Van garage naar semi-werkplaats

Zerox

Actieve deelnemer
2 aug 2021
178
127
Echt
Goedemiddag allemaal,

Ik zwerf al een tijdje over dit forum heen met de bedoeling om dingen te leren alsmede projecten van gelijkgestelde te zien. Mijn eerste intentie was om mij apart voor te stellen echter lijkt het me handiger om dit direct mee te pakken.

Mijn naam is Jordi, ben op moment van schrijven 28 jaar en werk als PLC software engineer binnen de mijnbouw. Van kinds af aan heb zowel van mijn vader als opa het werken met hout geleerd en uitgebreid. Hedendaags probeer ik zoveel mogelijk zelf te doen, van elektra tot constructiewerk in huis.

Tot voor 3 jaar geleden woonden ik samen met mijn vriendin nog in een flat waardoor het werken met hout of andere er niet echt makkelijker op werd. Veel werd in de woonkamer gedaan en het grotere werk op de gang bij de voordeur. Iedere keer gereedschap zeulen en de werkbank opzetten was toch wel een gedoe. Toen wij dus +- 3 jaar geleden een huis kochten met garage was ik wel in mijn nopjes. We hebben er destijds voor gekozen om direct de hele onder verdieping te verbouwen + nieuwe meterkast en tot slot de garage geïsoleerd en opnieuw elektra aangelegd.

Een korte impressie van de weg tot op heden;
Garage toen we het huis kochten.
xbQi3u6.jpg

nNNXjzS.jpg


Alles eruit gehaald.
9B5fyNo.jpg

H5bWBQn.jpg


Geïsoleerd + elektra.
LxQRDOa.jpg

nwVHwFN.jpg


Eerste versie van de garage.
ppgM7XX.jpg

ej5x4zr.jpg


Garage weer leeggehaald om de betonvloer te kunnen verven met 2K betonverf.
e9o9dgH.jpg

3Ze85h3.jpg

7mGGV05.jpg


Garage zoals het er huidig bij staat.
xQWVTe7.jpg

crLBzl3.jpg

NNVGvCv.jpg


Het idee is om aan een kant een lang afkortzaag station te maken met een hoop lades e.d. Hier komt tevens ook een compressor te staan. De volledige betonwand wordt betimmerd met hout voor french cleats waar ik mijn accu tools wil gaan ophangen zodat ik ze lekker makkelijk kan pakken.

Onder mijn afkortzaag komt mijn stofafzuiging te staan (cycloon + makita stofzuiger) echter wil ik met schijfkleppen een constructie maken om aan de achterkant een pijp, 32 of 40mm, pvc voor bovenlangs zodat ik een slang vanuit boven kan gebruiken voor zowel schuren alsmede de garage te zuigen. Een andere optie wat nog door mijn hoofd spookt is om een extra pijp onder de plinten van de kastjes te maken en deze bij het einde omhoog laten komen voor eventuele kleinere apparaten (bandschuurmachine/kolomboor etc. etc.) echter ben ik hier nog niet over uit hoe en wat.

Dan kom ik eigenlijk bij de reden waarom ik dit topic heb geopend. Gezien mijn garage (helaas) nog steeds gedeeltelijk een garage is, zit ik vrij beperkt met de ruimte. Mijn DeWalt tafelzaag wil ik eigenlijk integreren in een verrijdbare werktafel + outfeedtafel die ik nog steeds de garage uit kan rijden mocht dat nodig zijn. Hiermee sla ik twee vliegen in een klap. Of ik kan hem gewoon in de garage gebruiken tegen mijn afkortzaag station (dit dient dan als outfeedtafel) of hem eventueel naar buiten rollen, ik heb de mogelijkheid om in de achtertuin onder de overkapping te werken, en daar met opklapbare delen van de tafel werken. Ik zie alleen even door de bomen het bos niet meer en na 1 maand tekening in sketchup hoop ik eigenlijk op wat feedback/ideeën vanuit jullie kant.

Bijgevoegd is mijn sketchup bestand (1 op 1 van mijn garage) + de foto's hieronder, voor de mensen die geen sketchup kunnen openen. De rode delen zijn obstructies in de garage die niet verplaatsbaar zijn. Gele delen zijn een tweetal fietsen die verplaatst kunnen worden als ik de werkplaats/garage wil werken. De zaagtafel die er op dit moment inzit is geïmporteerd van een youtube video en is puur ter referentie.GarageV2.pngGarageV22.pngGarageV24.pngGarageV23.pngGarageV25.png
 

Bijlagen

  • GarageV2.zip
    6,1 MB · Weergaven: 8

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Wat zit er in die dubbel deurs? Je schoonmoeder? Is echt zonde van de ruimte. Zelfde geldt voor die banden zonder auto.
 
  • Leuk
Waarderingen: renekooijman

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.769
738
Enschede, Twente
Ik zie geen deur waar die tafel met zaagmachine doorheen past...

Algemene opmerking: je kunt eindeloos in SketchUp blijven stoeien, maar in de werkelijkheid loopt het meestal anders. Zet gewoon de spullen neer waar je denkt dat ze horen en verschuif al doende tot het effectief werkt. En dan de meubels die je daarvoor maakt niet verlijmen, maar schroeven, zodat een en ander snel aan te passen is. Zodat de boel een jaar op dezelfde plek blijft staan kun je het verfijnen en mooi maken : )
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan. en jelmer

Zerox

Actieve deelnemer
2 aug 2021
178
127
Echt
Wat zit er in die dubbel deurs? Je schoonmoeder? Is echt zonde van de ruimte. Zelfde geldt voor die banden zonder auto.
Tja helaas zijn dat de constricties waarmee ik moet werken.

Ik zie geen deur waar die tafel met zaagmachine doorheen past...

Algemene opmerking: je kunt eindeloos in SketchUp blijven stoeien, maar in de werkelijkheid loopt het meestal anders. Zet gewoon de spullen neer waar je denkt dat ze horen en verschuif al doende tot het effectief werkt. En dan de meubels die je daarvoor maakt niet verlijmen, maar schroeven, zodat een en ander snel aan te passen is. Zodat de boel een jaar op dezelfde plek blijft staan kun je het verfijnen en mooi maken : )
Ben ik volledig met je eens. Derhalve ik binnenkort ook wil beginnen echter zou ik graag als eerste mijn zaagtafel willen maken zodat ik daar ook op kan werken. Gezien alle kastjes hiermee gemaakt worden. Die zaagtafel die nu is ingetekend is puur ter referentie. Dit zal niet de uiteindelijke maat worden. Als ik hem 10cm korter maak, past ie door de deur heen.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Een dergelijk miter station neem veel plaats in en is de plek waar junk zich gaat verzamelen (net als op elk horizontaal oppervlak). In een kleine werkplaats wil je zo flexibel mogelijk zijn en dan is zo’n groot vast oppervlak zonde van de ruimte.

Een zaagtafel in een werktafel wordt veel gedaan, maar ik ben er niet zo voor. Maar dat hangt mogelijk samen met mijn manier van werken. Het is mij al te vaak voorgekomen dat ik aan het assembleren ben en dan toch nog iets moet zagen. Dan is het niet handig als de assemblagetafel vol staat en de zaag er vast aan. Als je deze los op een karretje zet en zorgt dat deze de juiste hoogte heeft, dan kun je de assemblagetafel gebruiken als outfeedtafel. En de zaag wegrijden indien je die niet nodig hebt of wegrijden en toch nog wat zagen. Een zeer vlakke ondergrond is dan nodig. Dat zal voor de garage geen probleem zijn, maar geldt dat ook voor de plek buiten waar je wilt zagen?
 
  • Leuk
Waarderingen: janwillem en Joost79

Zerox

Actieve deelnemer
2 aug 2021
178
127
Echt
Een dergelijk miter station neem veel plaats in en is de plek waar junk zich gaat verzamelen (net als op elk horizontaal oppervlak). In een kleine werkplaats wil je zo flexibel mogelijk zijn en dan is zo’n groot vast oppervlak zonde van de ruimte.

Een zaagtafel in een werktafel wordt veel gedaan, maar ik ben er niet zo voor. Maar dat hangt mogelijk samen met mijn manier van werken. Het is mij al te vaak voorgekomen dat ik aan het assembleren ben en dan toch nog iets moet zagen. Dan is het niet handig als de assemblagetafel vol staat en de zaag er vast aan. Als je deze los op een karretje zet en zorgt dat deze de juiste hoogte heeft, dan kun je de assemblagetafel gebruiken als outfeedtafel. En de zaag wegrijden indien je die niet nodig hebt of wegrijden en toch nog wat zagen. Een zeer vlakke ondergrond is dan nodig. Dat zal voor de garage geen probleem zijn, maar geldt dat ook voor de plek buiten waar je wilt zagen?
Goede tip. Het lostrekken van de zaagtafel van de werkbank is inderdaad een optie. De plak waar ik buiten kan zagen is ook op een vlakke ondergrond (terras onder overkapping).

welkom
proficiat met de huidige resultaten
je hebt daar een grote fan !
Ze is een fan van mijn handigheid maar helaas minder van al het gereedschap :).

Je hebt nu wel lekker veel ruimte!
Nu wel. Hopelijk voelt het straks ook nog ruim!
 

Yozu

Actieve deelnemer
12 jul 2020
117
67
Spijkenisse
Excuses, mijn IT kennis gaat niet zover zodat ik het kan linken zonder reclame. Weet wel dat je de 2de reclame eerder kan beeindigen.
 

Zerox

Actieve deelnemer
2 aug 2021
178
127
Echt
neem het niet persoonlijk op
klik ik door & krijg ik een pak reclame die ik niet moet
een algemene vraag die voor alle linken geldt: is er een manier om die reclame te vermijden ?
uBlock Origin installeren in Chrome. Scheelt een hoop reclame. Yozu kan er niks aan doen dat deze reclame ingebakken zit in de YouTube video. Wel een mooie werkbank. Zal hem eens gaan bekijken!
 

Zerox

Actieve deelnemer
2 aug 2021
178
127
Echt
@Yozu heb al een aantal filmpjes van hem bekeken en zijn ontwerpen zijn prachtig en multifunctioneel. Zijn werkbanken/modulaire kasten sluiten ook perfect aan bij de opmerking van L.N.

Nu alleen nog zaak om een goede portie 18mm Berken multiplex (B/BB) te vergaren. Iemand ervaring met DeHoutgroothandel | Hoogwaardig Plaatmateriaal ? En eventueel iemand of meerdere Geïnteresseerd in een bulk aankoop om onderling te verdelen?
 

Zerox

Actieve deelnemer
2 aug 2021
178
127
Echt
Update 1/2:

Vanwege privé omstandigheden heeft dit project op een laag pitje gestaan echter heb ik het de afgelopen 2 maanden weer opgepakt. Zoals eerder vermeld heb ik mijn werkplaats in Sketchup uitgetekend waarbij er terecht opgemerkt werd dat in een kleine werkplaats/garage alles zo mobiel mogelijk moet zijn. Uiteindelijk heb ik een ontwerp van Paoson Woodworking gekocht en heb deze gedeeltelijk veranderd naar mijn smaak.

Toen kwam het volgende probleem…. hout verzamelen. Gezien de ontwerpen hoofdzakelijk bestaan uit stroken berken multiplex ben ik op zoek gegaan naar restpartijen/reststukken op marktplaats. Meerdere deels afgeketst vanwege de afstand of simpelweg verkocht voor een hogere prijs aan een ander. De prijzen waren op dit moment al behoorlijk gestegen. Begin februari kwam ik via MP uit bij een lokale timmerman op 10km afstand welke oude machines in- en verkoopt, alsmede restpartijen berken multiplex opkoopt van een lasersnijder. Tevens had hij nog een 6tal 15mm berken multiplex platen van 2500x2500 liggen. Tot slot was ik nog op zoek naar een degelijke vlakbank. Toevallig had hij die ook. Weliswaar een opknapper, maar dat maakte het alleen maar leuker.

Enige nadeel van deze hele koop was dat de volledig tekening uitgaat van 18mm mpx en niet 15mm, dus ik ben op dit moment nog bezig om alles om te zetten naar 15mm. Hier volgt uiteindelijk een zaaglijst uit zodat het daarna een kwestie is van verlijmen en in elkaar zetten.

Afgesproken om alles te laten leveren om vervolgens op een zaterdagmorgen alle buit te kunnen sorteren en opruimen. Zie hier een gedeelte van het hout + de vlakbank

T1pH0uT.jpg


Tevens nog 3 platen underlayment mee laten komen zodat ik de betonblokken kon bedekken om hier uiteindelijk een french cleat (haaklatten) systeem tegen aan te kunnen maken.
NffNPeS.jpg


Vervolgens het proces van demontage van de vlakbank. Alle onderdelen schoongemaakt, en opgeschuurd om vervolgens met Hammerite groen alles een mooie kleur te geven. Alle contactdelen hebben een cold blueing proces gekregen. Ik heb er nog over nagedacht om de vlakdelen opnieuw te laten afvlakken dan wel vlakslijpen maar de grootste afwijking op de gietijzeren bladen is 0.3mm. Freeskop is voorzien van nieuwe (dichte lagers) zodat eventueel vet ook niet aan klontert aan de zijkanten naast de lager huizen.

iN1ByRL.jpg

tHfL0TH.jpg

syvTOzm.jpg

lKLDksk.jpg

zYhly6Z.jpg

e9iwEti.jpg

VTB4Jow.jpg


Proefstukje geverfd.
VTB4Jow.jpg

NS7Tua9.jpg

EBndJpB.jpg


Schoongeschuurde/geborstelde delen
lW1CrCK.jpg


Alle kleine delen + bouten en voor de behandeling
oX8Ws4W.jpg


Rode kleur voor de bedieningsdelen
z0tWeV1.jpg

06b7v3p.jpg


Contactdelen na de cold blue behandelingen
mEUqUCP.jpg

ErUbFy7.jpg


Geverfde kapdelen + kleine delen
FUk2RWt.jpg

PkhY7LN.jpg
 

Zerox

Actieve deelnemer
2 aug 2021
178
127
Echt
Update 2/2:

Uiteindelijk aan de motor begonnen
WvHVxnu.jpg

0JeUY06.jpg

N0jN9sq.jpg


Nieuwe veiligere aan/uit knop gekocht en gepast
eRw6VJX.jpg


Behuizingen zelf in de lak
7YxXdQN.jpg

8YG0ORl.jpg


Mooi puzzeltje
PsynxGq.jpg


En nu weer monteren
1i48kEr.jpg

5xRjm4U.jpg

YySSiXH.jpg

CG8BoBm.jpg

LDoPOsG.jpg

juuUCq7.jpg

E5z2FFS.jpg

k1xwrZL.jpg

nooennA.jpg

2kILUOF.jpg


Laatste wat nog moet gebeuren is de messen slijpen en eventuele aanpassingen doen voor afzuiging (zie de vragen hieronder).

De volgende stap is het zagen van alle delen voor de modulaire werkbanken. Tevens nog naarstig opzoek naar een stofafzuiging (iets in de trant van een HBM 200) voor deze vlakbank + een toekomstige vandiktebank.

Tot slot resteren mij dan nog een aantal vragen
- Heeft iemand enig idee wat voor merk/type vlakbank dit zou kunnen zijn? Op het machineplaatje staat zoals is te zien: Noord-Hollandsche machinehandel Wormerveer. Op de messen staat vervolgens Nohoma wat weer te herleiden is naar het volgende artikel: Nohoma bv (Noordhollandsche Machinehandel bv) [ZaanWiki] . Het aparte hier echter is dat Nohoma hoofdzakelijk machines importeerde uit West-Duitsland en Italië maar dat alle bouten en moeren op deze vlakbank Engelse draad hebben (BSW – British Standard Whitworth). Zover ik kan herleiden werd dit standaard niet gebruikt in West-Duitsland of Italië.

- De messen (Steinstosser Super Rapid HSS 18) moeten nog geslepen worden. Ik heb hoog en laag gezocht voor een messenslijper in de buurt (zonder dat ik hoef te verzenden) echter buiten Zuid-Limburg nog weinig gevonden in Midden-Limburg. Tevens de vraag of deze messen geschikt zijn voor hardhout.

- Tot slot wil ik het liefst de vlakbank aansluiten op een stofafzuiger echter leent dit model zich hier heel slecht voor. Het is een vrij open ontwerp rondom de messen waardoor (in mijn nederige mening) een afzuiging weinig zin heeft tenzij ik het een en ander aanpas. Één optie zou zijn om de kieren af te dichten met bijv. een tochtband. Dit plaatje geeft een ruw aanzicht van de binnenkant gezien vanuit de spaanderuitvoer.
XEotBu0.jpg


Excuses voor enige spelfouten op dit late tijdstip.
 
Laatst bewerkt:

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Ik lees je verhaal nu pas. Mooi verslag.
Ik heb een bizar klein werkplaatsje maar sinds kort een (tweede) werkplaatsje kunnen huren,. Beide ruimtes hou ik aan. De een als metaalwerkplaats/restauratie van machines en de ander voor hout.

De ruimte die ik huur is een garagebox van vrijwel zelfde afmetingen als die van jou.

Mijn ervaring is dat je in zulke kleine ruimtes ""ALLES"" verrolbaar moet maken of makkelijk verbouwbaar.

Ik wil alles isoleren tot het niveau dat ik met 250 a 500 watt jaarrond minimaal 10 graden heb. Een van de dingen waarop ik stuit is de geringe hoogte van - net als bij jou - 220 cm. Met isolatie hou ik dan ongeveer 200 cm over. Dat is wel heel erg laag. Ik zie dat jij de wanden hebt bekleed met plaatmateriaal. Heb jij nog iets aan isolatie gedaan en ben je nog van plan vloer en plafond te isoleren?

Klaas
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.769
738
Enschede, Twente
In de tijd dat deze machine gebouwd/gebruikt werd maakte men zich niet druk om afzuiging. Mijn vader werkte toen ik lagere school deed bij een kleine aannemer in ons dorp en in de werkplaats stonden de diverse machines in een zee van spanen. Als de situatie wat penibel werd qua hoeveelheid mocht ik wel eens tegen een kleine vergoeding de boel bij elkaar vegen. Ik denk dat mijn overgevoeligheid voor houtstof daar en toen begonnen is… (Ik heb het nu over eind jaren 60.)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.