Die wijzer is absoluut onbetrouwbaar; er zijn mensen die een update doen met speciale shit, maar dat gaat te ver (bij bij wel). Twee manieren om de spanning goed te krijgen:
a. de 'gitaarsnaar' methode. Dus aanspannen en aanslaan tot een zuivere noot;
b. de 'flutter' methode. Houdt in: geleiders allemaal los, draaien bij oplopende spanning tot de flutter uit het lint is. Geleiders instellen en gaan.
Er zijn niet al te veel YT-filmpjes over goed afstellen, dus leef je uit — met een avondje kijken ben je veel wijzer.
Ik heb een tijd geleden wat onderzoek gedaan & dit is een vertaling van een artikel dat wat mij betreft hout snijdt:
TIPS N4400 (en algemeen lintzaagmachine)
Vertaald/bewerkt van forum woodworker.de
Zaaglint wisselen:
Eerst onder, dan boven opleggen.
Bij rollen zonder bolling moeten de tanden over de rand steken.
Op spanning brengen. Tafelzekering erop.
Lint spannen:
Is een een kunst. Enkel met goed meetgereedschap een wetenschap (duur apparaat!). Skala's leiden bijna altijd tot te weinig spanning.
Testen kan door de langste vrije kant met vinger aan te slaan. Gedempte plonk = te weinig spanning. Goed is een 'E', zuiver, als op een basgitaar.
Lintloop testen:
Met de hand de rollen een paar omwentelingen doordraaien en zien of het lint van positie verandert. Zonodig aanpassen.
Zaaggeleiding instellen (3 rollers):
Helemaal wegschuiven. Als het lint goed loopt de geleiding zo ver naar voren schuiven dat de zaagtanden nog buiten de zijrollen lopen.
Achterste wiel aandrukken tot het het lint bijna raakt (enkele tienden van een mm) en fixeren.
Zijrollen aandrukken. Moeten evenwijdig aan lint zijn. Eveneens enkele tienden van een mm van het lint positioneren en fixeren. Een stukje papier kan hierbij helpen; dus rol tegen papier drukken, vastzetten en papier verwijderen.
Draai het lint met de hand tenminste één omwenteling door en kijk of de geleiding niet aanloopt. Zonodig aanpassen.
Zaaggeleidingshoogte:
Moet altijd slechts enkele mm boven het hout staan.
Aanzetten van de machine:
Uitsluitend bij gesloten deuren en lintbeschermer.
Loopgeluid:
Zonder belasting moet het rustig lopen.
Als de zaag tikt heeft een lint een probleemplek die met de geleiders in contact komt. Nazien!
Krijst het bij het zagen, minder hard doordrukken. Het lint kan ook bot zijn.
Zaagdrift:
Is een afwijking van het theoretisch recht zagen in het verlengde van het zaaglint. Bij uit de hand zagen kan dit gecorrigeerd worden door het hout een tikje schuin aan te voeren. Bij gebruik van een aanslag kan dit niet; er zijn aanslagen die aangepast kunnen worden ter compensatie van drift.
Drift wordt verminderd door:
- exact ingestelde, precieze geleiders
- voldoende spanning
- een lint dat breed genoeg is
- scherpe, goed gezette zaaklinten
- reductie van de doorvoersnelheid
Haaks lint in relatie tot de tafel:
Moet na iedere majeure instelling (lintwissel) met een winkelhaak gecontroleerd worden.
Aanvullingen:
De meeste lintzagen hebben wielen met een bol profiel. Als het lint dan teveel voorop de wielen loop, bij correcte spanning, dan loopt het werkstuk bij het zagen weg van de aanslag.
Loopt het lint te veel achterop de wielen, dan drukt de zetting zich op de wielen zich aan de wielzijde plat en is er ook verloop en wordt de prestatie slechter.
Midden van het lint midden op de wielen is een goede vuistregel. Dan lopen de tanden een stuk voor de grootste wieldiameter.
Ook heel belangrijk: verloopt de zaagsnede niet, maar duurt het doorzagen 'eeuwig', dan is meestal het lint stomp. Of de lintsnelheid te laag.
Voor PLATTE wielen:
De tanden moet over de rand van de wielen lopen. Anders gaat de zetting snel achteruit.