Bij deze het verdere verloop van het verhaal betreffende de (veel te) dure onderdelen voor felder & hammer machines bij DB&S:
In mei herhaaldelijk contact opgenomen met DB&S omtrent de absurd hoge prijs in vergelijking met de prijzen in de omliggende landen. Mails bleven onbeantwoord. Contact gezocht met een medewerker via de chatbox.... Was tegen het ridicule af. Ontkende in alle talen duurder te zijn dan anderen, probeerden zelfs even te ontkennen dat Barneveld een officiële vestiging is, weigerden contactgegevens van de exportafdeling van Oostenrijk te geven. Uiteindelijk het voorstel gekregen telefonisch in contact te treden met de zaakvoerder. Telefonisch contact gehad met de zaakvoerder. Was een degelijk gesprek. Ontkende de hogere prijszetting niet. Gaf de volgende uitleg: bij bestellen van soms erg goedkope onderdelen komt voor hun heel wat werk kijken (opzoekwerk....). Gaf aan van oudsher een industriëel toeleveringsbedrijf te zijn en gaf aan dat handel met kleinere bedrijven en hobbygebruikers een relatief nieuw gegeven voor hun is. DB&S is een bedrijf met een véél groter personeelsbestand dan de Tema en de aangehaalde vestigingen in de buurlanden. Gezonde cijfers primeren, doel is om na een jaar te evalueren hoeveel kosten er voor hun zijn bij het bestellen van onderdelen, hoeveel tijd ze hieraan besteden, wat de inkomsten zijn, wat haalbaar is. Is ergens te begrijpen, maar uitleg gaat niet volledig op; ze gaven aan dat het soms anderhalf uur duurt om onderdelen op te zoeken, in mijn geval hadden ze gewoon de serienummer. Bovendien vragen ze sowieso administratiekosten bij een kleine bestelling. De filialen in de buurlanden kunnen er duidelijk wel aan uit aan de 'vaste' prijzen.... Enfin, ergens blij om een fatsoenlijk gesprek gehad te hebben, maar niet tevreden met de gevoerde politiek. Verstrekken van contactgegevens van exportafdeling werd geweigerd. Ik kan perfect begrijpen dat men moet betalen voor het opzoekwerk bij het zoeken naar een moeilijk te vinden iets, maar het bestellen van een stockartikel met het juiste serienummer mag vind ik aan een correcte prijszetting gebeuren.
In de tussentijd had ik de onderdelen besteld bij de Felder vestiging in Nederland. Ging héél gemakkelijk: prijs gevraagd via mail, paar minuten later antwoord (dus zoveel tijd kon het niet kosten....), vraag gesteld om deze te versturen naar België, uitgelegd dat de distributie in België problematisch verliep door het veranderen van verdeler (absurd hoge prijs & langzaam..). Was een half uur later geregeld, verzendkosten zelfs goedkoper dan bij DB&S.
Paar weken later, geheel bij verassing, zonder zelf iets ondernomen te hebben: engelstalige mail gekregen van de exportmanager van Felder verantwoordelijk voor noord-Europa met de vraag om de offerte van DB&S naar hen door te sturen. Mijn verhaal samen met de offerte doorgestuurd.
Sinds van niemand nog iets gehoord. Vandaag per toeval bij het surfen volgende webpagina ontdekt:
https://www.dbs-machines.be/nl/dienst-na-verkoop/prijsaanvraag-onderdelen-hammerfelderformat-4/
Het lijkt erop dat er een en ander ten goede veranderd is omtrent de afhandeling bij DB&S. Mocht er iemand in de toekomst mogen ervaren of de prijzen van de onderdelen ook genormaliseerd zijn, dan zou het leuk zijn mocht dat hier even gepost worden....
P.S. zowel bij DB&S als bij het moederbedrijf in Oostenrijk kennen ze het forum en dit topic. Of ze het in Oostenrijk begrijpen weet ik niet
.