Van garage naar semi-werkplaats

Zerox

Actieve deelnemer
2 aug 2021
178
127
Echt
Ik wil alles isoleren tot het niveau dat ik met 250 a 500 watt jaarrond minimaal 10 graden heb. Een van de dingen waarop ik stuit is de geringe hoogte van - net als bij jou - 220 cm. Met isolatie hou ik dan ongeveer 200 cm over. Dat is wel heel erg laag. Ik zie dat jij de wanden hebt bekleed met plaatmateriaal. Heb jij nog iets aan isolatie gedaan en ben je nog van plan vloer en plafond te isoleren?
In mijn garage waren initieel zowel geïsoleerde wanden als niet geïsoleerde wanden aanwezig. In een van mijn eerdere berichten (foto's) is dit misschien duidelijker te zien, zo niet dan op de tekeningen, maar alle niet geïsoleerde wanden hebben een metalstud wand ervoor gekregen met 1 laag isolatie en zijn vervolgens bekleed met underlayment. De betonmuren zijn wel geïsoleerd en hier is direct underlayment tegenaan geschroeft. Tot slot is het plafond met 2 lagen isolatiemateriaal geïsoleerd. In de winter wordt het niet kouder dan 15 graden in de garage en met 20 minuten een oliekacheltje aanzetten is het een comfortabele 20 graden.

In de tijd dat deze machine gebouwd/gebruikt werd maakte men zich niet druk om afzuiging. Mijn vader werkte toen ik lagere school deed bij een kleine aannemer in ons dorp en in de werkplaats stonden de diverse machines in een zee van spanen. Als de situatie wat penibel werd qua hoeveelheid mocht ik wel eens tegen een kleine vergoeding de boel bij elkaar vegen. Ik denk dat mijn overgevoeligheid voor houtstof daar en toen begonnen is… (Ik heb het nu over eind jaren 60.)
Dit geeft wel aan hoe de tijd is veranderd. Indien mogelijk wil ik alles zo "schoon" mogelijk houden. Ik weet niet in hoeverre ik alles "luchtdicht" moet maken om een afzuiging zoals die HBM 200 werkend te krijgen, maar dat gaan we uitzoeken. Tevens wel mooi dat een oude machine zoals deze weer een nieuw leven heeft gekregen.

Misschien is het niet duidelijk geworden op de foto's maar ik heb het onderstel nog aangepast om een 4 tal nivellerende zwenkwielen te kunnen monteren. Dit was een kwestie van 4 plaatjes zagen, lassen, boren en tappen om vervolgens dit type wielen te kunnen accepteren.

IMG-20220416-WA0001.jpeg
 

casselt

Actieve deelnemer
13 apr 2020
96
58
Omgeving Leeuwarden
In mijn garage waren initieel zowel geïsoleerde wanden als niet geïsoleerde wanden aanwezig. In een van mijn eerdere berichten (foto's) is dit misschien duidelijker te zien, zo niet dan op de tekeningen, maar alle niet geïsoleerde wanden hebben een metalstud wand ervoor gekregen met 1 laag isolatie en zijn vervolgens bekleed met underlayment. De betonmuren zijn wel geïsoleerd en hier is direct underlayment tegenaan geschroeft. Tot slot is het plafond met 2 lagen isolatiemateriaal geïsoleerd. In de winter wordt het niet kouder dan 15 graden in de garage en met 20 minuten een oliekacheltje aanzetten is het een comfortabele 20 graden.


Dit geeft wel aan hoe de tijd is veranderd. Indien mogelijk wil ik alles zo "schoon" mogelijk houden. Ik weet niet in hoeverre ik alles "luchtdicht" moet maken om een afzuiging zoals die HBM 200 werkend te krijgen, maar dat gaan we uitzoeken. Tevens wel mooi dat een oude machine zoals deze weer een nieuw leven heeft gekregen.

Misschien is het niet duidelijk geworden op de foto's maar ik heb het onderstel nog aangepast om een 4 tal nivellerende zwenkwielen te kunnen monteren. Dit was een kwestie van 4 plaatjes zagen, lassen, boren en tappen om vervolgens dit type wielen te kunnen accepteren.

Bekijk bijlage 119701
Mag ik vragen waar je dit type wielen hebt gevonden?
 

Jan.

Actieve deelnemer
8 nov 2021
270
70
Oldenzaal

In dit geval via Amazon besteld. Je hebt echter verschillende gewichtsklasse per set dus even opletten.
Ik heb de zwarte versie voor mijn lintzaag en 5 in 1 Robland. Erg degelijke wielen. Dragen in beide gevallen zo rond de 450 kg.
Moet alleen nog een getand latje maken waarmee je langs de wielen kan gaan om sneller te kunnen draaien.
 

Zerox

Actieve deelnemer
2 aug 2021
178
127
Echt
Update 1/2:
En we gaan weer verder. +- 5 weken geleden in Mill een oude Spero 400v afzuiging kunnen ophalen voor een prikkie. Vervolgens thuis even uit elkaar gehaald en nagekeken/schoongemaakt en alles zag er nog top uit. Ik had het slimme idee om hier een microfilter van HBM op te zetten, na wat mail contact en maten meten tot de conclusie gekomen dat dit zou moeten passen zonder aanpassingen. Eenmaal de filter ontvangen bleek helaas niks minder waar. De binnenring van de filter was ruim 3cm kleiner dan opgegeven. Na lang denken uiteindelijk verzonnen om een 3 talen ringen de frezen zodat ik een kleinere binnenrand kon creëren. De bovenste ring 3 mm kleiner gefreesd zodat ik hier nog een nette rand siliconen(kit) omheen kon leggen ter afsluiting.

Zie hieronder het proces/resultaat:

Binnenkanten/buitenkanten gekit t.b.v. luchtlekken).
EDw2BdV.jpg


Nieuwe rijplaat gemaakt.
82UNcjN.jpg


Ringen gefreesd.
TiZcM0G.jpg

7TIG57e.jpg

bVDWD8O.jpg

xklwrZj.jpg


Geprobeerd mijn siliconenrand zo mooi mogelijk te maken, niet helemaal gelukt, maar functioneel is het wel.
sT6zI4W.jpg


Et voilà, past precies.
dWHSto9.jpg


Tot slot nog de motor opgehangen tegen het plafond en d.m.v. een klik aan, klik uit systeem + magneetschakelaar een makkelijke manier gemaakt voor het aan en uit zetten.
HZzvAhF.jpg

V5U3iFf.jpg


Voorbereiding op PVC leidingwerk. Een vernauwing van 150 naar 125 erop gemaakt.
jMIZu7U.jpg


Het leidingwerk tot op heden. Alle verbindingen zijn manchet verbindingen zodat ik makkelijk dingen uit elkaar kan halen/hergebruiken.
zMLUJq7.jpg



En natuurlijk de test:
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: bjgodefr

Zerox

Actieve deelnemer
2 aug 2021
178
127
Echt
Update 2/2
Tevens nog snel een extra groepenkast in de garage gemaakt. i.v.m. airco, zonnepanelen, 230v en 400v machines (C16 automaten i.v.m. aanloopstromen).
o0euJMf.jpg

Hahu1Tr.jpg


Inzake de vlakbank heb ik geprobeerd het afzuigen van de spaanders te vergemakkelijken en zie hier het resultaat. Alles is gemaakt van acryl. Dit i.v.m. eventuele blokkades die men dan makkelijker kan zien (mochten ze optreden)

Allereerst het dichtmaken van het grootste gat.
udVR7GB.jpg


Vervolgens het op maat maken van de bevestiging en “trechter” voor de afzuigslang
h9PRZkN.jpg

EwmQ8Sv.jpg

peolPrJ.jpg


Een combinatie van acryllijm en doorzichtige constructie kit is gebruikt om de trechter in elkaar te zetten.
qgERDvo.jpg

ooLw0cx.jpg

DiiWViv.jpg


Het uiteindelijk eindresultaat
r9lxjzo.jpg


En natuurlijk een testje.

Ik heb ontzettend veel tijd besteed in het afstellen van het in- en uitvoer blad. Het is een gedoe om deze parallel aan elkaar te krijgen. Vervolgens de messen instellen is nog een groter gedoe. Heb getracht dit te doen met een HBM Messenstelset maar dit werkt verre van optimaal. Heb er gisteren een aantal testje mee geschaafd (eiken vloerdelen) en het werkt ontzetten goed, echter kwam ik erachter dat de messen alsnog verkeerd ingesteld staan (heb het gedaan met een latje zoals wel vaker hier beschreven).

Uiteindelijk besloten om een aluminium rei te bestellen bij baptist en kwam vandaag erachter dat de tafels alsnog niet parellel staan aan elkaar. Morgen weer een keer alles eraf (inc. shims) en dan weer een keer opnieuw beginnen, om vervolgens de messen weer opnieuw te stellen. Om op een positieve noot te eindigen, de afzuiger + vlakbank in het algemeen werken perfect. Nagenoeg geen spaanders op de grond en niks wat rondvliegt in de lucht.

De volgende stap is het gaan zagen van alle delen voor de werkbanken. Het eerste project (voor een collega) is al beloofd dus we moeten even vaart maken.
 

Zerox

Actieve deelnemer
2 aug 2021
178
127
Echt
Update
Deze keer helaas geen foto's maar wel een korte geschreven update. Afgelopen tijd bezig geweest met:
  1. een zaaglijst te maken voor alle onderdelen
  2. werkplaats opgeruimd zodat ik wat wat makkelijker bij gereedschap kan komen en meer plek heb.
  3. mijn antieke vlakbank afgesteld met de gedachte om hem te gebruiken.
  4. vlak voor mijn vakantie een Hammer A3-31 opgehaald zodat mijn antieke vlakbank weer in de verkoop kon.
  5. De Hammer A3-31 een volledige service beurt gegeven. Alles schoongemaakt/gevat. Wat euvels links en rechts opgelost en de tafels opnieuw afgesteld (wat een pokkewerk).
De planning is om aankomende tijd dan eindelijk te beginnen met het zaagwerk zodat mijn werkplaats eindelijk vorm kan krijgen. Helaas zit mijn broer midden in een verbouwing en ben ik de helft van de tijd mijn gereedschap weer even een weekje kwijt waardoor het niet echt opschiet, maar Rome is ook niet in één dag gebouwd.

Mijn Hammer A3-31 heeft helaas geen SilentPower as en ben er zwaar over aan het twijfelen om mijn huidige Hammer te verkopen en toch een nieuwe te halen bij Felder echter is een prijs van € 4500,- gewoon niet te rechtvaardigen op het moment. Ik zie hier forumposts waar mensen hem nieuw voor +- € 1000 hebben gekocht met dergelijke opties. keuzes.. keuzes...
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Weet je zeker dat je die groepenkast goed hebt aangesloten? Kabel tussen je hoofdzekeringen en de kast in de schuur minstens 4mm/2? Hoofdzekeringen 3 x 25?
 

Zerox

Actieve deelnemer
2 aug 2021
178
127
Echt
Weet je zeker dat je die groepenkast goed hebt aangesloten? Kabel tussen je hoofdzekeringen en de kast in de schuur minstens 4mm/2? Hoofdzekeringen 3 x 25?
Vanwaar de twijfel als ik mag vragen?
3x25 komt binnen. Groepenkast is afgezekerd op 20A (losse automaat) en vanuit de meterkast naar de groepenkast loopt inderdaad 4mm/2. Gehele installatie is naderhand gekeurd door een technisch inspecteur.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.697
2.569
Gaanderen
Ik had dezelfde opmerking als Chevy66 met betrekking tot de bekabeling. 4mm2 is inderdaad net genoeg.
Zelf gebruik ik altijd 6 mm2.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Als je hoofdzekeringen automaten zijn mag het met 4.. Als het smeltveiligheden zijn moet het met 6.
 

Zerox

Actieve deelnemer
2 aug 2021
178
127
Echt
Als je hoofdzekeringen automaten zijn mag het met 4.. Als het smeltveiligheden zijn moet het met 6.
Correct. Volgens NEN1010 mag volstaat dit. Tevens is het nagenoeg niet te doen om door 19mm 5 aders a 6mm2 te trekken. Achteraf gezien had ik het ook met soepele kern kunnen doen i.c.m. aderhulseindes maar zoals gezegd is 4mm2 genoeg.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Je hebt dus hoofdzekeringen, dan een hoofdschakelaar en van daar de voeding van je huisinstallatie en een kabel naar de kast in je schuur, alwaar je een 20 amp zekering hebt, vanwaar je weer aftakt naar 2 x 16 amp. Volgens mij kom je dan alleen uit met je selectiviteit als alle automaten een c zijn.
 

Zerox

Actieve deelnemer
2 aug 2021
178
127
Echt
Je hebt dus hoofdzekeringen, dan een hoofdschakelaar en van daar de voeding van je huisinstallatie en een kabel naar de kast in je schuur, alwaar je een 20 amp zekering hebt, vanwaar je weer aftakt naar 2 x 16 amp. Volgens mij kom je dan alleen uit met je selectiviteit als alle automaten een c zijn.
3x 25A naar Hoofdzekering -> Hoofdschakelaar in meterkast -> MBN620E (Hager krachtgroep / 3-polig + nul, B20A) -> Hoofdschakelaar in groepenkast -> naar mijn losse installatie automaten ( 2 x krachtgroep \ 3 x 230 (waarvan 2 C karakteristiek))

Moet krachtstroom niet altijd in grijze buis slagvast?
Losse draden moeten altijd in een buis. En een grijze buis is niet per definitie slagvast, deze bestaan ook in creme/wit. Werkt men echter in de grond dan moet een geschikte grondkabel gebruikt worden.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: rmenkveld

mhermans

Actieve deelnemer
28 jun 2020
116
56
Roermond
www.etsy.com
Moet krachtstroom niet altijd in grijze buis slagvast?
Zover ik weet is dit geen must afhankelijk van hoe wat waar.
Zo heb ik recent krachtstroom naar de garage gelegd met mijn schoonvader die electrician is.
van meterkast naar buiten in slagvaste buis (> 60cm onder de oprit). 13 meter onder de oprit door naar de garage zonder buis. De garage in met slagvaste buis. Vervolgens in de garage alles in slagvaste buis.

vanaf de meterkast tot de eerste lasdoos is grondkabel gebruikt, vanaf dat moment 5 aderige kabel voor de rest van de garage.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.