Voorbereiding voor mijn Hammer K3 Basic

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Het belang van scherp gereedschap wordt vaak vergeten. Meestal wordt een snijgereedschap pas gewisseld als het echt niet meer gaat (roken, veel kracht nodig, rafelige snede). Als je denkt dat het gereedschap bot is, is het meestal ook tijd om het te laten slijpen. En uiteindelijk is het slijpen de kost niet (15 euro betaalde ik laatst). En een goed zaagblad met voldoende HM op de tanden kan echt wel vaak geslepen worden, tenzij het blad een ongelukje heeft gehad.
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
560
94
Stiens
Ik heb een schulpblad waarvan een tand mist en een ander beschadigd is. Zaagt nog prima. Moet niet te gek worden natuurlijk. Sowieso niet om onbalans te voorkomen.
Ik denk dat je de slijper kunt vragen om niet alle tanden zo ver terug te slijpen tot alle tanden weer gelijk zijn. Een imperfect tand hoeft het zaagbeeld niet meteen te ruïneren.

Dit hoeft allemaal niet te kloppen maar het is mijn idee.
 

jorisvh

Post veel
neen, dat klopt, ik betaal 12-14€ om 24-60 tanden te laten slijpen. een nieuwe tand is rond de 6€ als ik me goed herinner.
een ecotools ecoline zaagblad van 10€ kan je dus zelfs niet 1 keer gewoon laten slijpen, laat staan herstellen.

als ik bvb een Freud zaagblad van 100€ 10x laat slijpen dan kost me dat in totaal 20€ per scherp zaagblad en is het plots maar 2x de prijs van de ecoline ipv 10x als je enkel aankoop bekijkt. dan ben ik al niet meer zo zeker dat de ecoline nog goedkoper is in gebruik. dit gaat natuurlijk enkel op voor intensief gebruik en dat zijn de ecoline bladen sowieso niet voor bedoeld natuurlijk.
 
  • Leuk
Waarderingen: Count Chocula

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Ik laat de industrial bladen gewoon slijpen. Maar geen tanden vervangen. Omdat ik vooral met gebruikt hout werk, heb ik bladen voor schoon werk, maar ook bladen waarmee ik bitumen en lijm met dekvloer van vloerdelen zaag. Die bladen laat ik slijpen, maar ze slijpen de bladen tot ze weer min of meer scherp zijn. Ze slijpen niet alle beschadigingen weg. Een blad wat te bot is voor schulpen, kan nog een flinke tijd voor afkorten worden gebruikt. Ik had een ferm 210mm zaagblad uit de koopjeshoek van iemand gekregen en daar kan je 500m eiken vloerdelen van 22mm dik mee schulpen. Dat viel me eigenlijk nog best mee .
 
  • Leuk
Waarderingen: jorisvh

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.