Goed we zijn weer een aantal maanden verder. Weinig gedaan qua houtbewerking maar wel bezig geweest met een leuk project. Hopelijk zijn we binnenkort de eigenaar van een nieuwe woning waarin we flink willen verbouwen (met als toekomstige project een grotere werkplaats). Voorafgaand aan deze verhuizing wil ik eigenlijk mijn voorraad (stukjes) plaatmateriaal opmaken om nog een freestafel te maken in dezelfde stijl als de werkbanken die ik reeds gemaakt heb. Het probleem (of beter gezegd mijn probleem) was echter dat ik geen handige manier heb/had om consistente dunne stroken te zagen op mijn glijtafel.
Gelukkig heeft men hier over nagedacht bij Felder met de ontwikkeling van de
parallelaanslag. Deze past natuurlijk perfect op mijn Hammer C3 en is, zoals altijd het geval is bij Felder, lekker goedkoop... of toch niet. Helaas is deze niet toe te passen op de tafels van de K3/C3 modellen gezien dit geen X-roll tafel is. Tevens is 540 euro voor een stukje alu extrusie, met twee hendels, een liniaal en een vergrootglas ronduit belachelijk. Dus ben ik verder gaan zoeken. Via de felderownersgroup op google kwam ik uit bij de
parallelaanslag van Lambtoolworks van Briam Lamb. Het ding zit echt prachtig in elkaar, is een stuk kleiner dan het gevaarte van Felder maar... wel 750 dollar per stuk voor de analoge versie en 1300 dollar voor de digitale versie. Ik heb kort contact gehad met Brian Lamb m.b.t. de vraag hoe hij de bevesting aan de Hammer T-Slot had gemaakt. Hij was zo vrij om deze foto's met mij te delen echter heb ik hier uiteindelijk geen gebruik van gemaakt. Tevens heeft hij ook de keuze gemaakt voor een lineaire geleiding i.p.v. een geleiding d.m.v. een alu profiel. Dit concept had ik al in mijn hoofd zitten door en Brian dus ook al uitgewerkt.
Enfin de keuze was gemaakt om het zelf te ontwikkelen waarbij ik een aantal eisen had:
- De parallelaanslag moest kleiner zijn dan die van Felder, maar groter dan die van Brian Lamb,
- Simpel en makkelijk samen te stellen d.m.v. een alu extrusie, lineaire geleiding
- Gebruik maken van een digitale uitlezing (M503)
- Makkelijk af te stellen zijn in alle richtingen
- Makkelijk afneembaar van zowel het alu profiel als parallenaanslag
- Te kunnen gebruiken als tafelverbreding.
Het eindresultaat ongeveer 1,5 maand later en +- 350,- in onderdelen later heb ik 2 nauwkeurige parallelaanslagen.
Het geheel bestaat uit:
- Aluminium extrusie 4590 van 485mm lang
- Gezet stalen plaatje t.b.v. de geleide rail + digitale uitlezing. Deze zit vast met 2 sterknoppen en schuif je in de alu extrusie. Is dus los te halen door simpelweg de twee sterknoppen los te halen zodat het geheel eraf schuift en de extrusie als tafelverbreding te gebruiken is.
- Stalen plaatje om in het T-slot te schuiven van de Hammer tafel
- Stalen T-achtige plaat t.b.v het monteren van de alu extrusie en het afstellen van het profiel.

Eerste concept getest en volledig met 3D geprinte delen gemaakt.
De manier van monteren en afstellen is vrij simpel.
- Deel 1 is het plaatje wat in het T slot van de hammer tafel schuift
- Deel 2 is het T-achtige plaatje waarin de alu extrusie zit en waar tevens ook de bouten zitten voor af te stellen
- Deel 3 is rol/glijtafel
- Deel 4 is waar normaliter 2 x een M8 sterknop bout of hendel zitten t.b.v. het vastzetten van het geheel tegen de tafel.
- Deel 5 zijn stelbouten met een moer voor het geheel te borgen
- Deel 6 zijn een tweetal excenter bouten (rechtstreeks gekocht bij Felder gezien deze de enige zijn die zoiets verkopen) waarmee de extrusie link en rechts op gelijke hoogte afgesteld kan worden met de tafel.
Dit is het eindresultaat. De volledige slag is net geen 700mm. De rest is dan weer prima te doen met mijn oplegtafel.