Tema NV (Felder) stopt er mee

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Ah zo,Tuoh,
Daar gaat iets rinkelen!

Kun je mij toevallig BD&S aanraden voor het kopen van een M?

groeten
Ornament
 
Laatst bewerkt:

MaVa

Actieve deelnemer
3 mrt 2016
164
4
diksmuide
Toch maar even een reactie op dit onderwerp.

Ikzelf heb mijn machines besteld bij DB&S.
Een zeer goede uitleg gekregen.

Het verkoopproces omvatte eigenlijk 3 afspraken.
1 bij hen in de toonzaal
1 bij mij thuis
1 terug bij hen in de toonzaal

De verkoper (=Gilles) dacht met me mee

Naar prijzen toe heb ik er ook een goed gevoel bij.
Prijzen vergeleken met andere merken en dan kwam ik er ook goed uit.

Bij prijzen opletten. Levering en plaatsing kan wel oplopen. Voor bepaalde machines ook heftruck nodig.

Al bij al kan ik geen slecht woord zeggen over mijn ervaring. Wisselstukken heb ik nog niet nodig gehad.
Voor mij een voordeel dat DB&S op 10 min van mijn huis ligt.

Ik denk dat je ook mensen zult vinden die wel tevreden zullen zijn en een aantal minder tevreden.

De prijzen van de wisselstukken is natuurlijk wel iets anders natuurlijk.
Standaard wordt bij hen meestal wel uitgegaan van levering en plaatsing.
Is hier verwarring ontstaan?

Of ben ik in de fout gegaan bij de aanschaf van mijn nieuwe machines?
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Als bij ons een nieuwe machine wordt aangekocht is de levering en inbedrijfstelling altijd bij de offerte inbegrepen. Deze staat dan ook als aparte post op de offerte. meestal is de verzekering daar ook in opgenomen.
De transporteur, is bij ons in 99% van de gevallen Jan van Dam, heeft sowieso een vezekering voor het transport tot op de stelplaats, vanaf daar neemt de monteur van de leverancier van de machine het over met stellen en aansluiten.

Voor de elektra hebben wij een aparte partij, die ook alle NEN3140 keuringen verzorgen. Die huren wij zelf in en betalen we apart. Die staan dan keurig met kabels, stekkers etc klaar om de machine onder stroom te zetten.
Pas na afname is het onze verantwoordelijkheid, dat is ook het moment dat de laatste deelbetaling de deur uitgaat.

Voor de aanschaf van serieuze houtbewerkingmachines is dat niet anders, je kunt niet verwachten dat een formaatzaag die op een grote vrachtwagen vervoerd moet worden en met aanvullende transportmiddelen naar binnen moet dan voor €100,- getransporteerd wordt. Dan leef je in Utopia. Gemiddeld uurtarief van vrachtwagen met kraan en twee man is al gauw €150,- per uur. Staat de machine op een pallet is het wel wat eenvoudiger en goedkoper.

Doorgaans hebben transportbedrijven redelijk vastgestelde tarieven voor machinevervoer, en weet ook de leverancier wel hoe lang die nodig heeft voor een inbedrijfstelling. Vaak wordt bij ons de instructie of cursus nog uitonderhandeld, maar meer speelruimte zit daar meestal niet in.

Wanneer je een machine bedrijfsmatig en zorgeloos in bedrijf wil stellen is dit gewoon part of the deal, dus is het niet gek dat je dit op de offerte terugziet. Let wel goed op wie wat verzekerd, want niet verzekeren is niet goed, dubbel verzekeren meestal ook niet. Dan gaan maatschappijen de verantwoordelijkheid naar elkaar verwijzen. Een betrouwbare leverancier, en als dealer van Felder en Format mag je wel wat verwachten, heeft dit doorgaans gewoon goed geregeld.

Machines voor minder in een ander land kopen is prima, dat je de transportkosten dan moet betalen is dan ook logisch. Dat die dan nog hoger uitvallen is ook logisch, daar hoeven we geen heel topic over vol te schrijven.

Service is een ander verhaal, en meestal gaat dit pas spelen bij problemen, en weet je dan pas of een partij ook echt waar maakt wat ze beloven. Die ervaringen hier delen kan anderen ook helpen, de discussie over prijspolitiek vind ik wat ongefundeerd, want de concurrent van een ander merk komt meestal van een andere leverancier en kan daar gewoon tegenover worden gezet. Is wat mij betreft dus een keuze. Als je per se een Felder wil, ontneem je jezelf dus ook de mogelijkheid om de beste deal te vinden, dat je dan over de grens gaat kijken voor hetzelfde merk komt dan met consequenties, zoals transportkosten bijvoorbeeld.

Het verbaasd me keer op keer dat dit alleen op het forum verschijnt met Felder, over een Altendorf of Griggio lees ik deze discussies nooit. Nogmaals, als je voorliefde bij één merk ligt, neem de organisatie erachter dan voor lief, het is geen auto waar er in Nederland 8 miljoen van rondrijden, we praten hier over industrieële werktuigen, daar liggen de spelregels doorgaans toch wat genuanceerder. Dat merken per land maar één dealer heeft is niet gek, de omzetaantallen zijn meestal te klein. Duitsland is groot en heeft er meestal meer. Bij Keulen en net boven Trier zitten twee Felder showrooms, probeer je geluk daar eens als je in België niet tevreden ben.
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Toch maar even een reactie op dit onderwerp.


Of ben ik in de fout gegaan bij de aanschaf van mijn nieuwe machines?

Je hebt goede machines gekocht, aan een goede prijs, op 10 min. van je deur, bij een verkoper waar het mee lijkt te klikken.... Wat zou je dan fout doen :D Het is zeker niet mijn bedoeling de handelaar volledig af te breken.

Mijn ervaring bij de handelaar is vooreerst erg beperkt. Het betreft een paar contacten per mail, de aanvraag van een offerte en een of twee bestellingen via de webshop. De klacht die in dit topic is ontstaan omvat alleen de ogenschijnlijk buitensporig hoge prijs voor onderdelen, besteld volgens serienummer:confused:. De prijzen van de artikelen in de webshop, en voor zover ik dit kan weten tot op een bepaalde hoogte ook de prijzen van de machines, zijn bepaald door het moederbedrijf in Oostenrijk.

De prijs voor een levering was bij Tema in principe ook niet inbegrepen, en was ook hoog. Ik heb vorig jaar de zoektocht afgelegd naar 3 nieuwe machines bij verschillende handelaren en merken, en dit was zeker geen exclusiviteit bij de Felder verdeler. Een vrachtwagen met personeel de weg op krijgen is nu eenmaal duur. Ik denk persoonlijk ook dat het eerlijker is, ook voor de consument, om de prijs van een transport te onderhandelen los van de aankoop van de machines.

Naar mijn aanvoelen is de prijs van de machines van Felder niet goedkoop, maar best wel concurrentieel als je de betreffende machine vergelijkt met machines van andere grote merken met een vergelijkbare bouwkwaliteit. SCM of Casadeï waren zeker niet goedkoper (toch wat betreft de duurdere combinés en machines). Robland eigenlijk ook niet echt, met de randbemerking dat je de goedkopere combiné's van deze merken niet moet gaan vergelijken met de 7 of de 9 reeksen van Felder, doe je echter een vergelijking van de duurdere machines van Robland of de andere vernoemde merken, liggen de prijzen vrij dicht bij elkaar en soms ook in het voordeel van Felder.

Het is ook zeker niet de bedoeling een lastercampagne op te zetten jegens de huidige verdeler. Toch voel ik me niet bepaald happy met de dure onderdelen: ik ben particulier gebruiker, en heb voor een behoorlijke som machines gekocht bij Tema, iets wat ik vermoedelijk maar één keer in een mensenleven zal doen... Als je dan een paar maanden later de melding krijgt dat de handelaar ermee stopt en dat de praktijk wordt overgenomen, word je al niet blij: een pensionering weet je in mijn ogen meer dan 3 maanden op voorhand, en ik had het eigenlijk correct gevonden, mochten ze bij Tema daar zelf iets over gezegd hebben bij de verkoop. Als je dan een beetje later moet vaststellen dat bij de nieuwe verdeler een en ander minder vlot gaat & de prijzen van de onderdelen van die machines verdacht hoog zijn is dat natuurlijk alles behalve fijn....

Nogmaals, het is zeker niet de bedoeling de handelaar zwart te maken op alle vlak. Het gaat louter over de prijs van de onderdelen besteld volgens serienummer. Ik kan enkel stellen dat deze, afgaand op de vergelijking met de prijzen van vergelijkbare zaken in de webshop (een enkel profiel voor een topiegeleider kost bijna zoveel als een set waar er zo 2 inzitten met een hoop accesoires erbij), en afgaand op de vergelijking binnen dit topic met andere forumleden, erg hoog is. Dat het bij de webshop en de aanvraag van een offerte wat trager gaat is gebaseerd op een paar ervaringen, en wil ik best aanvaarden. Dat ze pas verzenden na betaling (was bij Tema niet zo), kan ik ook prima begrijpen. Ik ben er wel mee bezig een prijsvergelijk op papier te bekomen voor de betreffende onderdelen, en ben ook van plan dit aan te kaarten bij het moederbedrijf. Voor zover dit lukt, ze zitten daar denk ik ook niet te wachten op iemand die aan het zagen is over de prijs van één wang van een topie.... :rolleyes:
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Ik kan mij ook volledig vinden in de laatste post van Trilliwilli.

Misschien met de opmerking dat het hier duidelijk een industriële speler betreft (DB&S levert industriële machines, bouwt ook gerobotiseerde platenmagazijnen etc.) die ook een lijn hobbymachines in zijn gamma heeft... En dat je als je er een -in hun ogen- kleinere aankoop doet waarschijnlijk een iets andere service en handelswijze verwacht, dan wanneer je er een grote CNC koopt of een platenmagazijn laat bouwen.....
 

MaVa

Actieve deelnemer
3 mrt 2016
164
4
diksmuide
@Trilliwilli
Levering en plaatsing zit ook in de offerte opgenomen. Daar bestaat er ook geen discussie over.
Aan de prijs van de levering zelf kan nie veel gebeuren. (Transportprijs op basis van camionruimte)
De plaatsing heb ik korting op gekregen door kleine afstand en verschillende machines in pakket.

@brt
Voor jou inderdaad lastig dat je leverancier er kort na dat je de machines hebt gekocht mee stopt. Een open communicatie hierover had inderdaad veel beter geweest.
Inderdaad heb je soms rare prijzen in wisselstukken. Indien er voorgemaakte pakketten zijn kan die prijs soms enorm veel variëren.
Stock onderdelen is bij DB&S ook niet overdreven hoog verwacht ik. Hierdoor moet waarschijnlijk veel besteld worden in Oostenrijk en getransporteerd worden.
Voor mij persoonlijk hebben ze voldoende tijd genomen en was de service meer dan voldoende.
De service na verkoop daar heb ik voorlopig het raden naar
 

tuoh

Oud hout
Onderdelen besteld via de webshop komen bij mijn weten rechtstreeks uit Oostenrijk naar de klant. Tenminste zo is het toch altijd bij mijn bestellingen al geweest.

De laatste tijd hoor ik ik ook klachten van bedrijven die Felder of Format4 staan hebben. Zeker de kantverlijmers van Felder staan geregeld in panne, en de wachttijden voor herstelling lopen behoorlijk uit.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Kan iemand aan de DE en NL prijs en de Oostenrijkse prijs voor het volgende stuk voor lintzaag Hammer N4400 komen?: nummer 504-15-842 Anslchag Halterung ? Incl of excl BTW?

En voor brt: de prijs van nummer 424-008-013 (aanslaglineaal voor topie).

Eigenlijk ben ik ook nieuwsgierig of er een prijsverschil bestaat tussen NL en DE
Alvast dank,

Heb nog geen offerte gehad.

Groeten
Ornament
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Alles op de shop komt inderdaad rechtstreeks uit Oostenrijk. Laatst nog een aanloopautomaat gekocht, was verbaasd dat het uit Oostenrijk kwam aangezien het in promo stond.

Waarom zou een bedrijf al die spullen in België in stock nemen? Een pakketje uit Oostenrijk is bijna net zo snel bij jou thuis dan eentje uit België. En transportkosten schillen ook maar enkele euro's. Die hele voorraad in magazijn leggen kost daarentegen wel veel geld. Keuze is voor leverancier dus snel gemaakt.
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Die webshop is inderdaad een beetje een raar systeem.... Je bestelt online. Die bestelling gaat naar de lokale verdeler, in dit geval DB&S. Zij behandelen de bestelling en de betaling en de spullen worden verstuurd vanuit Oostenrijk van zodra de lokale verdeler de bestelling doorgeeft. Verschil tussen Tema en DB&S: Tema gaf je bestelling onmiddellijk door & meestal stonden je spullen 2 dagen later bij je thuis. Achteraf stuurde Tema de factuur die je moest betalen per overschrijving. DB&S maakt eerst je factuur op. Die moet je betalen. Na ontvangst van de betaling geven ze je bestelling door. Probleem is alleen dat ze de laatste keer meer dan 2 weken gewacht hebben vooraleer de bestelling in behandeling te nemen....

Je zou toch ergens verwachten dat ze dit centraal regelen... dat je zoals in andere webshops rechtstreeks betaalt met de bankkaart en dat de bestelling onmiddellijk afgehandeld wordt... zonder tussenkomst van de lokale verdeler....


O ja, vergeten te melden: heb gezocht in de documenten die bij de machines zaten, zit als gegevens enkel het postadres in Tirol en het emailadres dat eerder werd aangehaald (info@felder-gruppe.at ) bij.
 
Laatst bewerkt:

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Dat onderdelen rechtstreeks uit de fabriek komen is niet ongebruikelijk. Wij moeten meestal het machinenummer doorgeven, zodat ook echt de onderdelen voor jou machine binnenkomen. Doorgaans is bij melding de zending de volgende dag in huis.

Zo te lezen is de nieuwe verdeler van Felder in België niet erg servicegericht, en dat kan ze serieus klanten kosten. Als je nu echt hinder in je bedrijfsvoering ondervind, zou ik daar toch een klacht over neerleggen bij de fabriek. Die hebben de dealer geselecteerd en vertegenwoordigd hun merk, daar mag je dan toch wat van verwachten.

Ik kan mij niet voorstellen en dat een timmerfabriek met een peperdure Format zaag het accepteert dat zijn machine twee weken stilstaat voor het sturen van een onderdeel.

Wij hebben met Hermle zelfs extreem goede ervaringen, als je machine een aanvaring heb gemaakt en je meld het zo uitgebreid mogelijk, staat de volgende een pakket met onderdelen op de stoep die de monteur “mogelijk” nodig heeft.

Wat hij niet gebruikt gaat retour. Dit doen ze om de machine weer zo snel mogelijk operationeel te krijgen. Is bij ons niet eens erg belangrijk, in een productieomgeving is dit zeer waardevol. We hebben ooit een nieuwe besturing van €80000,- op de stoep gehad, bleek achteraf een losse stekker te zijn:p
Maar de machine draaide wel weer en de besturing is netjes retour gegaan. Zij zijn met deze service wel de benchmark, daar kunnen vele andere fabrikanten nog wat van leren. Oh ja, die service komt natuurlijk ook met een prijs, maar als je geld verdient met de machines zou dat geen probleem moeten zijn. De particulier is daar niet bij gebaat, maar die is bij gebruik van profimachines natuurlijk een zeldzaamheid. Hier op het forum zitten er een paar:D
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Ik heb van BD&S nog steeds geen offerte ontvangen.
Ik heb destijds een Hammer gekocht wegens de fabuleuze dienst na verkoop. Was wel bij Tema.

Voel mij door dit merk bedrogen.
Ik wacht nog even af, met ONGEDULD.

groeten
Ornament
 

MaVa

Actieve deelnemer
3 mrt 2016
164
4
diksmuide
Ik heb van BD&S nog steeds geen offerte ontvangen.
Ik heb destijds een Hammer gekocht wegens de fabuleuze dienst na verkoop. Was wel bij Tema.

Voel mij door dit merk bedrogen.
Ik wacht nog even af, met ONGEDULD.

groeten
Ornament

Beste Ornament,

Ben je geholpen met de contactgegevens van de verkoper waarmee ik een vlot contact had?
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Dank je voor het aanbod, maar ik verwacht, hoop, dat ze er eindelijk mee bezig zijn.

Dit bedrijf heeft mijn aanvraag gekregen, aan hun om het te behandelen en er iemand "op te zetten".
Het is niet zeker dat de verkoper die je had ook offertes voor wisselstukken van Hammer machines maakt
Dank je voor het aanbod, maar ik verwacht, hoop dat ze er eindelijk mee bezig zijn.

Ik denk dat ik een nieuwe rubriek start : een review over de enige Hammer en Felder dealer (monopolie) in België.

Ze zullen misschien veel moeite doen om je een pakket machines te verkopen, dienst na verkoop is iets anders. Nochtans was Felder bekend om zijn prima service. Prima service heeft bij heel veel Hammer, Felder, en Format 4 bezitters destijds de doorslag gegeven om er een aan te kopen.

Ik stuurde ze al een mail om te vragen waar de offerte blijft. Ik zal later uit het antwoord citeren. Een offerte waarin één bestelnummer vermeld staat, vraagt dit bedrijf meer dan anderhalve week om dit uit hun computer te laten rollen.

BD&S leest dit forum mee, ze kennen de frustraties.

Wat je leest op dit forum , is natuurlijk maar een gedeelte. Er wordt ook via PB heel wat geklaagd, tips, prijzen en strategieën doorgegeven, hulp aangeboden ...enz . Dit zal ook naar andere sociale media overwaaien, denk ik (niet door mij, ikben zelf niet op Facebook of zo, maar zou het wel graag zien gebeuren)



groeten,
Ornament
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.