Waarom heb je gekozen voor draadeind en niet voor een CNC-spindel? Die laatste loopt veel soepeler. Het kost wel wat meer, maar het valt mee als je die uit China haalt. Ik was ongeveer €25 kwijt.
Niet alle soorten trapezium draad spindels zijn zelfremmend, vandaar de speciale moer
Die spindels zijn in principe beter geschikt voor lineaire verplaatsingen dan "ordinaire" draadstangen. Echter hebben veel van die spindels een steile draad van soms 8 mm per omwenteling. Dat is niet prettig als je nauwkeurig wilt instellen. Ze bestaan ook in 2 mm bij een 8 mm spindel en dat werkt al veel beter. M'n Triton heeft zo'n spoed. Die speciale moer met de veer is bedoeld voor een spelingvrije beweging. De speling tussen moer en draad wordt zo naar één kant gedrukt. Zelfremmendheid is bij stappenmotoren niet belangrijk omdat de stappenmotoren zelf tot een zekere hoogte zelfremmend zijn. Door het gewicht van de frees en de omringende constructie zal de speling toch wel naar één kant worden gebracht door de zwaartekracht bij verticaal gebruik.
Mooie oplossing, maar waarom zo'n groot gat?? En geen twee kleintjes...
Noodschakelaar bij Baptist.
Tafel staat op wieltjes praktijk zal de veranderingen wel meebrengen...
Verschillende plaatjes was ik inderdaad van plan...zelfs eentje met alleen een vingergat voor als ik niet frees.