Wat doe jij straks met je dieselbus ivm emissielozezones etc.?

Speciale beroepsdoeleinden:​

  • Voertuigen die specifiek zijn ontworpen voor bepaalde beroepen, zoals:
    • Ambulances.
    • Politie- en brandweervoertuigen.
    • Voertuigen voor bouw of onderhoud, zoals mobiele werkplaatsen.


      1 en 2 vallen denk ik vrij snel af, maar punt 3 kan wel interessant zijn voor sommige hier.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
239
60
Oss

Speciale beroepsdoeleinden:​

  • Voertuigen die specifiek zijn ontworpen voor bepaalde beroepen, zoals:
    • Ambulances.
    • Politie- en brandweervoertuigen.
    • Voertuigen voor bouw of onderhoud, zoals mobiele werkplaatsen.


      1 en 2 vallen denk ik vrij snel af, maar punt 3 kan wel interessant zijn voor sommige hier.


Gewoon vergunning aanvragen en kost €50,- en probleem is opgelost.

Als dat gezever erover. Het is gewoon geldklopperij komt het niet uit breedte dan uit hoogte.

Eerst waren het aanhangers op kenteken toen brommers nu onlangs alle heftrucks en landbouwmachines. Is gewoon om heft in handen te geven van overheid.

Voor grote bedrijfswagen is geen alternatief op elektrisch.

Gisteren uit onderzoek is gebleken dat als de waterstof die in grond zit 2% daarvan zouden winnen is voor hele wereld genoeg om die 200 jaar van energie te voorzien dus ook energiecentrales.

Mercedes komt binnenkort met eerste auto met actieradius van 1250km. Dus nu begint technologie pas ergens op te lijken
 

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
239
60
Oss
mercedes + waterstof ?
had jaren geleden van de vertegenwoordiger in vl gehoord dat ze na jarenlange onderzoeken die richting hadden laten varen
Waterstof niet maar elektrische auto.
Dat waterstof is vorige week pas gepubliceerd. En iedereen is met ontwikkeling gestopt op paar leveranciers na. Welke weet ik zo niet.
Baterijen zijn veel te zwaar en vervuilend ( productie) net als zonnepanelen en windmolen. Ze zitten nu al met handen in haar mbt recycling van oude windmolens.

Elektrische kant is waarschijnlijk gewoon geheel verkeerde geweest met ontginning van gronden tbv grondstoffen van batterijen
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.396
2.348
Klein-Brabant, Vlaanderen
Gisteren uit onderzoek is gebleken dat als de waterstof die in grond zit 2% daarvan zouden winnen is voor hele wereld genoeg om die 200 jaar van energie te voorzien dus ook energiecentrales.
Mercedes komt binnenkort met eerste auto met actieradius van 1250km. Dus nu begint technologie pas ergens op te lijken
mogelijks heb ik jouw bericht iets te snel gelezen
 

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
239
60
Oss
als ik het goed begrepen heb, dan wil VL de antwerpse haven richting waterstof duwen

Is er anders dan ander alternatief. Zie je het voor je. Een boot met sleepboot erachter voor accu's

Vaart, lucht, en vrachtwagens zullen eerder naar waterstof overstappen dan elektrische. Waterstof is accu beperkter omdat waterstof stroom opwekt. En het is er gewoon. Dus zoveel schoner. Meest vervuilender zijn productie van accu's hoop edel metalen zijn al tekorten vandaar hoop problemen met leveringen. Had artikel over waterstof nog opgezocht.

Lng is in veel gevallen ook afvalproduct. Dus ook veel schoner. Op maasvlakte staan 3 tanks die zijn voldoende om Nederland 1,5 jaar lang van gas te voorzien en kan zo het systeem ingepompt worden

 
Ik heb dan zo'n half/half auto, ik kan 55km rijden op stroom, de rest is benzine.
Toen ik deze auto ging lease was ik er totaal niet blij mee om te stekkeren, nu 1 jaar verder spaar ik veel brandstof uit rondom huis en naar werk, ik tank niet vaak.
De auto heeft lekker vermogen en schiet als een pijl weg.

Nadeel is, bijna geen ruimte in de kofferbak, gewoon dik 100 liter minder dan zijn voorganger.
Voor de rest ben ik blij met de auto.

Dat gezegd te hebben, ik ben totaal geen voorstander van elektrische auto's en ik geloof er ook niet in, ik denk dat waterstof beter zal zijn. Over 4 jaar moet ik beslissen wat voor een auto ik gaat rijden en ik ben bang dat het meeste elektrisch zal zijn.
Bij de keuzen 1 jaar terug van deze auto heb we echt gekeken naar een waterstof auto, maar waar moet je tanken, de keuze is niet zo groot. Hier in Tsjechië is het helemaal drama, waar ik zit (Prerov) moet ik helemaal naar Polen om te tanken.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.506
3.252
Je kan in tsjechie toch gewoon diesel tanken? Net zo als in een groot deel van de rest van europa.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.506
3.252
Waterstof kost veel energie om te maken. Dat gaat hoogstens voor de industrie gebruikt worden.
 

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
239
60
Oss
Waterstof kost veel energie om te maken. Dat gaat hoogstens voor de industrie gebruikt worden.

Volgens het artikel zit het zo in de grond dus kost juist weinig energie maar onderzoekers dachten nooit dat vluchtige stof in dergelijke getale in de grond zou kunnen zitten
 

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.713
502
Dordrecht
Ten eerste waterstof is gewoon electrisch rijden, dus elektra is hoe dan ook de toekomst. Accu's alleen niet, veel te lomp en zwaar en eindig. Prima voor kleine toestellen en gereedschap, niet voor voertuigen. Zodra de eerste fusiereactor draait is het probleem van opwekken niet bestaand, want een overvloed aan energie. Tot die tijd rekken met kernenergie en waterstof uit de bodem en probleem opgelost.

Maar goed, dan moet er wel ontwikkelt en doorgepakt worden en dan zitten economische en geo politieke belangen in de weg. Het zal dus nog wel even aantobben blijven.....
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: jorisvh

jorisvh

Post veel
Efficiënter dan een elektrische aandrijflijn gaat het niet snel worden. Je zet elektrische energie in 1 stap om in roterende mechanische energie. De verliezen zijn een paar %.

Wat dat betreft is een verbrandingsmotor een vreselijk ding. Je gaat iets verbranden om druk (en veel warmte) te creëren. Daar ga je een lineaire zuiger mee in beweging brengen. Die moet je dan in rotatie omzetten net een kruk drijfstangmechanisme. Geeft wrijving en warmte. Dan heb je nog een hele hoop energievretende ancilliary zut nodig om dit te laten werken (kleppen) en overleven (oliepomp, waterpomp, …) . Alweer warmte en wrijving. Je krijgt uiteindelijk een bruikbaar koppel in een beperkt toerentalgebied zodat je er ook nog eens een transmissie met verschillende verhoudingen aan moet koppelen om vooruit te komen. Alles samen ~70% verlies. En dan maakt het nog eens veel lawaai, is het ongezond, eindig en slecht voor milieu en klimaat. Hoe zelfvoldaan is de Westerse auto-industrie als ze zich er tientallen jaren bij neerlegt dat een rendement van 30% oké is. Uiteindelijk is pas onder druk van CO2-regulatie en initieel Amerikaanse en nu Chinese concurrentie iets beginnen bewegen.
Qua efficiëntie van aandrijving is EV gewoon niet te kloppen en moet de verbrandingsmotor vroeg of laat het onderspit delven.

Maar om energievoorraad die je bij hebt om te zetten in wat je nodig hebt zijn er ook verliezen. Bij brandstof is dat niks want de omzetting gebeurt in de motor. Bij een batterij gaat een paar % verloren in omvormers e.d. Bij een brandstofcel gaat bij de omzetting chemische / elektrische energie ook weer tientallen % verloren.

Deze tabel vat het mooi samen (sorry voor de slechte kwaliteit):
1735108712100.jpeg
WtT = well to tank
TtW = tank to wheel
WtW = well to wheel

Als je waterstof produceert met elektriciteit van de huidige EU productiemix is een brandstofcel EV (qua CO2) zelfs slechter dan een verbrandingsmotor.
Als je met puur hernieuwbare energie waterstof maakt, wordt een brandstofcel EV beter.
Batterij EV is nog steeds veel beter dan fuel cel maar als je met hernieuwbare energie werkt wordt efficiëntie minder belangrijk en zijn de voordelen van een fuelcell wellicht toch groter (snel tanken, minder massa, groter bereik, …) waardoor dat op langere termijn wellicht de beste optie is.

Maar dan moeten we dus eerst veel meer hernieuwbare energie maken.
Of ergens een bruikbare waterstofvoorraad aanboren maar dat gaat ook niet voor morgen zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: gandel69 en ZotVanHout

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.737
1.156
Riemst
Of de brandstofcel zoveel toekomst heeft is nog af te wachten. Mijn ervaring met brandstofcellen is dat ze niet bedrijfszeker zijn en snel de geest geven.
Waterstof is als energiedrager niet ideaal. De energiedichtheid is beperkt (je hebt dus veel voorraad nodig) en de nodige gevaren (hoge druk, explosiegevaar). Omzetting naar een andere samenstelling (onder andere amoniak) geniet de voorkeur.
 
  • Leuk
Waarderingen: gandel69

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.884
903
Enschede
ingoogni.nl
Wat in de tabel ontbreekt is hoeveel meer energie je per aandrijving verbruikt door het (extra) gewicht dat voor die aandrijflijn nodig is.

Golf 1: 750 kg
ID 3: 1650 kg (geschat, nog niet bekend) Heeft een wielbasis die het dichts bij de Golf 1 ligt.
ID 4: 1966 kg

Hoe absurd is het op met 1650 kg "blik" iemand van 80 kg (niet ik) te vervoeren? Eigenlijk moet je je dat ook al bij die 750 kg afvragen. Gewicht Citroen 2cv 560 kg.

Als je op basis van gewicht doordenkt, wat doet het aan extra fijnstof door meer bandenslijtage? Extra remmenslijtage, het is niet niets om 1650 kg op tijd te stoppen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.506
3.252
En als hij stuk gaat, kan hij op de boot om uit het zicht verbrand te worden. Die eend of golf kon je met een hamer en schroevendraaier repareren. Die moderne stekkerauto's zijn leuk als je hem als nieuwe huurkoopauto op kosten van de baas en de belastingbetaler kan rijden, maar daarna zijn ze al bij kleine problemen economisch total loss. Zelfs vrij nieuwe exemplaren staan soms al dagen bij de garage, omdat er niemand is die elektronische storingen kan oplossen.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.291
484
nieuwe exemplaren staan soms al dagen bij de garage, omdat er niemand is die elektronische storingen kan oplossen.
Dat is met modereren brandstof auto's niet anders hoor.
Die van mijn schoonvader stond 3 weken bij de dealer met een defect in de mobo van de boordcomputer.
om te wachten tot de leverancier tijd had om de nieuwe mobo van afstand te configureren



.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.