Wat doe jij straks met je dieselbus ivm emissielozezones etc.?

A.N

Actieve deelnemer
12 aug 2010
244
34
Schoonoord
Je moet kijken naar de emissie klasse van het voertuig. Die van mij heeft 4, die mag niets, een klasse 6 is tot 2028 vrij gesteld. Hier de voorwaarden. Ik weet niet of er klasse 6 diesels zijn.

Dus, op zoek naar een citroen HY of een oude VW LT, ouder dan 40 jaar is vrij gesteld
Ja, ik heb een diesel euro 6 bakwagen, vanaf bouwjaren 2020 tot 31-12-2024 mag ik daar tot 2030 nog alle ZE zones mee in. Bouwjaren voor 2020 met euro 6 diesel mogen tot 2028 nog in ZE zones komen.
Koop je een nieuwe met kenteken op 1-1-2025 mag je vanaf 1-1-2025 geen ZE zone meer in, die moeten dan volledig emissie vrij zijn, dus elektrisch..
 
  • Leuk
Waarderingen: edjebel

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.228
3.076
En die emissie vrije stroom wekken we dan op, door oerbossen en huisvuil van 2000 km verder op te verbranden. Ik ga lekker uitvlaggen. Als ik het zo om me heen hoor, denken veel van mijn collega's daar ook zo over.
 
  • Geweldig
Waarderingen: ZotVanHout

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.608
833
Emst
Ik mag met mijn camper en vrachtwagentje dus alle milieugebied inrijden.
Wat ik beslist niet van plan ben
 

Rdl

Post veel
7 okt 2021
1.108
448
hilversum
Ja, ik heb een diesel euro 6 bakwagen, vanaf bouwjaren 2020 tot 31-12-2024 mag ik daar tot 2030 nog alle ZE zones mee in. Bouwjaren voor 2020 met euro 6 diesel mogen tot 2028 nog in ZE zones komen.
Koop je een nieuwe met kenteken op 1-1-2025 mag je vanaf 1-1-2025 geen ZE zone meer in, die moeten dan volledig emissie vrij zijn, dus elektrisch..
Mijn bus is uit 2004 en euro 4 dus mag eigenlijk niks meer per januari,
Heb nog het voordeel dat Hilversum nog geen datum heeft geprikt dat de zone ingaat.
Dus heb waarschijnlijk nog een jaar speling.

En er is nog de kleine hoop dat de overheid zich er weer mee gaat bemoeien en het alsnog uitstelt tot 2029.
Dit geneuzel.


Denk dat 99% van de zelfstandige en klein bedrijven hopen op uitstel.
Alleen de goed gespekte bedrijven klagen als het niet door gaat omdat ze hadden gehoopt op meer klanten.
 

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.579
446
Dordrecht
De enigen die niet klagen hebben al geïnvesteerd en kunnen zo hun concurrentiepositie verbeteren.
Het is weer een politiek infantiel uitgangspunt dat uiteindelijk zorgt voor prijsopdrijving in de bouwmarkt. De redding van die markt is dat de rek extreem is door een absoluut en door dezelfde politiekers veroorzaakt tekort. De steden worden daarmee steeds elitairder en steeds links voldaner. De ultieme zelf vervullende profetie, linls voelt zich niet langer elitair, maar is ook elitair.
Tot het toilet verstopt is dan.....
 
  • Leuk
Waarderingen: Poortstuk

Superbra

Actieve deelnemer
16 feb 2014
465
216
Wetteren, Belgie
Volgend jaar ga ik met pensioen en moet de lease wagen terug. Dus moet ik zelf een nieuwe aanschaffen. In eerste instantie veel keuzestress gehad. Die dingen kosten een vermogen tegenwoordig. En dan: benzine, diesel, elektrisch of hybride.

Na wat opzoekingen geleerd dat (in België) diesels niet meer binnen mogen in de LEZ steden vanaf 2031 en benzine niet meer vanaf 2035. Dat is maar 7 en 10 jaar! Ik hoop langer te doen met de nieuwe wagen. Bovendien zal deze regel ook gelden voor hybride, want je kan niet garanderen dat je het hele traject in de LEZ elektrisch kan uitrijden.

Eigenlijk zou het dus een elektrische moeten worden maar die zijn pas echt duur. En we gaan graag met de wagen op reis en dan komt de range anxiety boven drijven. Het zal dus toch een benzine of diesel worden en dan gaan we maar niet meer naar de stadscentra. En als het echt moet, hebben we nog OV.

Voor mij dus uiteindelijk een relatief gemakkelijke beslissing. Maar ik kan me voorstellen dat dit als zelfstandige echt wel een ding wordt. Pittig detail: het verbod geldt niet voor tweewielers. Ook niet die super vervuilende 2-takt brommertjes.
 

Rdl

Post veel
7 okt 2021
1.108
448
hilversum

Zijn er maar een handje vol gok ik.
Tegenwoordig zit iedereen op een fatbike of variant ervan.
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.617
291
Mijn frustratie is ondermeer het idee dat de overheid de spelregels veranderd gedurende het spel.
Ik kocht mijn bus meer dan 10 jaar geleden nieuw, met het idee om hem voor de rest van m'n werkzame leven te kunnen gebruiken.
Economisch afgeschreven, maar er is geen enkele technische reden om hem te vervangen.
Voortbordurend op mijn eigen geciteerde bericht:
Bijvoorbeeld dat alleen nieuwe dieselbussen (bijvb. aangeschaft ná bekendmaking van de regels) belemmeringen ondervinden bij de zones. De mensen die er al een hebben een uitlooptraject te laten ingaan, tot aan het autokerkhof. Zoiets.
 

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
623
176
Arnhem - Schaarsbergen
De enigen die niet klagen hebben al geïnvesteerd en kunnen zo hun concurrentiepositie verbeteren.
Het is weer een politiek infantiel uitgangspunt dat uiteindelijk zorgt voor prijsopdrijving in de bouwmarkt. De redding van die markt is dat de rek extreem is door een absoluut en door dezelfde politiekers veroorzaakt tekort. De steden worden daarmee steeds elitairder en steeds links voldaner. De ultieme zelf vervullende profetie, linls voelt zich niet langer elitair, maar is ook elitair.
Tot het toilet verstopt is dan.....

Laten we de politieke voorkeur er liever buiten wat mij betreft.
 

robvansuilen

Actieve deelnemer
29 nov 2018
261
98
Ik heb gewoon mijn oude bus verkocht een benzine personenwagen aangeschaft en een gesloten aanhangertje.

Mijn diesel bus was uit 2008 en ik trapte door de koppeling heen dus er was ook reden om deze te vervangen.

Moeilijkste vind ik toch dat mijn bus niet wordt vernietigd maar naar de exporthandel gaat en dus een paar duizend km verderop waarschijnlijk nog jaren smerige dieseldampen uitstoot.
 
  • Leuk
Waarderingen: Boktor026

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.228
3.076
De financiering komt uit brussel. Buiten de regering om. Zal mij benieuwen hoe ze dat gaan oplossen.
 

stvno

Actieve deelnemer
27 dec 2021
67
79
Den Haag
De Tweede Kamer gaat niet over emissie zones, dus ze kunnen roepen wat ze willen, gemeenten mogen (moeten) het zelf weten. De afgelopen regeringen hebben ruimtelijke ordening lekker wegbezuinigd naar de lokale overheden, daar pluk je nu de vruchten als Kamer.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.