Maar er is 1 groot verschil tussen Festool en Apple. Apple scoort goed met consumenten producten, wat ze bieden werkt goed en het is je vrij eenvoudig eigen te maken en het heeft een mooi design. Dat kun je van Festool ook zeggen, het heeft zonder meer een eigen smoel, mooi afgewerkt, maar het is ontwikkeld voor professionals, voor mensen die er hun brood mee moeten verdienen. Nederland was altijd het land voor Festool waar relatief ook veel hobbyisten het merk kopen, maar nog altijd aanmerkelijk minder dan het bedrijfsleven. In Duitsland, de bakermat, was het tot voor kort vrij moeilijk om als particulier Festool gereedschap te kopen. Dat werd verkocht via een netwerk van bedrijven die uitsluitend aan het bedrijfsleven levert. Die liggen niet direct wakker van de aanschafprijs, maar wel van de tijdswinst, de levensduur, de reparatieservice, het voldoen aan allerlei overheidseisen etc.
Apple producten integreren maar moeizaam in een professionele IT omgeving, Festool is professioneel wat ook door consumenten gekocht wordt.
Persoonlijk vind ik Festool ook veel innovatiever dan Apple, ze zijn met een reeks produkten trendsetter geweest, de rail, stofafzuiging, integratie, systainer, schuren, domino etc. Het slechtste apparaat wat ik van Festool heb is ook 1 van de eerste die ik kocht, in 2003, dat is de bandschuurmachine. Hij schuurt wel goed, maar wat een herrie. Is ook niet door Festool ontwikkeld, maar door Holzher, die van Bosch is precies dezelfde. Zo heeft Festool ook een uitwisselingsprogramma met Mafell gehad, Festool kocht de of2000 bovenfrees van Mafell en Mafell verkoopt nog steeds de oude of1000 bovenfrees onder eigen naam. Als hobbyist kwam er pas na enige tijd achter wat het houtbewerken echt leuk maakt, handgereedschap
.
jaap