Werkplaats herinrichting

helhond

Actieve deelnemer
19 dec 2024
35
23
Grunn
Ja ik gebruik stofafzuiging.
Het schuurgaas loopt niet vol, (kan volgens mij niet eens).
Met het schuurpapier ook geen last van.

Ik duw ook juist niet te hard, want anders vlieg je zo door de toplaag.

Ik was erg verbaasd dat ik zo hard door de vellen heen ging, terwijl er juist beweerd wordt dat dit een langere standtijd heeft. Maar ik trek gewoon de slappe draden uit het klittenband, na niet al te lang gebruik.

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.243
1.012
Enschede, Twente
Vraagje over het excentrisch schuren 125mm, ik gebruik P180 direct op het multiplex om het af te werken.
Maar het valt me op dat het schuurgaas van Bosch Expert heel snel "op" is. (3 velletjes van 2 euro p.p. was er zo doorheen) Voor mijn gevoel ga ik maar lichtjes over de oppervlakken heen, en ook kort over de randjes om die net even te breken dat het scherpe er vanaf is. Uiteindelijk weer naar het regulieren schuurpapier P180 gegaan en daar kon ik net zolang of langer mee doen dan dan de 3 vellen schuurgaas.
[…]
Doe ik iets fout met het schuren of kan ik toch beter met P120 beginnen?
Ben dan bang dat ik te snel door de toplaag heen ga.
Gebruik je wel een tussenpad? Zonder kan de wrijvingshitte voor problemen zorgen, zoals bijvoorbeeld desintegratie van het gaas.
Ook: er zit best veel verschil in kwaliteit tussen wat er als Bosch verkocht wordt en de gekende merken zoals Mirka, Sia, 3M (en Festool). Ook hier geldt dat wat meer betalen zich uiteindelijk vaak uitbetaalt.
En dan: vaak hoef je een goede kwaliteit multiplex alleen maar even snel met de hand te schuren om het strak te krijgen. Wel een goed blok gebruiken, maar dat mag ook een stuk opgedikt mdf zijn.

helhond

Actieve deelnemer
19 dec 2024
35
23
Grunn
@Bert Vanderveen

Ik gebruik de Makita BO001CGZ 125mm excentrisch, deze komt met de D-78704 Steunschijf 125mm beschermer.
Ik neem aan dat je dat bedoeld met tussenpad?

Ik ging er even snel en licht overheen (in een van de laagste standen) en dat gaf inderdaad al het gewenste resultaat. Maar dat het schuurgaas dan al zo snel weg was verbaasde mij.

Nog tips waar je o.a. 3M weg kan halen?

helhond

Actieve deelnemer
19 dec 2024
35
23
Grunn
Klein updatetje:

Frame werkt verrassend goed, redelijk stevig.
Het werkblad moet nog wel bevestigd worden, maar er is wat hoogte verschil tussen de werkbladen, dus moet nog even kijken wat ik waar ga compenseren.

Heb ook 4 paar lade geleiders binnen voor de lades, dus dat wordt denk ik het volgende project.

• Leuk
Waarderingen: Marijn

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.491
3.539
Gaanderen
@Bert Vanderveen

Ik gebruik de Makita BO001CGZ 125mm excentrisch, deze komt met de D-78704 Steunschijf 125mm beschermer.
Ik neem aan dat je dat bedoeld met tussenpad?

Ik ging er even snel en licht overheen (in een van de laagste standen) en dat gaf inderdaad al het gewenste resultaat. Maar dat het schuurgaas dan al zo snel weg was verbaasde mij.

Nog tips waar je o.a. 3M weg kan halen?
3M schuurgaas bij amazon. Wel even zoeken met de juiste type nummers van 3M.
Ik gebruik liever het papier met rug van 3M. Dit is voor mijn werkzaamheden beter geschikt. De rug van het papier is veel sterker dan dat van Gaas.

helhond

Actieve deelnemer
19 dec 2024
35
23
Grunn
De lades zijn in elkaar gezet en gemonteerd, met elke stap verkijk ik me er toch weer op hoeveel werk er in gaat zitten. Ik twijfel nog even of ik de lades blank laat of dat ik er toch nog iets van afwerking op zet. (blanke lak of niet). Als probeersel wil ik de frontjes gaan maken van 6mm HPL met daarop handgrepen gemonteerd.

Ben ook tevreden over de lade geleiders, al denk ik dat ik als nog de lades net iets te krap heb gemaakt.
Ik heb gerekend met:
Breedte la = Openingkast - (2 x 18mm) - 2 x 13mm (ladegeleider)

Ze lopen nu gemonteerd iets wat stroef zeker richting het einde, kan dus zijn dat het corpus niet 100% recht is, of de lades of geleiders niet 100% gemonteerd zijn.

Vraag me dan ook af of ik volgende keer de lades nog een halve milimeter extra speling moet geven (0.5mm kleiner maken) om zo wat meer ruimte te geven om vrijer te lopen.

De derde la loopt nu net niet uit zichzelf helemaal dicht in de softclose en heeft dus klein beetje hulp nodig.
Maar dit project is ook een oefenproject om dingen op uit te proberen voor de uiteindelijke werkbank en bovenkasten.

Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.151
3.624
Voor het berekenen van je laden ga je uit van de gewenste buiten maat. Je rekent terug met de gemeten hout dikte. Ladengeleiders zijn over het algemeen 12,7mm. Je hebt wel wat speling, maar die neem je niet mee in je berekening. Als je nu terug meet , dan kan je toch vinden waardoor de laden niet goed lopen? En dat corrigeren met de freesmachine.

helhond

Actieve deelnemer
19 dec 2024
35
23
Grunn
@chevy66
Klopt helemaal.

Deze heb ik gebruikt, en die is ook 12.7mm dik.
Kan het even niet terug vinden maar zag ergens staan dat je het beste met 13mm kon rekenen, daarmee creeer je dus al 2x 0.3mm extra vrije ruimte.

Probleem is dat ik niet exact kan zien waarom de lade wat stroef loopt.
Een optie zou zijn inderdaad zijn om met de frees aan één of twee zijdes er even langs te gaan en een baan van 0.25mm ofzo weg te frezen onder de geleider op de lade.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.151
3.624
Je kan je lade meten. Als die overal even breed is, dan meet je de binnenkant van de kast. Als die ook overal even breed is, dan reken je de werkelijk benodigde maat van je lade uit. Dan weet je wat er af moet. Er komen toch losse fronten op je laden, dus je ziet er later niets meer van. Begin met alles nauwkeurig op te meten.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.