Waar teken jij mee af?

Aardappel

Actieve deelnemer
22 mei 2020
191
118
Den Bosch
Vulpotlood 0,5 voor het fijnste werk
Vulpotlood 0,7 voor nauwkeurig werk
Timmermanspotlood om te schrijven, kliederen, en minder nauwkeurig werk
Verder liggen er best veel bureauartikelen in de gereedschapswagen, kladblok, rekenmachine, gum, passer, liniaal, geodriehoeken, koershoekmeter, stiften, pennen, en vetkrijt.
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Verder liggen er best veel bureauartikelen in de gereedschapswagen, kladblok, rekenmachine, gum, passer, liniaal, geodriehoeken, koershoekmeter, stiften, pennen, en vetkrijt.

inderdaad, dit soort spul ligt ook nog los bij mijn afteken spul, groot kladblok voor mijn berekeningen erbij etc.

een koershoekmeter had ik nog nooooooit van gehoord, een soort ronde geodriehoek, wat een handig ding en kost geen fluit, ik heb hem bij mijn kado-ideeenlijstje gezet, thanks voor de tip :)
 

Bijlagen

  • 4341405.jpg
    4341405.jpg
    44,1 KB · Weergaven: 63

Aardappel

Actieve deelnemer
22 mei 2020
191
118
Den Bosch
Ik ben bezig een pikler-driehoek te maken (verstelbaar klimrek) waarbij ik op een cirkel van 70 mm doorsnee een dozijn gaten moest boren (setjes van 10 mm en 11 mm) die exact in elkaar moeten passen.
Binnenkort is deze af en zal ik foto's plaatsen. Het is een handig hulpmiddel om nauwkeurig (exact kan ik het net niet noemen) hoeken uit te zetten.
 

Sebasel

Actieve deelnemer
5 jan 2013
64
37
42
Voerendaal
Ik heb best veel potloden slingeren. En ik probeer altijd de potloden op een vaste plek te bewaren.
en ik heb recent een gevulde timmermanskist gekocht. Hier zat een mooi oud aftekenmesje bij. En dit werkt erg prettig. (Ik ben wel nog aan het leren hoe je niet alleen strak tekent, maar ook de juiste maat strak zaagt 😉)
 

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
45
Zevenaar
Ik ben een groot liefhebber van Pentel Graph Gear 1000 vulpotloden. Zelf heb ik er 4 die ik ook alle 4 regelmatig gebruik. 2x 0.5 mm en 2x 0.9 mm. Beide met HB en 2B. Deze potloden passen uitstekend in de uitsparingen van mijn liniaals. Voor de 0.5 mm versie heb ik ook een setje rode vullingen voor wanneer antraciet niet echt lekker zichtbaar is. Van breken had ik vroeger ook altijd last, maar sinds ik betere stiftjes gebruik is dat echt een heel stuk minder geworden.

Die bevalt mij ook goed, maar als dat klipje bovenaan niet goed dicht zit, druk je de stift zo weer naar binnen. Weet jij daar een oplossing voor?
 

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
45
Zevenaar
En toch gebruik ik ook nog veel mijn Lyra timmermanspotlood. Kan d'r niets aan doen. Werk er heel nauwkeurig mee. En vooral..... lekker lang. Samen met de duimstok in het duimstokzakje van mijn overall.
 

WillemWoodWorker

Actieve deelnemer
29 sep 2019
40
6
Pica is het wel voor mij, de kleinste met een puntenslijpertje in de houder. Sinds ik dat ding heb gebruik is niets anders meer.
 

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
401
100
Middelburg
De Pica dry 3030 is mij iets te grof, prima waarvoor hij bedoelt is, maar niet voor het precieze werk wat ik zoek. Pica heeft sinds een goed jaar, de Pica Fine dry 7070, met een grafiet stift, van 0.9mm, deze leek me wel geschikt voor het fijnere werk? De Zebra Delguard is mogelijk ook een goede kandidaat, maar de reviews die ik lees op Amazon is wisselend alsook die van Pental Graph Gear. De Zebra blijkt wat kwetsbaar te zijn, doet ook een beetje goedkoop aan qua look, en de Pental blijkt problemen te hebben met het in en uit schuiven van zijn grafiet stift bij langdurig gebruik . Mooi is wel, dat ze in verschillende diktes te krijgen zijn, die van Pica fine dry is alleen in de 0,9 versie. Heeft iemand zo'n Pica fine dry 7070 in zijn bezit en wat zijn de bevindingen, is hij fijn genoeg voor nauwkeurig aftekenen van houtverbindingen? Uiteraard je kunt ze volop bestellen via het internet en wellicht ook bij de plaatselijke vakhandel maar aangezien ze in een kartonnen verpakking zitten kun je ze niet uittesten/uitproberen. De Banggood meuk die ik nu heb bevalt me van geen meter, vandaar mijn zoektocht naar iets beters.
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Ik heb de GraphGear en de pica3030 en de pica7070. De graphgear vind ik heel fijn om mee te tekenen/schrijven, en zit standaard in mijn etui. Voor fijn aftekenen vind ik eerlijk gezegd een "gewone" Pentel 0.5mm fijner, omdat deze veel lichter en smaller is. De "grip" op de GraphGear vind ik minder prettig bij aftekenen.
De 7070 is heerlijk voor het grove aftekenwerk, dus een balk of plank grofweg op lengte zagen. Fijn genoeg om te zien of lijnen goed op elkaar aansluiten. Dan is het ook fijn dat je niet hoeft te slijpen, maar dat je wel zon knalgroen ding hebt dat je niet verliest in zaagsel/ krullen op de werkbank.

Voor echt precies werk (zwaluwstaarten enzo) gebruik ik een mes.
 

Martijn1990

Nieuw lid
14 jan 2024
3
2
Almelo
Ik heb tijdens mijn werk als techniek docent altijd een timmermanspotlood bij me voor het metselwerk, een pica dry voor het ruwe timmerwerk en een Pentel P209 en P205 voor het meubelmaken.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
401
100
Middelburg
Ik heb de GraphGear en de pica3030 en de pica7070. De graphgear vind ik heel fijn om mee te tekenen/schrijven, en zit standaard in mijn etui. Voor fijn aftekenen vind ik eerlijk gezegd een "gewone" Pentel 0.5mm fijner, omdat deze veel lichter en smaller is. De "grip" op de GraphGear vind ik minder prettig bij aftekenen.
De 7070 is heerlijk voor het grove aftekenwerk, dus een balk of plank grofweg op lengte zagen. Fijn genoeg om te zien of lijnen goed op elkaar aansluiten. Dan is het ook fijn dat je niet hoeft te slijpen, maar dat je wel zon knalgroen ding hebt dat je niet verliest in zaagsel/ krullen op de werkbank.

Voor echt precies werk (zwaluwstaarten enzo) gebruik ik een mes.
Vind jij de Pica Fine Dry 7070 geschikt voor het grove werk ik dacht juist dat hij op de markt is verschenen voor juist het wat fijnere werk. Van de Pica Dry 3030 is mij bekend dat deze met name geschikt is voor het grove werk maar de 7070 is toch wel geschikt voor het fijnere werk??? Over welke Pentel Graphgear versie spreek jij, de 500 of de 1000, de 1000 heeft kennelijk problemen zoals ik hierboven heb beschreven. De normale Pentel is deze van beter kwaliteit dan die van Banggood want daar breken de punten zo gemakkelijk?

Inderdaad ik gebruik ook een markeermes, of hoe zoiets ook mag heten, maar mijn ogen zijn niet meer wat het is geweest, dus een lijntje tekenen is in mijn geval echt wel nodig.
 
Laatst bewerkt:

Roel22

Post veel
27 feb 2017
906
315
Hier liggen overal wel potloden, gewoon timmermanspotloden voor gewoon werk. Als het ietsjes preciezer moet neem ik een veel gegeten Bic balpen. Het gaat hier net zo met messen. Die hangen ook overal. In de serre, in het kippenhok, in de schuur, in het strohok, in de smidse, in de kas, in het boscafé. Dus heb ik eens geen mes op zak (wat bijna nooit voor komt) dan is er altijd wel een mes in de buurt. :giggle:
 

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
401
100
Middelburg
Hier liggen overal wel potloden, gewoon timmermanspotloden voor gewoon werk. Als het ietsjes preciezer moet neem ik een veel gegeten Bic balpen. Het gaat hier net zo met messen. Die hangen ook overal. In de serre, in het kippenhok, in de schuur, in het strohok, in de smidse, in de kas, in het boscafé. Dus heb ik eens geen mes op zak (wat bijna nooit voor komt) dan is er altijd wel een mes in de buurt. :giggle:
Klopt bij mij liggen en hangen de messen ook lukraak, echter dat heeft zo zijn reden, mocht ongewenst bezoek mij s'nachts opzoeken dan vil of fileer ik hem persoonlijk tot op het bot, met alle liefde😘;):):D:ROFLMAO:

Oke jij sappelt ook graag op het uiteinde van je pen, Bic zijn ook zo onweerstaanbaar :unsure:
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
fijne lijntjes tekenen met een vulpotlood met 2 mm stift is gewoon een kwestie van een goed puntje er aan slijpen met schuurplankje en een hardere stift gebruiken.
al werkt een ouderwets vulpotlood beter omdat je die makkelijker kan draaien tijdens het aftekenen en zo je punt scherp houd en niet zo vaak hoeft te slijpen
 

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
401
100
Middelburg
al werkt een ouderwets vulpotlood beter omdat je die makkelijker kan draaien tijdens het aftekenen en zo je punt scherp houd en niet zo vaak hoeft te slijpen
Sorry ik kan het voor mezelf niet precies visualiseren hoe moet ik dat zien een ouderwetse vulpotlood die je makkelijker kunt draaien tijdens het aftekenen, wat is er geheel anders aan dan tov een nieuwe??????? de vorm neem ik aan???
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.