In mijn garage waren initieel zowel geïsoleerde wanden als niet geïsoleerde wanden aanwezig. In een van mijn eerdere berichten (foto's) is dit misschien duidelijker te zien, zo niet dan op de tekeningen, maar alle niet geïsoleerde wanden hebben een metalstud wand ervoor gekregen met 1 laag isolatie en zijn vervolgens bekleed met underlayment. De betonmuren zijn wel geïsoleerd en hier is direct underlayment tegenaan geschroeft. Tot slot is het plafond met 2 lagen isolatiemateriaal geïsoleerd. In de winter wordt het niet kouder dan 15 graden in de garage en met 20 minuten een oliekacheltje aanzetten is het een comfortabele 20 graden.Ik wil alles isoleren tot het niveau dat ik met 250 a 500 watt jaarrond minimaal 10 graden heb. Een van de dingen waarop ik stuit is de geringe hoogte van - net als bij jou - 220 cm. Met isolatie hou ik dan ongeveer 200 cm over. Dat is wel heel erg laag. Ik zie dat jij de wanden hebt bekleed met plaatmateriaal. Heb jij nog iets aan isolatie gedaan en ben je nog van plan vloer en plafond te isoleren?
Dit geeft wel aan hoe de tijd is veranderd. Indien mogelijk wil ik alles zo "schoon" mogelijk houden. Ik weet niet in hoeverre ik alles "luchtdicht" moet maken om een afzuiging zoals die HBM 200 werkend te krijgen, maar dat gaan we uitzoeken. Tevens wel mooi dat een oude machine zoals deze weer een nieuw leven heeft gekregen.In de tijd dat deze machine gebouwd/gebruikt werd maakte men zich niet druk om afzuiging. Mijn vader werkte toen ik lagere school deed bij een kleine aannemer in ons dorp en in de werkplaats stonden de diverse machines in een zee van spanen. Als de situatie wat penibel werd qua hoeveelheid mocht ik wel eens tegen een kleine vergoeding de boel bij elkaar vegen. Ik denk dat mijn overgevoeligheid voor houtstof daar en toen begonnen is… (Ik heb het nu over eind jaren 60.)
Misschien is het niet duidelijk geworden op de foto's maar ik heb het onderstel nog aangepast om een 4 tal nivellerende zwenkwielen te kunnen monteren. Dit was een kwestie van 4 plaatjes zagen, lassen, boren en tappen om vervolgens dit type wielen te kunnen accepteren.