgende stap is het frame voor de werkbank. Dat doe ik met vuren voorlopig. Misschien dat ik die poten nog eens weghaal en vervang voor multiplex kasten die ik eronder schuif. Dat is nog to be determined.

IMG_1292.JPG

met blad erop, het blad heeft een overhang zodat ik niet tegen de kasten sta te schoppen als ik tegen de werkbank aan sta en ik nog eens iets kan klemmen als dat zo uitkomt. het zijn 2 delen aangezien er een kapex tussen komt te staan, natuurlijk verzonken.

IMG_1314.JPG

nog niet afgewerkt met hardhouten latjes rondom de kapex maar het staat. Het was ook wel gelijk weer een leermoment. Ik had 'm strak ingemeten om zo min mogelijk gat te hebben tussen werkbank en kapex. Probleem is dat ik nu niet 45gr kan zagen. Argh! ik ga de tafel rechts van de kapex dus weer loshalen, afkorten met cirkelzaag en weer monteren... maar daar moet ik nog even moed voor verzamelen.

IMG_1401.JPG

Wanneer ik zin heb maak ik wel een houdertje voor op de muur voor het voornaamste spul wat ik veel gebruik. Potloden, lijmklemmen, schuurpapier etc.
 

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
Als eerste heb ik wat houdertjes voor de lijmklemmen en wat schuurpapier gemaakt... en natuurlijk een pennebakje. Het handige van zo'n muur is dat het super flexibel is. natuurlijk komt er stof op te liggen maar de werkplaats schoon houden is ook wel een missie aan het worden.

IMG_1412 2.JPG

72CE1167-CE71-441D-87CB-08D47555AE0E 2.JPG


aan de andere kant van de garage staat m'n zaagtafel, freestafel/werkbank met afzuiging. Stofzuiger is de HBM 200 Profi (dus met filter). Die doet het fantastisch. De VVD en de zaagtafel zijn al aangesloten. de frees moet nog. Ik gebruik een triton frees in m'n werkbank ivm hoogte verstelling vanaf boven het werkblad. De frees hangt in een luchtdichte kist met deurtje. Die kist moet ik nog even loshalen en een gat in maken voor de afzuiging. Ik heb daar tot op heden een 64mm gat in gebruikt met de 1100W zuiger van HBM maar die gaat de deur uit aangezien ik toch echt wil filteren. Hoop geleerd ook over stofafzuiging dus ik ga een 100mm gat aan de onderkant van de kist maken waar de afzuiging in geklemd wordt.

Verder heb ik nog een rail in bestelling staan waar ik ook afzuiging op ga doen...dat komt nog wel. als ik nu iets van een rail nodig heb klem ik wel een recht stuk hout langs de frees... if it looks stupid but it works... tja.

IMG_1374.JPG
 

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
op de lange to do lijst staat nog:

- leidingwerk voor de (gisteren) aangeschafte starmix 1635 aanleggen onder de werkbank aan de muur, elk met afsluitschuifjes voor elke machine waarop ik het wil afsluiten

- T-track in het werkblad frezen zodat ik met stopblokjes kan werken als ik moet afkorten. T-tracks staan nog in bestelling

- kolomboor verzinken in het werkblad

- Frees "fence" met stofzuiging maken. mitre track staat nog in bestelling.

- Kastruimte maken onder het werkblad maar dat komt nog wel als ik zin heb en het echt nodig ga hebben.. hopelijk zijn de houtprijzen dan wat vriendelijker. 90+ eur voor een plaatje berken multiplex.. daar heb ik er een stuk of 5/6 van nodig schat ik in. Ik werk liever niet met OSB platen (vind dat minder mooi). Eventueel met powerplex van de hornbach maar dat is ook alsnog EUR70 per plaat en vind de kleur niet erg mooi.

Als er nou een aantal dingen mee zitten ga ik denk ik ook nog een keer m'n makita 2704 upgraden naar een cabinet saw (Harvey of Laguna)... maar dat is voorlopig nog even een droomscenario.
 
Laatst bewerkt:

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.016
359
Alphen aan den Rijn
Mooie werkplaats met een heel strakke vloer .
Voorlopig heb je er de ruimte , totdat er te veel gereedschap bijkomt .
Waarom heb je geen poten aan de achterzijde van je werkblad .
Ben je niet bang dat de achterzijde los gaat als je er op timmert bijvoorbeeld .

Groeten Willem
 

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
Mooie werkplaats met een heel strakke vloer .
Voorlopig heb je er de ruimte , totdat er te veel gereedschap bijkomt .
Waarom heb je geen poten aan de achterzijde van je werkblad .
Ben je niet bang dat de achterzijde los gaat als je er op timmert bijvoorbeeld .

Groeten Willem
Ik weet niet waar jij mee timmert maar je kan duidelijk harder meppen dan ik... :) de balk aan de achterkant zit verankerd in de muur met slagpluggen.. die komt echt niet meer los.
 

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.016
359
Alphen aan den Rijn
Misschien wel haha , maar gaan ze niet loszitten na verloop van tijd als het iets beweegt .
Moet wel zeggen dat ik weinig ervaring heb met slagpluggen .
Met losse poten heb je minder contact geluid .

Willem
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik weet niet waar jij mee timmert maar je kan duidelijk harder meppen dan ik... :) de balk aan de achterkant zit verankerd in de muur met slagpluggen.. die komt echt niet meer los.
Mijn houten werkbanken staan én op poten én zijn in de muur verankerd met slagpluggen. Het geheel beweegt geen millimeter en ik kan er op lopen zonder dat het een krimp geeft, maar als ik er echt op moet meppen (iets wat los/vast moet en niet meewerkt, en dan met een vuistje b.v.) gaat de boel wel veren. En dat is niet handig.

Ik ga daarom een aparte metaalwerkbank maken later die hier tegen bestand is (kan ik er gelijk een waterdichte bovenzijde op maken, handig met benzine/olie enzo). Zolang je dat hier niet mee van plan bent zit je wel goed.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.138
850
Ulvenhout
Ik ga deze even volgen! De eerstvolgende verbouwing wordt die van de schuur (60m2 plus zolder) waarin ook mijn werkruimte zit. En omdat we de ruimte opnieuw kunnen indelen moet ik goed nadenken over wat ik waar wil en waarom... En dat is nog best lastig.
 

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
Misschien wel haha , maar gaan ze niet loszitten na verloop van tijd als het iets beweegt .
Moet wel zeggen dat ik weinig ervaring heb met slagpluggen .
Met losse poten heb je minder contact geluid .

Willem
Ik maak me er niet druk om.. het zit muurvast. (ha!). mocht het een probleem opleveren kan ik altijd alsnog multiplex eronder schuiven aangezien ik nog kastruimte ga bouwen tzt, dan is alles geheel ondersteund.
 

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
Ik ga deze even volgen! De eerstvolgende verbouwing wordt die van de schuur (60m2 plus zolder) waarin ook mijn werkruimte zit. En omdat we de ruimte opnieuw kunnen indelen moet ik goed nadenken over wat ik waar wil en waarom... En dat is nog best lastig.
60m2.. pffff. o_O

En ja, bijzonder lastig allemaal, ik ben echt wel een tijd bezig geweest met een handige indeling!
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.138
850
Ulvenhout
In die 60m2 zit ook de 'gewone' schuur voor alle fietsen, tuingereedschap en wellicht straks nog een speelruimte voor de kinderen, dus het is echt niet allemaal voor mij....
Maar je hebt maar 1 kans om het goed in te delen en nieuwe muren op te gaan trekken. Dus ja, lastig allemaal.

Bij jou ziet het er gelikt uit!
 

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
In die 60m2 zit ook de 'gewone' schuur voor alle fietsen, tuingereedschap en wellicht straks nog een speelruimte voor de kinderen, dus het is echt niet allemaal voor mij....
Maar je hebt maar 1 kans om het goed in te delen en nieuwe muren op te gaan trekken. Dus ja, lastig allemaal.

Bij jou ziet het er gelikt uit!
Ah ok! Ja dat is hier iets anders. M'n achtertuin is 30m diep ongeveer.. en een meter of 15 breed volgens mij. tuingereedschap staat elders. Fietsen en een motor moeten nog wel 's nachts in de garage kunnen staan en dat is geen probleem met deze opstelling.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.138
850
Ulvenhout
Laat ik het topic van Robert niet kapen. Ik maak binnenkort zelf wel 1 als ik vragen heb over mijn opstelling.
 

TonP

Actieve deelnemer
31 mei 2020
346
126
Prachtige ruimte. Zal vast een keer een 3-fase aansluiting op je wensenlijst komen.
 

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
Prachtige ruimte. Zal vast een keer een 3-fase aansluiting op je wensenlijst komen.
Zeker. Het hoeft alleen maar van de meterkast naar de garage getrokken te worden. Dat is alleen een meter of 50/60 en ik heb echt totaal geen zin om daar stenen voor te moeten opwippen en een gleuf te moeten graven.... wie weet maak ik er nog een keer zin.

Zeker als ik naar een andere zaagtafel ga is totaal vermogen in de garage wel een ding.. en als ik dan toch iets **moet** aanleggen... dan misschien beter gelijk 3-fase.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.