Voorbereiding voor mijn Hammer K3 Basic

Willi

Actieve deelnemer
27 okt 2016
77
10
Let op dat de rode lijn een lichtere uitvoering is ten opzichte van de silver line bladen. Deze laatste bladen hebben onder andere grotere hardmetalen tanden waardoor ze meer te herslijpen zijn.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Ik heb vandaag een Stehle ZWS blad binnengekregen, de tanden daarop zijn exact 3mm dik. Kan je die van jouw Silver line eens nameten ter vergelijking?

20210413_101425.jpg
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Ik zaag ook veel met Stehle bladen, die geven bij mij een zaagsnede van 3.2 mm. Dat zal we komen doordat ze iets gezet zijn denk ik....
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
De breedte is inderdaad ook 3.2mm, denk dat dat ook zowat de standaard is. Maar omdat Willi over het groter formaat van tanden sprak had ik graag de dikte van de tanden vergeleken. Dus de hoeveelheid materiaal die weggeslepen kan worden zeg maar.

Ik bedacht mij ook net dat Felder ook een silver line heeft, als ik ze vergelijk met Freud zijn ze identiek. We kunnen dus wel concluderen dat Felder bladen van Freud makelij zijn. De zwarte Silent power classic zijn de rode, de Silent power silver zijn..... Juist ja.

Extra weetje: Ik las afgelopen week ook dat SCM vanaf 2021 Leitz zaagbladen van fabriek af gaat monteren op hun paneelzagen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Athanor

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Helemaal geen probleem! Toch een noemenswaardig verschil.. Morgen moet ik mijn bladen en koppen gaan terughalen bij de slijpdienst, ik ga eens vragen hoeveel tiende van een millimeter ze wegslijpen per keer. Maar met die ene mm extra gok ik toch dat je zeker een 2 a 3-tal slijpbeurten extra eruit gehaald krijgt. Bedankt (y)
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
534
87
Stiens
Voor wie dit nog leest.

Ik gebruik op mijn Hammer combi bladen van 250mm. Ik mis de extra zaaghoogte die een 315mm blad zou geven niet. Ik ben best tevreden over het vermogen van de machine (3 KW/4PK) maar ik vermoed dat je voor de maximale zaaghoogte wat meer zou willen hebben. Op die dikte zaag je geen multiplex meer.

Zoals al opgemerkt is een kleine diameter ook goedkoper. Zou je een blad speciaal voor het zagen van multiplex kopen dan zou je nog kleiner kunnen gaan? De snijsnelheid neemt wel af bij afnemende diameter. Heeft iemand daar gedachten over?
 
Laatst bewerkt:

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.096
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
Zoals al opgemerkt is een kleine diameter ook goedkoper. zou je een blad speciaal voor het zagen van multiplex kopen dan zou je nog kleiner kunnen gaan? De snijsnelheid neemt wel af bij afnemende diameter. Heeft iemand daar gedachten over?
de meeste houtzaagmachines hebben een vaste snelheid
die is op de grootte van het zaagblad afgestemd
bv leitz heeft daar tabellen voor
hun verkoper heeft dat ooit voor mij uitgerekend
hij stelde mij een zaagblad van 300 mm voor, terwijl op mijn machine 350 mm kan
de motor doet 4.000 omw/min
bleek dat 300 mm voor mpx te klein is
uiteraard zijn kleinere zaagbladen goedkoper
dat je beter af bent is een illusie, want de kost per tand is ongeveer dezelfde
bij een kleiner aantal tanden slijten de tanden sneller
dus je hebt geen winst
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
534
87
Stiens
uiteraard zijn kleinere zaagbladen goedkoper
dat je beter af bent is een illusie, want de kost per tand is ongeveer dezelfde
bij een kleiner aantal tanden slijten de tanden sneller
dus je hebt geen winst
Had ik niet aan gedacht maar geldt voornamelijk voor de professionele houtbewerker denk ik. D.w.z. ik vermoed dat ik tijdens mijn leven mijn zaagblad niet weggeslepen krijg.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
de meeste houtzaagmachines hebben een vaste snelheid
die is op de grootte van het zaagblad afgestemd
bv leitz heeft daar tabellen voor
hun verkoper heeft dat ooit voor mij uitgerekend
hij stelde mij een zaagblad van 300 mm voor, terwijl op mijn machine 350 mm kan
de motor doet 4.000 omw/min
bleek dat 300 mm voor mpx te klein is
uiteraard zijn kleinere zaagbladen goedkoper
dat je beter af bent is een illusie, want de kost per tand is ongeveer dezelfde
bij een kleiner aantal tanden slijten de tanden sneller
dus je hebt geen winst
Een groter blad betekent toch niet dat je meer tanden nodig hebt? De grotere omtrek wordt gecompenseerd door de hogere snelheid (niet rotatiesnelheid, maar het daadwerkelijk aantal meters per seconde die de tanden afleggen). Hierdoor kun je voor elke taak (multiplex zagen, schulpen, etc.) hetzelfde aantal tanden aanhouden zonder rekening te houden met een diameter.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.096
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
Een groter blad betekent toch niet dat je meer tanden nodig hebt? De grotere omtrek wordt gecompenseerd door de hogere snelheid
dan zouden we de redenering om kunnen draaien, door te stellen dat je minder tanden nodig hebt naargelang je zaagblad groter wordt
en nog anders bekeken: wanneer @workingwithwood een kleiner zaagblad plaatst, heeft hij meer tanden nodig dan bij een groter => klein zaagblad is even duur of nog duurder dan groot ?
niet rotatiesnelheid, maar het daadwerkelijk aantal meters per seconde die de tanden afleggen
de snelheid is het resultaat van de - meestal vaste - rotatiesnelheid van de motor + de diameter/omtrek van het zaagblad
ik ga er van uit dat de fabrikant voor het juiste evenwicht tussen rotatiesnelheid en diameter zaagblad zorgt
leg je er een zaagblad met 25 % minder omtrek op, dan zou de motor 25 % sneller moeten draaien om hetzelfde aantal m/s te halen
Hierdoor kun je voor elke taak (multiplex zagen, schulpen, etc.) hetzelfde aantal tanden aanhouden zonder rekening te houden met een diameter.
het is mij altijd voorgehouden dat hoe meer tanden bij dezelfde diameter, hoe fijner de snede is
op mijn wisseltand om af te korten staan rond de 100 tanden
daarmee kan ik geen massief hout schulpen
op mijn schulpblad staan veel minder tanden
daarmee kan ik ook afkorten
zowel bij schulpen als afkorten is de snede veel ruwer dan met mijn wisseltand, ongeacht de hout-/plaatsoort
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Ik gebruik eigenlijk op de meeste machines een 250mm 24 tands ecotools blad. Daar kan je dus ook spiegelglad mee afkorten. Op de grootste machines gebruik ik een 300mm 24 tands ecotools blad. In de praktijk merk ik eigenlijk geen verschil tussen de machines waar de zaag op 2800 toeren draait en de machines waar het toerental in de buurt van de 4500 toeren ligt. Volgens mij is vooral een scherp, schoon blad belangrijk.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
831
437
Noord-Veluwe
Kijk uit met ovenreiniger. Sommige soorten tasten de binding van het carbide aan, waardoor er stukjes van los kunnen laten. Dat is waarom ik liever een product gebruik dat er speciaal voor ontwikkeld is. Het is wel iets duurder, maar aangezien zo'n fles hel erg lang mee gaat maak ik me daar niet al te druk over.

Ik gebruik het spul van Felder, maar CMT Formule 2050 krijgt ook erg goede recensies. Er zijn heel veel leveranciers die een dergelijk product maken, dus er is keuze genoeg.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Ik weet niet wat mijn slijperij gebruikt. Ik gooi ze af en ik krijg ze schoon en scherp weer terug.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.