Tip Amazon.nl en Bessey KRE-80 corpus klemmen

starf

Actieve deelnemer
18 aug 2014
156
63
Oktober vorig jaar waren het trouwens 2 x kre60's aan ongeveer €60 dus inladen die handel 😄
 

Marijn

Actieve deelnemer
8 feb 2012
368
159
Eindhoven
Ik zag ze er net weer op staan, nog maar 5 sets erbij besteld, levering nog onbekend. Nog geen last gehad dat ik ze niet meer mag bestellen met mijn account; morgen wordt de eerste van mijn vorige bestelling afgeleverd.
 

thewieger

Actieve deelnemer
6 mei 2019
96
30
Wageningen
Ik zag ze er net weer op staan, nog maar 5 sets erbij besteld, levering nog onbekend. Nog geen last gehad dat ik ze niet meer mag bestellen met mijn account; morgen wordt de eerste van mijn vorige bestelling afgeleverd.
Dank, probeer al een week aan te haken, nu gelukt!
 
  • Leuk
Waarderingen: Marijn

dragonhaertt

Actieve deelnemer
11 jun 2020
214
117
De 150 is nog niet voorbijgekomen. Is trouwens de minst gebruikte in mijn arsenaal.
Welke gebruik je het meest?
Ik heb nu (met het oog op de toekomst) ook een paar 800 besteld. Maar als er ooit iets groters gemaakt moet, lijkt het me nuttig om ook langere te hebben. Of misschien kan ik tegen die tijd beter pijpklemmen kopen.

Tot nu toe heb ik nog maar weinig ervaring, en voor de enige grote glueup die ik heb gedaan (kast) heb ik twee spanbanden met bessey hoekrubbers gebruikt.
 

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
454
139
Apeldoorn
Daar ben ik nog niet achter heb al een paar bessey filmpjes bekeken. Ik heb er één mee laten komen en hoewel ik ook dacht die maak ik zelf wel. Moet ik wel zeggen dat het wel een serieus stukje aluminium is wat je krijgt voor die €16. Op de plaatjes ziet het er een stuk kleiner en minder robuust uit dan in werkelijkheid.

//edit: Nu ik er zo naar kijk, denk ik dat dat extra gat ervoor is om het koppelstuk aan de tafel te klemmen, dat is immers ook mogelijk met de normale klemmen via de steunen. Maar dat is een aanname. //edit

Dus ik ben nu echt in dubio of ik er niet nog wat bij moet bestellen. Al heb ik me ook afgevraagd waarom ik die 2 klemmen niet gewoon direct met elkaar zou verbinden met één bout, zonder koppelstuk. Ik snap dat de krachten dan niet meer helemaal in één lijn staan, maar het verschil is maar heel klein natuurlijk.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.770
740
Enschede, Twente
Dat verbindingsstuk heeft wel een intern profiel dat perfect aansluit op de klem -- dat ga je zelf niet makkelijk namaken.
Over het nut ervan: ik heb een setje en dat was heel handig bij een project waar ik anders een klem van 2500 mm nodig had gehad...
 

Bootstrap

Nieuw lid
25 mei 2020
8
3
Al heb ik me ook afgevraagd waarom ik die 2 klemmen niet gewoon direct met elkaar zou verbinden met één bout, zonder koppelstuk. Ik snap dat de krachten dan niet meer helemaal in één lijn staan, maar het verschil is maar heel klein natuurlijk.
Dat verbindingsstuk heeft wel een intern profiel dat perfect aansluit op de klem -- dat ga je zelf niet makkelijk namaken.
Over het nut ervan: ik heb een setje en dat was heel handig bij een project waar ik anders een klem van 2500 mm nodig had gehad...
Dit is hoe ik hier naar kijk: door het koppelstuk met intern profiel te gebruiken in combinatie met de bout maak je effectief een (relatief) moment-vaste verbinding. Door de excentriciteit tussen de staaf en waar je de klem aandraait op het werkstuk, ontstaat een moment in de staaf (beperkt weliswaar door de geringe arm, maar toch). Dat moment wordt door de staaf opgenomen en dat zou niet gaan met een simpele verbinding, effectief een scharnier, in het midden.
 

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
454
139
Apeldoorn
Dit is hoe ik hier naar kijk: door het koppelstuk met intern profiel te gebruiken in combinatie met de bout maak je effectief een (relatief) moment-vaste verbinding. Door de excentriciteit tussen de staaf en waar je de klem aandraait op het werkstuk, ontstaat een moment in de staaf (beperkt weliswaar door de geringe arm, maar toch). Dat moment wordt door de staaf opgenomen en dat zou niet gaan met een simpele verbinding, effectief een scharnier, in het midden.
Volledig mee eens, maar zoals gezegd ik vraag me af in hoeverre dat echt veel verschil maakt. Want de arm is effectief maar 1 cm en valt gezien de overspanningslengte dan eigenlijk in het niet. Maar ik vind de verbindingsstukken zeker waar voor z'n geld! Maar ik vraag me dat van die scharnier inderdaad ook af.

Dat verbindingsstuk heeft wel een intern profiel dat perfect aansluit op de klem -- dat ga je zelf niet makkelijk namaken.
Het profiel an sich niet. Maar met 2 stukken dikkere aluplaat (de simpelste versie) en 2 boutjes kom je een heel eind. Ook met de 8000 newton die er op trekt.

Maar goed, dat geld alleen voor laterale krachten. Wellicht kan jij een antwoord geven op de vraag in hoeverre het verbindingsstuk ook de radiale kracht op kan vangen (bijvoorbeeld wanneer je deze klemmen erbij gebruikt). Zodat de verlengde klem inderdaad niet als scharnier gat werken.
 

Marijn

Actieve deelnemer
8 feb 2012
368
159
Eindhoven
Vandaag zijn de 3 setjes binnengekomen, besteld op 15 september en oorspronkelijke leverdatum 3-6 oktober. Even spannend toen de doos openging, maar het zijn echt setjes van 2 😅
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.770
740
Enschede, Twente
Vandaag zijn de 3 setjes binnengekomen, besteld op 15 september en oorspronkelijke leverdatum 3-6 oktober. Even spannend toen de doos openging, maar het zijn echt setjes van 2 😅
Ik kreeg vanochtend ook zes van 600 binnen in een hele grote doos "Meneer, hij is wel zwaar hoor" - zei de bezorger met de steekwagen (!).
20 September besteld.
Morgen komt nog een doos met 800’s. Ook op 20 september besteld.
 
  • Leuk
Waarderingen: Boktor026

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.