Welke 5-polige kabel?

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
635
130
Stiens
Kan je je kabel misschien ophangen, over het plafond laten lopen in een kabelgoot?
In principe wel maar ik ben bang dat hij mij dan altijd in de weg zit. Ik heb niet zoveel ruimte om de machine heen. Het is hobby hè. Als je met een plaat of lange lat manoeuvreert zit die kabel in de weg.

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.508
2.234
Terkaple
www.woodworking.nl
Ik heb een paar jaar geleden van dit soort kabelgoten gekocht, je komt een keer op een leeftijd (en beperkte wijsheid) dat je ongelukken moet zien te voorkomen.

jaap

jmartens

Actieve deelnemer
28 dec 2014
178
58
Ik heb het voor het kan zo veel mogelijk vast aangelegd in slagvaste buizen (over wand en plafond) met normale installatiedraad. Dan op de wand een CEE wandcontactdoos maken en vandaag een zo kort mogelijke neopreenkabel (afhankelijk van mogelijke oriëntaties machine) naar de aansluiting.
Als je ruimte niet de breed is en je de machine nog wel eens 180 graden draait zou je kunnen overwegen op twee wanden een CEE wandcontactdoos te plaatsen.

Eventueel voor het deel dat over de grond ligt op de looproute zgn. kabelbrug zoals @jaap suggereert gebruiken.

Ik gebruik zelf een CEE WCD zoals deze omdat deze ook de mogelijkheid biedt om een schuko stekker in te steken.

Friendly_joe

Nieuw lid
4 feb 2022
12
20
Assenede
Ik vond op basis hiervan Nexans Titanex H07RN-F | 5G2,5mm². Gezien de naam moet dat wel tegen een feestje bestand zijn.

Bedankt allemaal. En voor 3KW is 1,5 mm² voldoende zwaar of is 2,5 mm² toch wel beter.
Hoeveel meter kabel zit er van jou automaat (zekering) tot aan je machine? 1.5mm² is in theorie voldoende voor de stroom. Maar je moet ook rekening houden met spanningsval en de impedantie van je kabel zodat je differentieel kan werken als dat nodig is.

edit: ik heb snel even berekend voor 3kW. Mij tool zegt min. 2.5mm³ gebruiken. Vanaf meer dan 80m lengte 4mm²

Laatst bewerkt:

Enkhuizen

Actieve deelnemer
15 sep 2011
139
46

Kijk hier eens, bij elke kabel staat wel een goede omschrijving, veel goedkoper ga je het elders ook niet vinden.

Neopreen (rubber) veel gebruikt
Alternatief: Siliconen > Gebruik ik rond mijn las en plasma spullen, goed hitte bestendig en heel flexibel
Ander alternatief: PUR, schijnt erg hufterproof te zijn, geen persoonlijke ervaringen...

• Leuk
Waarderingen: rinus

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.640
3.332
Friendley joe , ik heb het vermoeden dat je in de verkeerde tabel kijkt. Een 5 x 1,5mm2 rubber kabel mag 16 amp continue hebben en 21 amp kortstondig. Het is een verlengsnoer, geen vaste installatie. Verlengsnoer kan beter zijn warmte kwijt, daardoor hogere waarde.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.166
3.361
Gaanderen
Je hebt kabel (massieve aders) en snoer soepeler (allemaal dunne draadjes binnen een ader)
Neopreen is prima snoer. Pur is nog slijtvaster. Niet alle neopreen H07 is kwalitatief gelijk. Een soepeler snoer is veel eenvoudiger op te rollen en kinkt ook minder.

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
457
238
56
Luzy Saint Martin
Friendley joe , ik heb het vermoeden dat je in de verkeerde tabel kijkt. Een 5 x 1,5mm2 rubber kabel mag 16 amp continue hebben en 21 amp kortstondig. Het is een verlengsnoer, geen vaste installatie. Verlengsnoer kan beter zijn warmte kwijt, daardoor hogere waarde.

Ook op een alamat met C karakteristiek?

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
498
165
Apeldoorn
Op een 5 x1,5mm2 kan je 9kw trekken. Dat is over het algemeen ruim voldoende.

Ik zou daar toch even een betrouwbare kabel berekening op los laten. Want op zich heb je gelijk, maar alles valt of staat met de lengte van de kabel en het type belasting (continu, incidenteel, etc)

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.652
2.407
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik zou daar toch even een betrouwbare kabel berekening op los laten. Want op zich heb je gelijk, maar alles valt of staat met de lengte van de kabel en het type belasting (continu, incidenteel, etc)
bij 3 fasen 400 V
400 V * 1,7 * 16 A = 10.880 watt
in vl is 1,5 mm² enkel voor verlichting toegelaten
2,5 mm² is de standaard
daar mogen we 20 A op steken
geeft 400 V * 1,7 * 20 A = 13.600 watt
lengte van de kabel laat ik hier buiten beschouwing

jorisvh

Post veel
die 1,5mm2 en 2,5mm2 gelden voor de vaste installatie. hier gaat het over een snoer met stekker dat bij een verbruiker hoort.
mijn 230V bouwstofzuiger is 1200W en er mag een machine tot 2400W in, samen 3600W, en die wordt met een 7,5m lang netsnoer 3G1,5 geleverd waar dus tot 16A door loopt.
deze krachtstroom machine heeft minder vermogen dan mijn bouwstofzuiger en trekt per fase dus minder dan 1/3 van de stroom.
tenzij die kabel extreem lang moet zijn (in dat geval zou ik het stopcontact verzetten trouwens) volstaat 5G1,5 zonder twijfel.
(dit wetende, gebruik ik voor krachtstroom in mijn atelier gewoon altijd 5G25)

• Leuk
Waarderingen: rinus en Joost79
7 mrt 2015
1.138
367
P'beek
Afgelopen jaar is er in de schuur bij ons 5x4mm2 ingegaan met een subverdeler in de schuur.
Deels vanwege de afstand die moet worden overbrugd en deels met de gedachte dat er later een of meer zwaardere machines zijn of komen en 2x graven zag ik niet zitten.

Bedenk dat je mogelijk ook je afzuiging bijschakelt op 1 fase en daarmee de stroom niet onaanzienlijk is.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.