Waar teken jij mee af?

Afgezaagd

Actieve deelnemer
21 mrt 2023
62
18
Alkmaar
Pen, potlood, stift, kraspen. Eigenlijk alles wat maar voor handen is. Een en ander wel afhankelijk van de precisie die gewenst is.

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
406
193
56
Luzy Saint Martin
Simpel potlood en puntenslijper, af en toe een kruishout, priem of drevel.
Als er echt weer eens niets onder handbereik is pak ik een schroef of een spijkertje.

Het oog en de geoefende handen doe de rest 😉

• Leuk
Waarderingen: John1969

RDR2950

Actieve deelnemer
21 okt 2023
156
99
Kapellen (Antwerpen)
Ik ben wel blijk dat ik vooral potloden hoor en zie - op heel wat woodworking videos wordt met messen en snijwieltjes afgetekend en hoewel ik geloof dat die preciezer zijn, vind ik ook dat die het werkstuk beschadigen. Het stelt me ook wat gerust dat ook anderen aanhoudend hun potloden (en vouwmeters) kwijt zijn - dat geeft me enigszins een "ok, dat hoort zo"-gevoel 😇

Doorgaans gebruik ik een Tracer vulpotlood (goedkope variant van Pica) waarbij ik vooral fan ben van het ingebouwde puntenslijpertje. Ik heb me de gewoonte aangekweekt om de zijkant van de potloodlijn als markeerlijn te zien - de lijn zelf moet dus mee weggezaagd/geschuurd/gefreesd worden.

• Leuk
Waarderingen: John1969

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
281
147
‘s-Hertogenbosch
Al vanaf de LTS een timmermanspotlood ( de rooie Lyra) vroeger de goedkopere reclame potloden, die waren wat dunner en pasten precies in een stuk vloerverwarmingsslang als verlengstuk.
Later een lichtpijpje voor de lengte. De stompjes die ik nu weggooi zijn doorgaans nog 20 mm lang 🫣
Zo’n jaar of tien geleden kennisgemaakt met de pica-dry geweldig voor het ruwere werk alleen na een paar regenbuien en nattigheid weken de stiftjes op en gingen vastzitten 😡.
Een stuk of vijf van die dingen gehad en uiteindelijk ben ik zo zelf pennen gaan draaien. De vervanging voor de pica-dry maak ik voortaan zelf omdat deze demontabel zijn en zo ook geserviced kunnen worden
IMG_2300.jpeg
Verder achter m’n draaibank gewone potloden met een puntenslijper en voor echt scherp werk m’n Stanley afbreekmes.IMG_3578.jpeg

Bijlagen

• IMG_2333.jpeg
    IMG_2333.jpeg
    100,7 KB · Weergaven: 1
Laatst bewerkt:

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.789
454
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Meest voorkomende is een scherp geslepen timmermanspotlood of een gewoon HB tekenpotlood. Een zaagsnede met een markeermes, omdat die de bovenste vezels al doorsnijdt zodat er minder rafels ontstaan.

Maar praktisch gezien ben ik de helft van de tijd m'n rolmaat en m'n potlood aan het zoeken, dus ik heb ze overal en nergens tactisch liggen zodat ik er minimaal altijd eentje in één oogopslag zie.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.